Szerző: Bodnár Ádám

2013. április 17. 11:38

Magyarországon is elrajtoltak az üzleti Office 365 csomagok

Magyarországon is elérhetővé váltak azok az üzleti Office 365 csomagok, amelyek nemzetközi rajtját még február végén tartotta a Microsoft.

2011-ben indult el világszerte az Office 365, amely a Business Productivity Online Suite utóda volt akkor, és csak a felhőből igénybe vehető Microsoft üzleti szervereket (Exchange, SharePoint, Lync) és webtárhelyet tartalmazott, a kisvállalati csomagban az Office alkalmazások webes verziója volt elérhető, a telepíthető kliensek csak a nagyvállalati konstrukcióban képezték részét. A 2013-as verzió megjelenésével nem csak a szervertermékek (jelen esetben szolgáltatások) frissültek új képességekkel, hanem a csomagok száma is megnőtt, ma már kisebb szervezetek is előfizethetnek a telepíthető kliensekre.

Termék helyett szolgáltatás

A Microsoft szerint a költségekre kimondottan figyelő kis- és középvállalatok a felhőből nyújtott előfizetéses szolgáltatás keretében ki tudják használni az Office szerverek nyújtotta képességeket, amelyeket eddig a kapcsolódó költségek és az üzemeltetéshez szükséges szakértelem hiánya miatt hanyagoltak, illetve az előfizetéses konstrukciónak köszönhetően könnyebben tudnak áttérni egy régebbi verziójú Office-ról. Egy 2012-es BellResearch-tanulmány szerint a hazai KKV-k 90 százaléka használ telepített Office-t, a legelterjedtebb verzió a 2007-es, ezt követi a 2003, illetve nem sokkal lemaradva a 2010. A megkérdezett cégek közel harmada még Office XP-n vagy ennél régebbi verzión ragadt, amelyhez már semmilyen támogatás nem érhető el évek óta.

"Az Office mostantól nem termék, hanem szolgáltatás" - mondta a HWSW-nek Nagy Levente, a Microsoft üzletágvezetője. "Mostantól már csak az a kérdés, van-e a cégnél Office vagy nincs, az  előbb-utóbb nem lesz kérdés, hogy melyik verzió." Mindenképp érdemes megjegyezni, hogy igény esetén a telepíthető Office-klienseket továbbra is meg lehet vásárolni a szokott licencelési konstrukciókban, de a cég által favorizált üzleti modell a szolgáltatás, ami az árakban is tükröződik.

A vállalati Office 365 előfizetést többféle csomagban meg lehet szerezni, ezek a jogosult felhasználók számában, a bennük foglalt termékekben különböznek. A 2013-as frissítés három új előfizetési csomagot hozott, a Professional Plus, a Midsize, illetve a Small Business Premium konstrukciókat.

A legkisebb cégeknek az Office 365 Small Business Premiumot (Kisvállalati Prémium) ajánlja a Microsoft. Ezt legfeljebb 25 fős cégek vehetik igénybe, de a minimális felhasználószám nincs kikötve, azaz már akár egy ember is megveheti és használhatja (saját domainen is). A Small Business Premium ára felhasználónként 12,8 euró egy hónapra (vagy 128 euró egy évre), ebben benne vannak a hosztolt szerverek, a telepíthető Office 2013 alkalmazások PC-re (egy felhasználóhoz öt gép tartozhat) és mobil eszközökre, 25 gigabájtos postafiók, 7 gigabájtos SkyDrive Pro online tárhely, 24/7 órás telefonos támogatás és 99,9 százalékos vállalt rendelkezésre állás, pénzügyi garanciával.

Felhasználónként havi 12,3 euróba került a Midsize csomag, amelyet legfeljebb 300 felhasználóra lehet megvásárolni, ennél nagyobb cégeknek már az Enterprise csomagok közül kell választania. A Midsize ugyanazokat a komponenseket tartalmazza mint a Small Business Premium, azonban támogatja az integrációt Active Directoryval, az intranet-oldalakat, valamint a projektalapú postafiókokat. A három új ajánlat közül a legolcsóbb a Professional Plus - ez gyakorlatilag nem más, mint a teljes Office 2013 Professional Plus csomag előfizetéses rendszerben értékesítve, kizárólag mennyiségi licencvásárló ügyfeleknek.

Hazai felhőtérkép

Egy, a Microsoft megbízásából készült friss kutatás szerint a magyar KKV-k 66 százaléka jelenleg is használ felhőszolgáltatást, elsősorban levelezésre, dokumentummegosztásra, azonnali üzenetküldésre - az online irodai csomagok egyelőre nem túl népszerűek (12%), de még mindig nagyobb az elterjedtségük az európai átlagnál (9%). A 200 vizsgált magyar cég fele ért egyet azzal a kijelentéssel, hogy a felhőszolgáltatások egyre jelentősebb szerepet fognak játszani a kisvállalkozások sikerében – ez ismét magasabb az európai átlagnál (42%). A fenti állítással jóval nagyobb arányban értenek egyet azok a vállalatok, amelyek már használnak felhőszolgáltatásokat.

A magyar KKV-k láthatóan bíznak a felhőben, erre enged legalábbis következtetni, hogy az adatvesztésről, adatlopástól és a magánszférát érintő veszélyektől sokkal kevesebben tartanak mint a régiós országokban. Az adatbiztonságot egyébként a magyar KKV-k kiemekedően fontosnak tartják a felhőszolgáltatások bevezetésekor, a válaszadók 83 százaléka szerint a cloudok révén növekedik az adatbiztonság. A magyar KKV-knak ugyanakkor csak 23 százaléka gondolja úgy, hogy a jövőben többet költ felhőszolgáltatásokra, miközben ez az arány Törökországban például 61 százalék.

Az Office 365 szolgáltatást használó Medic-Car autószerviz nem a költségek, hanem a rugalmasság miatt váltott helyben üzemeltetett Exchange Serverről, mondta el a HWSW-nek Tóth Tibor ügyvezető igazgató. A több mint tucat főt foglalkoztató szervezet számára a legfontosabb szempont a döntésben az volt, hogy a felhőszolgáltatás révén bárhonnan, bármikor hozzáférnek a munkatársak a levelezésükhöz, dokumentumokhoz. A cég igénybe veszi a SharePoint szolgáltatást dokumentummegosztáshoz, a kapcsolattartás pedig Lync-en keresztül bonyolódik, ez kiváltja az SMS-eket is, ráadásul minden üzenet visszakövethető, és PC-ről ugyanúgy elérhető mint mobilról. Tóth Tibor elmondta, az Office 365 egyik hozadéka volt számukra, hogy már nincs szükségük külön rendszergazdára, az alapszintű módosításokat saját maguk el tudják végezni, így bármilyen beállítás gyorsan elvégezhető.

a címlapról