A LinkedIn is felhagyott a HTML5 mobilklienssel
A Facebook után még egy nagy online szereplő döntött úgy, hogy lezárja a HTML5-tel való szenvedést és mobilalkalmazásaiból iOS-en és Androidon is áttér a teljesen natív alkalmazásra. A hatás nem marad el, az új kliens sokoldalúbb, kifinomultabb és gyorsabb is.
Alig egy év telt el azóta, hogy a LinkedIn bejelentette, az iPad alkalmazása a home képernyőt leszámítva teljesen webes megoldás, HTML5-alapokon. A mobil web iránti szenvedély azóta eltűnt és győztek a józan érvek, ahogyan korábban a Facebook esetében is. A LinkedIn is visszaállt teljesen natív appra és a támogatott platformokon a klienseket párhuzamosan fejleszti. Ugyan a fejlesztés költségei magasabbak, a munka lassabb és komplexebb, de egy bizonyos méret felett a plusz befektetés szükségszerűnek látszik.
Nem megy nagyban a HTML5
Kiran Prasad, a LinkedIn mobilos fejlesztési igazgatója a Venturebeatnek elmondta: valóban nem maradt más megoldás, mint jegelni a HTML5-ös terveket, de nem azokért az okokért, amik a köztudatban vannak a mobilwebes megoldásokkal kapcsolatban. Szerinte a mobil webnek továbbra is csodás kilátásai vannak, de csak akkor, ha a fejlesztők hajlandóak a megfelelő támogató eszközöket is megépíteni. Nem feltétlenül arról van szó, hogy a webre építő kliens lassú lenne vagy nem lehet benne megoldani feladatokat, de továbbra is hiányoznak alapvető eszközök, mivel az egész terület fiatal és alakulóban van.
A LinkedIn mobilos fejlesztéséért felelős Prasad elmondta, hogy a kihívást azt jelenti, hogy egyre több ember tölt el sok idő az alkalmazásban, hosszú folyamatok épülnek fel és a készülékek kifogynak a felhasználható memóriából - a probléma nem a HTML5 teljesítménye vagy a sebessége. Másrészt a felhasználók szeretnek látni jól működő és gyors animációkat, amiket még mindig a natív eszközökkel lehet legegyszerűbben megvalósítani.
Noha a LinkedIn úgy döntött, a megjelenítésért natív kód felel majd, a HTML-támogatás továbbra is kardinális része a rendszernek. Ennek oka elsősorban az, hogy továbbra is rengeteg felhasználó e-mailen keresztül végez interakciókat, az oldal forgalmának egy jelentős része jön a kiküldött levelekből közvetlenül.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Korábban a fejlesztők azt gondolták, hogy az egyébként is HTML-re épülő megoldások esetében a webes app hatékonyabb, gyorsabb munkát eredményez azáltal, hogy az elkészült kódokat több helyen is lehet használni, így a frissítések pörgősen érkezhettek a felhasználókhoz szinte platformtól függetlenül. Ez egészen addig működött, amíg a forgalomnak csupán 8-10 százaléka érkezett mobilról, de a problémák, felbukkanó feladatok és kihívások a növekedés mentén csak szaporodtak és kezelhetetlenné váltak. "Nem vagyok biztos benne hogy ezt előre láthattuk, de ma már felismertük, hogy a HTML5 korlátozza a felhasználói élményt."
Prasad szerint nagyon hiányznak a fejlesztést támogató eszközök. Nincs egy jól működő debugger, nincsenek teljesítménymonitorozó eszközök, amik megmondják. hol fogy el a memória. Az Android és az iOS esetében viszont a platform mögött áll egy-egy nagy vállalat, akik fókuszálnak eszközfejlesztésre is, amivel részletes információk nyerhetőek ki az alkalmazásépítés közben, hatékonnyá téve a hibakeresést és az optimalizációt. A mobil web oldalon ilyen eszközöket találni nagyon nehéz, teljesen megfelelőt szinte lehetetlen. A LinkedIn szakértője szerint ráadásul hiába egységes a HTML5, gyakorlatilag kliensoldali alkalmazásokat kellett fejleszteni, mivel ugyanaz a kód különböző platformokon eltérően viselkedhet.
Nem elég érett a környezet
Így nem maradt más megoldás, mint visszalépni a natív alkalmazásokra. A helyzet a LinkedIn szerint tehát az, hogy ugyan a HTML5 kellően fejlett, mondhatni készen áll a feladatokra, csupán csak a kiszolgáló ökoszisztéma nem elég érett még. A meglévő eszközök egyelőre az alapoknál járnak, várni kell még arra, hogy ipari méretekben is jól használható legyen a HTML5.
Az új frissült LinkedIn kliens egyébként nem csak a technikai alapokban változott meg, hanem módosítja a tartalmi fókuszt is. A legújabb értelmezésben a fő helyen a tartalom-feed áll, ami arra próbálja motiválni a felhasználókat, hogy ne csak azért jöjjenek a kliensbe, hogy bejelöljék az új kapcsolatokat, hanem azért is, hogy a kapcsolati háló jellege alapján válogatott szakmai tartalmat fogyasszanak.