A Skype-ra támad a Viber
A Viber egészen idáig egy csak mobilon elérhető VoIP telefonalkalmazás volt, valahol félúton az azonnali üzenetküldők és a Skype között. A verseny most viszont megváltozik, a Viber kitör az okostelefon korlátai közül, itt az asztali alkalmazás.
A Viber egészen eddig csak mobilos platformokon volt elérhető, de ezzel is alig több mint egy évvel az indulás után már 50 millió felhasználót számlált, most viszont Windows-ra és Mac OS X-re is megjelenik, amivel teljes értékű konkurenciájává vált a Skype-nak. Előnyei közt azt érdemes megemlíteni, hogy a Viber nem a Facebook ismerősökön keresztül igyekszik feltérképezni a kapcsolati hálót, s nem szükséges újraépíteni az ismerősi hálót, hanem mobilszámmal regisztrálva egyszerűen kapcsolatba léphetünk bárkivel, akit egyébként is felhívhatnánk.
A felhasználónév helyett a telefonszámot használó alkalmazás az egyszerűségével hódított eddig is, még akkor is, ha egyébként kissé otromba módon épült be az iOS vagy Android rendszerbe. A felhasználói táborát viszont messze nem a szokásos módon kezdte építeni a Viber, látszólag kezdetben meg sem próbált menő dizájnnal és tökéletes felhasználói élménnyel operálni, sokkal inkább a mainstream rétegekre fókuszált az első pillanattól kezdve. Mivel a korai befogadók számára sokkal szofisztikáltabb kommunikációs csatornák vannak, a nagyon friss okostelefonos réteg sokkal többet használ csoportkommunikációt, akár Tumblr-en, Twitteren, Facebookon vagy Instagramon keresztül, míg a Viber célcsoportja azokból áll, akik számára mind a mai napig a személyközi kommunikáció legfontosabb formája a telefonhívás. Ez pedig nagyobb merítés továbbra is, mint bármelyik webes szolgáltatásé.
Mainstream az ingyen telefonálás
Az asztali rendszerekre is elkészülő kliens lényeges mérföldkő, ugyanis megnyitja a lehetőséget azok előtt is a használatra, akik nem élnek még az okostelefonok bűvöletében. Az új Viber teljesen tranzisztens szolgáltatás, olyannyira, hogy egy asztali gépen elkezdett hívást bármelyik pillanatban át lehet tenni a mobilra és ott folytatni a beszélgetést, illetve a házból kiérve a Wi-Fi-ről a mobilhálózatra átállást is lekezeli elviekben a rendszer. Az üzenetek első körben minden bejelentkezett eszközön megjelennek, de a Google Talk-hoz hasonlóan a következő már csak ott, ahol válaszoltunk.
Az asztali Viber app támogatja a videóhívásokat is, ami szintén a Skype elleni támadásként fogható fel, mint ahogy az új, 3-as verzióban megjelenős számos javítás és újdonság is mind a Skype hibáit teszi még kontrasztosabbá.
A Windows és Mac OS X verzió mellett megújultak a mobilos kliensek is, illetve a múlt hónapban bemutatkozott BlackBerry verzió is teljesértékűvé vált, immár nem csak üzenetküldésre, de VoIP-ra is használható. Ez azért is érdekes, mert a hasonló szolgáltatások közül a Viber az első, ami megjelenik az univerzális VoIP-pal a BlackBerry-re, igaz egyelőre csak az OS 5 és a 7 támogatott.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az iOS verzió a WhatsApp-pal versenyzik, s az ott népszerű videóüzenetküldés, illetve az utoljára online státuskijelzés mutatkozott be a push értesítésekkel együtt. Továbbá kereshetővé vált a kontaktlista, nem kell végigpörgetni a neveket, illetve a motorháztető alatt is vannak sikerek: az új hangkodek kevesebb sávszélességgel is beéri és jobban teljesít rosszabb minőségű hálózatokon is. Az Android verzió megkapott minden újdonságot, mint ami az iOS-en is megérkezett, ez a verzió viszont egy komolyabb dizájn átalakításon is átesett. Egészen idáig az androidos kliens az iOS app-ot követte megjelenésben, mostantól viszont korrekt, a Holo jegyeket követő kinézetet kap a program. Így végre az iOS és az Android verzió is saját platformjegyeinek megfelelően jól néz ki.
Üzleti modellre van szükség
A Vibernek jelenleg 200 millió felhasználója van, ami körülbelül megegyezik a WhatsApp bázisával, igaz az utóbbi aktív felhasználószámot (MAU) kommunikál, a Viber viszont a regisztráltakat méri, de még a lemorzsolódással együtt sem lehet nagyságrendi különbség a két cég között.
Az egyetlen misztikum, hogy a Viber hogyan fogja termőre fordítani ezt az üzletet, ugyanis jelenleg nincs semmilyen értelmezhető üzleti modellje a cégnek, s könnyen belefuthatnak abba a hibába, mint amibe sok hirtelen népszerűvé vált, de ingyenes webes szolgáltatás: az egyetlen értéke az ingyenessége, aminek megszűnésével a felhasználók lázadni kezdenek. Az extra funkciók, smiley-k, stickerek árusítása pedig nem biztos, hogy elvisz egy olyan vállalatot, ami az Amazon Web Services egyik legnagyobb forgalmat bonyolító ügyfele. A Viber nagyon sokat költ már most is szerverekre, az asztali alkalmazás és a videóhívás megjelenésével, illetve a felhasználói szám növekedésével ez még nagyobb költség lesz. A Viber számára tehát az idei év kritikus lesz, hiszen nem fentartható pályán halad, vagy egy működő üzleti modellt kell beékelni alá vagy egy sikeres felvásárlást kell előkészítenie.