Szerző: Gálffy Csaba

2013. május 22. 12:05

Közeledik a végjáték a HTC számára

Tömegével távoznak a HTC dolgozói a gyártótól, miközben a két nagy reménység, a First és a One is súlyos problémákkal küzd. Az alapító-vezérigazgató egyelőre a helyén van, de lemondását ígéri, ha a csúcsmodell megbukik.

A One és a First

Belsős információk szerint az idei csúcsmodell, a HTC One nagyon lassan kezdett a piacon, amiért elsősorban az akadozó gyártás okolható. A korábban kiszivárgó adatok szerint a HTC számára nem jutott elegendő kameramodul, emiatt a korábban tervezettnél jóval kevesebb telefon készült el a piaci rajtra. A beszállítói probléma azért sújtotta különösen erősen a HTC-t, mert a leadott megrendelés alapján apró mérete miatt már nem számít kiemelt vevőnek, így nem élvez prioritást más vevőkkel szemben.

A HTC másik nagyon várt tavaszi-nyár eleji mobilja, a "Facebook-telefonként" aposztrofált First súlyos bukás. Az AT&T, a telefon jelenleg kizárólagos forgalmazója néhány nap után kénytelen volt levinni a készülék szerződéses árát 100 dollárról 1 dollárra, a látványosan visszafogott kereslet miatt. A kiszivárgó értesülések szerint ahogy a HTC polcfoglalási szerződése lejár, a szolgáltató azonnal megszünteti majd a telefon forgalmazását, az eladatlan készleteket pedig visszaadja a gyártónak.

HTC One - a megkésett megváltó?

Az eredeti tervek szerint a First bizonyos ideig a Facebook Home felület kizárólagos platformja lett volna, más modellekre csak hosszabb várakozás után lett volna elérhető. Ezzel szemben a Facebook a Home-ot a First megjelenésével egyidőben feltette a Play Store-ba, ahonnan a népszerűbb androidos telefonokra azonnal telepíthető lett. Ezzel a First elvesztette egyetlen megkülönböztető jellegzetességét: a Home kipróbálásához minden bizonnyal rengetegen sétáltak volna be a szolgáltatóhoz és vették volna kézbe a készüléket, ami eladásokat generálhatott volna. Ehelyett elegendő volt egy kompatibilis készüléken megnézni a Home működését, amivel a First varázsa el is szállt.

Peter Chou

A belsős források szerint Peter Chou, a HTC alapító-vezérigazgatója nagy akadálya a vállalat megújulásának, hajlamos pillanatok alatt döntést hozni kritikus kérdésekben, félredobva a hosszútávú stratégiákat. A HTC-s informátorok szerint Chout hónapokkal a One piaci rajtja előtt figyelmeztették a várható beszállítói nehézségekre, a vezérigazgató azonban nem változtatott az eredeti terven. Ennek eredményeképp a One rajtja teljesen rácsúszott a Samsung Galaxy S4 csúcsra pörgő marketingkampányára és a HTC szerény büdzséje egészen el is tűnt a dél-koreai behemót látszólag kiapadhatatlan költése alatt.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

A Galaxy S4 pedig a várakozásokhoz képest kifejezetten csalódás. A HWSW tesztje szerint a szoftveres újdonságok sekélyesek és felejthetőek, a hardver pedig ugyan hozza az idei csúcsot, de kiemelkedőt nem alkot. Sőt, az S4 olcsó hatású műanyag borítása vizet sem vihet a versenytársak alumínium, üveg vagy minőségi polikarbonát házának. Ettől függetlenül (vagy épp ennek ellenére) az S4-ből a Samsung várakozásai szerint egyetlen hónapon belül 10 millió darab fog fogyni, ez minden idők legsikeresebb androidos rajtja lesz.

Munkavállalói exodus

A HTC problémáinak fokmérője, hogy meghatározó közép- és felsővezetők hagyják ott a bajba került gyártót. A múlt héten Kouiji Kodera, a vállalat termékfejlesztésért felelős vezérigazgatója lépett ki - Kodera feladata volt az általános termékstratégia kidolgozása és végrehajtása. Az elmúlt néhány hónapban rajta kívül elhagyta a céget Jason Gordon, a kommunikációért felelős alelnök, a kiskereskedelmi marketinget vezető Rebecca Rowland, a digitális marketinget igazgató John Starkweather és a termékstratégiát készítő Eric Lin is.

A távozások ugyanakkor nem csak a HTC amerikai ágának közérzetére és moráljára utalnak, a cégnél fontos átszervezés zajlik a stratégiai tervezés és marketing terén. Ben Ho, a nemrég kinevezett marketingvezér e két osztály egy részét visszaköltözteti Tajvanra, a távozók is leginkább e feladatkörökből léptek ki. Ezzel szemben a hardvertervezésért és szoftverfejlesztésért felelős San Franciscó-i és seattle-i osztályok csendben dolgoznak tovább.

Viszlát HTC?

A tajvani gyártót bizonyára korai még temetni, egyelőre azonban nem látszik, hogyan tér vissza a HTC az okostelefon-gyártás csúcsára. Az androidos telefonok piacát ma a Samsung uralja, a dél-koreaiakat messze lemaradva követi a Huawei és a ZTE párosa illetve a Sony és az LG. E gyártókhoz viszonyítva a HTC termékstratégiája nem tűnik látványosan elhibázottnak, a gyártói kapcsolatok elhanyagolása és a márkanév folytatódó ismeretlensége ma már kegyetlenül visszaüt.

Hogy mi lesz a gyártó sorsa, ma egyelőre nem látszik. Tavaly a One X volt hivatott megmenteni a céget, ez akkor nem sikerült, a telefon langyos eladásokat produkált, pedig a tesztelők alapvetően elégedettek voltak vele. Az idei nagy dobás, a One is hiába kapott ragyogó értékeléseket a sajtóban, a csúszó rajt és a Samsung-kampány úgy tűnik, hogy keresztbe tesz az idei messiásnak is, erre pedig a cég tényleg utolsó lehetőségként hivatkozik.

A HTC pénzügyei egyébként nincsenek kritikus helyzetben, tavaly a rendelkezésre álló 87 milliárd tajvani dollárból 33 milliárdot égetett el a működés, az átszervezések, költségcsökkentések miatt valószínűleg idén nem kerül fizetésképtelenség közelébe a gyártó. Az eladások ugyanakkor nem tudnak talpra állni, a tavalyi (kifejezetten gyenge) bázisévhez képest az elmúlt három hónapban is rendre 43, 48 és 36 százalékos visszaesést mutatnak az eladások, gyorsan zsugorodik tehát a HTC.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról