Szerző: Koi Tamás

2013. június 4. 10:49

EU: a korlátok nélküli interneté a jövő

A nyílt, technológiailag semleges és korlátlan internet mellett állt ki tegnap Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális portfólióért felelős biztosa. A szakpolitikus szerint átláthatóbb konstrukciókra, és alaposabb választási lehetőségre van szükség.

Az internetszolgáltatók forgalommenedzsmentjének átgondolását, transzparensebbé tételét sürgette mai beszédében Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális portfólióért felelős biztosa. A szakpolitikus az Európai Parlamentben megtartott felszólalásában foglalkozott egyebek mellett a csomagszűrés intézményével, illetve bizonyos szolgáltatások blokkolásával, egyúttal közölte, olyan szabályozási javaslatokat fog benyújtani a Bizottsági tagoknak, melyek a jelenleginél jobban szem előtt tartják a fogyasztók jogait és a szabad hozzáférést minden internetalapú szolgáltatáshoz.

A szabadság ára

A holland származású politikus beszédében hangsúlyozta, míg az Európai Unió számos területen nagyon szigorú kontrollt diktál, addig az internet, illetve általában a hálózati infrastruktúrák egyáltalán nem tekinthetők túlszabályozott területnek. Ennek azonban ára van, az egyik legnyilvánvalóbb, a fogyasztókat közvetlenül érintő hátrány a csomagoptimalizálás, illetve a csomagszűrés intézménye, melyet többségében a hálózati forgalmi dugók kiküszöbölése kapcsán indokolnak az infrastruktúra-tulajdonosok.

Az európai szabályozó hatóságok egy 2011-es felmérése szerint mára a csomagkorlátozásnak ez a formája gyakorlatilag intézményesítve lett Európa-szerte, legfőképp a mobilinternetes eléréseknél. A statisztikák szerint ma a vezetékes internetelérések ötöde, a mobilnet-hozzáférések harmada él valamilyen korlátozással, vagyis ennyi esetben tesz elérhetetlenné, illetve korlátoz le bizonyos internetes szolgáltatásokat az operátor az ügyfél számára. Bizonyos esetekben a szolgáltatások elérhetők maradnak ugyan, de a minőségük a szűrőelemek közbeiktatása révén nagy mértékben romlik. Kroes szerint a legnagyobb probléma valójában nem a korlátozások léte, hanem a tény, hogy ezeke a korlátokra az előfizetők figyelmét nem irányítják rá kellőképpen a szolgáltatók.

Tipikusan ilyen, nemkívánatos forgalomtípusnak tekinthető a VoIP, vagyis az internetes telefonálás, mely ugyanakkor nem az adatforgalom jelentette terhelés miatt fáj az infrastruktúra-tulajoknak, hanem sokkal inkább a hagyományos, vezetékes vagy mobil hangalapú bevételek csökkenése miatt. Kroes szerint a csomagszűrés nem csak az előfizetőknek okozhat kárt, hanem az induló internetes vállalkozásoknak, startupoknak is, hiszen a cég soha nem lehet biztos benne, hogy a szolgáltatása nem akad-e fenn valamelyik operátor szűrőjén.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Kroes a beszédében hangsúlyozta, komoly problémának látja emellett, hogy az európai fogyasztók jelentős része nem azt a minőséget (elsősorban sávszélességet) kapja, amiért fizetett. "Ha valaki vesz egy doboz tejet, aligha számít arra, hogy csak félig van tejjel. Ugyanez igaz az 50 Mbps sávszélességű internetelérésre is" - példálózott beszédében a politikus.

A biztos kiemelte, a fogyasztók számára minden esetben biztosítani kell a hozzáférési lehetőséget a korlátlan, gyors interneteléréshez, lényegesen javítani kell a tájékoztatáson, vagyis a forgalomkorlát, a sávszélesség és egyéb paramétereket nem a hosszadalmas és átláthatatlan ÁSZF-ekben kell eldugni, valamint erősíteni kell a szabad és zökkenőmentes szolgáltatásváltás intézményét. Kroes ezekkel a sarokpontokkal új szabályozási javaslatot terjeszt be hamarosan a Bizottságnak - az egyelőre nem világos, hogy ez a javaslatcsomag része-e annak az átfogó távközlési reformcsomagnak, melynek célja az egységes(ebb) európai távközlési piac megteremtése.

Önkéntes alapokon

A fentihez hasonló elgondolás alapján született, transzparenciát célzó rendszere a magyar szolgáltatóknak is lesz. A Hírközlési Érdekegyeztető Tanács még március végén jelentette be, hogy a fogyasztók hatékonyabb tájékoztatása és a szolgáltatások átláthatóságának növelése érdekben a csatlakozott szolgáltatók a honlapjaikon a nyár elejétől valamennyi általuk kínált szélessávú internetcsomag mellett egy egységes, az összehasonlításra alkalmas táblázatban mutatják be a díjcsomagok legfontosabb paramétereit.

A tájékoztatásra önkéntes kötelezettséget vállalt szolgáltatók a következők: Digi Kft., Invitel Távközlési Zrt., Magyar Kábelkommunikációs Szövetség; Magyar Telekom Nyrt., Telenor Magyarország Zrt., UPC Magyarország Kft.; Vodafone Magyarország Zrt., Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról