:

Szerző: Koi Tamás

2013. július 1. 11:18

Csupán politikai lózung a roamingdíjak eltörlése?

Szinte biztos, hogy nem valósulhat meg jövőre az Európai Bizottság digitális portfólióért felelős biztosának álma az európai roamingdíjak teljes eltörléséről - bár korábban kész tényként volt kezelve, hogy 2014-től vége az EU-s barangolási díjnak, az intézkedés egyelőre pusztán politikai népszerűsítőkampánynak tűnik.

Iparági szakértők szerint minimális esélye van annak, hogy jövőre megvalósul az Európai Unió területén belül a roamingdíjak teljes eltörlése, vagyis az, hogy a nemzetközösség tagállamain belül minden előfizető az anyaország percdíjaival telefonálhasson, illetve forgalmazhasson adatot. A roaming árának jelentős mérséklése, illetve végül teljes minimalizálása régóta célja az európai szakpolitikának, az Európai Bizottság immár második ciklusában szabályozza az EU-s roamingot - a folyamat jelentős felgyorsítását június elején lebegtette meg Neelie Kroes, digitális portfólióért felelős EU-biztos.

Egységellenes roaming

Kroes a roamingdíjak teljes eltörlését az Európai Unió átfogó telkópiaci reformcsomagjának részeként képzelte el - a csomag egyik legfőbb célja a jelenleg minden szempontból töredezett EU-s távközlési piac egységesebbé tétele, elsősorban (hálózat)konszolidációk révén. A szakpolitikus szerint a jelenleg alkalmazott roamingdíjak, vagy akár a tagállamok belföldi tarifái közt fennálló olykor kifejezetten nagy különbségek gátolják ezt az egységesítési törekvést, ezért sürgős lépéseket kell tenni a konszolidált piac létrehozására.

Bár a tavaly elfogadott, és egészen 2017-ig érvényes második EU-s roamingrendelet több évre előre további árcsökkentést ír előre, a percdíjak jelentős csökkenése ettől a szabályozási lépcsőtől már nem várható, az éppen mától hatályos új tarifákat előíró rendelet a későbbiekben inkább az adatforgalom árának csökkentésére fókuszál roamingkörnyezetben. Erre egyébként az okostelefonok forgalmának dinamikus növekedésével szükség is van, hiszen 1 GB adatért még a ma csökkentett tarifával is több mint 170 ezer forintot kell fizetniük az EU-ban mobilozóknak külföldön.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A európai roaming intézményének teljes eltörlésére azonban a HWSW által megkérdezett piaci szakértők szerint ilyen rövid távon kevés esély van, több okból is. Bár első olvasatra a roaming megszüntetésével kapcsolatos leginkább ellenérdekelt fél a mobilszolgáltató, valójában egy ilyen intézkedés legalább annyira sért államközi érdekeket is. A külföldi mobilhasználat felárából ugyanis mindig a fogadó ország mobilszolgáltatója, illetve a szolgáltatás után keletkező pénzforgalom alapján maga a fogadó ország profitál. Tekintve, hogy a roamingforgalom ma már erősen kötődik a turizmushoz, ezért tradicionálisan azok az országok járnak jól a magas roamingdíjakkal, ahová nagy turistaforgalom irányul.

Hello tourist!

Mi változott mától?

2013. július 1-től a mobiltelefonról indított hanghívások percenként 106,8 forint helyett 91,4 forintba, a fogadott hívások 29,4 forint helyett 26,6 forintba kerülnek, a küldött SMS-ek darabára pedig 33,2 forintról 30,4 forintra csökken. Mától a legnagyobb mértékben az adatforgalom (mobilinternet) kiskereskedelmi ára csökken az Európai Unióban és három másik európai országban: egy megabájtnyi adatforgalomért a korábbi 259 forint helyett 171,5 forintot kell fizetni.
A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint jövőre minden díjtételnek tovább kell mérséklődnie, a legnagyobb mértékben továbbra is az adatforgalom kiskereskedelmi díja csökkenhet - jövőre egy megabájt ára a most érvényes összeg kevesebb mint fele lehet.

Ilyen európai ország például Spanyolország, Olaszország vagy akár Franciaország is, melyek korábban megszavazták ugyan a roamingdíjak fokozatos csökkentését, de azt aligha nézik jó szemmel, hogy a digitális portfóliért felelős biztos jelentősen fel akarja gyorsítani ezt a folyamatot. Márpedig egy új, a jelenlegit felülíró roamingszabályozás elfogadásához szükséges a tagállamok egyöntetű támogatása is, mielőtt a jól felfogott politkai érdekből az azt szinte biztosan megszavazó Parlament elé kerülne egy esetleges új rendelet.

Tagállami szinten maradva nem mellékes szempont az sem, hogy az EU-s roamingdíjak teljes eltörlése közvetlenül sértheti Európa legnagyobb gazdaságának, Németországnak az érdekeit is. A német állam ugyanis jelenleg is a kezében tartja a Deutsche Telekom mintegy 32 százalékát, Európa egyik legnagyobb mobilszolgáltatójának a zsebéből márpedig súlyos összegeket húzna ki egy ilyen szabályozás.

Végül a roamingtarifák 2014-es eltörlése gyakorlatilag teljesen felülírna és feleslegessé tenne egy a tavalyi rendelettel megalkotott intézményt, a roaming szétválasztást. Ez a tervek szerint lehetővé tenné, hogy a külföldre utazó szabadon választhasson magának roamingszolgáltatót, vagyis - legalábbis virtuálisan - lényegében szolgáltatót váltson a  külföldi tartózkodás ideje alatt. Mindezt anélkül tehetné meg az előfizető, hogy SIM-et kéne cserélnie a telefonjában - ez a gyakorlat az utóbbi években különösen a nagy adatforgalmat lebonyolító okostelefonos előfizetők körében lett népszerű.

A mobilszolgáltatóknál ellentétes intézkedés, illetve szabályozás hiányában jelenleg is zajlik a roaming szétválasztás rendszerének a kialakítása, illetve az egy év múlva élesbe álló megoldás előkészítése. Úgy tudjuk, hogy a roaming szétválasztás bevezetésére csak a három magyar mobilszolgáltató milliárdokat költ a következő hónapokban, emellett az európai szolgáltatók által alkalmazott eltérő ügyfélkezelés és egyéb rendszerek integrálás komoly fejlesztési kihívás elé állít gyakorlatilag minden piaci szereplőt.

Kezelhetetlen helyzet

A HWSW-nek nyilatkozó mobilszolgáltatók szerint a roaming teljes eltörlésének terve ilyen rövid távon azon túl, hogy minden, a korábbi roaming árszabással kapcsolatos üzleti tervet felborít, egy további, rendkívül lényeges kérdést nyitva hagy: Ha a barangolásnak idővel semmilyen felára nem lesz, elméletileg semmi nem akadályozza meg az uniós előfizetőket, hogy egy szomszédos ország szolgáltatójával szerződjenek, kedvezőbb feltételekkel (percdíjak, előfizetési díjak). Ez azonban a továbbra is nemzeti szinten maradó szabályozás, valamint a tagállamonként más és más adó- és hálózatüzemeltetési költségek fényében teljesen abszurd, a jelenlegi keretek közt gyakorlatilag kezelhetetlen helyzetet teremtene, hiszen az európai szolgáltatók nem egységes díjat fizetnek a frekvenciákért, a szolgáltatásokat pedig tagállamonként eltérő forgalmi adó terheli (más adóterhekről nem is beszélve).

Erre lehetne megoldás az egységes európai hírközlési hatóság intézményének a bevezetése, valamint az erős piaci konszolidáció, előbbiről azonban a tagállamok egyelőre hallani sem akarnak, utóbbi pedig láthatóan az európai versenyjogi biztos hivatala számára tűnik nehezen elfogadhatónak. Neelie Kroes, illetve Joaquin Almunia versenyjogi biztos közt régóta tapasztalható ezzel a kérdéssel kapcsolatban szakmai feszültség, a két szakpolitikus vélhetően már a jövőre esedékes európai választásokra gondolva igyekszik a távközlési piac szabályozásából politikai tőkét kovácsolni.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 12:48

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.