Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Nem korlátozható a szolgáltatás készüléktartozáskor

Koi Tamás, 2013. május 31. 11:33
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Nem korlátozhatja le egy mobilszolgáltató az ügyfelei kimenő hívását abban az esetben, ha az előfizető egy részletre vásárolt telefon, vagy bármilyen más eszköz törlesztőrészletét nem fizeti időben, legalábbis erre vonatkozó ítélet született a minap a bíróságon egy hatósági határozat fellebbviteli ügyében.

A jövőben nem korlátozhatják a mobilszolgáltatók az előfizetőik kimenő hívásait abban az esetben, ha az ügyfélnek elmaradásai vannak egy részletre vásárolt telefonkészülék, vagy bármilyen más eszköz (tablet, notebook) törlesztőrészleteit illetően, de a szolgáltatás díját rendben befizette. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a T-Mobile eljárása miatt indított korábban vizsgálatot, a jogi procedúrának pedig most lett vége jogerős bírósági döntéssel.

Az ördög a részletekben

A hatóság közleményében leírja, hogy a mobilcég egy előfizetője a szerződéskötés megkötésekor új készüléket is vásárolt, melynek árát részletekben kellett törlesztenie. Később számlatartozása keletkezett, illetve a készülék esedékes részletének befizetésével is megkésett. A szolgáltató felszólítására a számlatartozását befizette, de az elmaradt készülékrészletet nem, mivel arról a felszólítás nem értesítette. Ezt követően a Magyar Telekom arra hivatkozva korlátozta előfizetője kimenő hívásait, hogy bár a mobilszolgáltatásra vonatkozóan nem volt tartozása, de a készülékrészlettel késedelembe esett.

A hatályos törvényi szabályozás szerint a szolgáltatók a nem fizető vagy késve fizető ügyfeleiknél a szolgáltatást korlátozhatják mindaddig, amíg azok a lejárt tartozást meg nem fizették. A hatóság szerint fontos azonban, hogy a tartozásnak a szolgáltatás nyújtásából kell származnia, és a korlátozás csak akkor alkalmazható, ha a tartozást az erről szóló felszólításban is megjelölt, legalább harminc napos határidő alatt sem fizették meg.

Az NMHH határozatában rámutatott, hogy az előfizetői szerződés megkötésekor kedvezménnyel vagy részletfizetésre vásárolt mobiltelefon valójában nem része a szolgáltatásnak, ezért ha annak részleteivel marad el az ügyfél, de telefonszámláját rendben kifizeti, akkor a kimenő hívásai nem korlátozhatók. A készülék árával adós előfizetővel szemben a szolgáltató ugyanakkor nem eszköztelen: amint a hatóság határozatában rögzítette, a szolgáltató ilyenkor bírósághoz fordulhat a behajtás érdekében - hívja fel a figyelmet az NMHH.

Kitiltósdi

A szolgáltatóknak az eredménytelen behajtás esetén is vannak még bizonyos eszközök a kezükben, bár ezek inkább a feketepiac visszaszorítására irányulnak. A Telenor Magyarország például május elején közölte, hogy mostantól minden olyan mobiltelefon IMEI-számát letiltják a hálózatban, melyet kedvezménnyel, vagyis készüléktámogatással, havi díjas előfizetés mellé vásárolt az ügyfél, de a szolgáltatás díját több hónapja nem fizeti. Az IMEI-alapú tiltás lehetetlenné teszi, hogy egy telefont az adott szolgáltató hálózatán használjanak, ráadásul mivel a szolgáltatók adott időközönként megosztják egymással ezeket a tiltólistákat, a letiltott telefon más, akár külföldi mobilhálózaton is használhatatlanná válhat.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.