Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Videóval és saját kiadással erősítene a Spotify

Dojcsák Dániel, 2013. március 27. 11:38
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Lendületben van a Spotify, de nem csak a belső kezelőfelület és a zenefelfedezés rendszere újul meg, a cég új piacokra is betörne: a zene után on-demand videószolgáltatássá is fejlődhet a svéd cég, amivel a Netflix kap nem várt kihívót.

hirdetés

A Spotify metamorfózisa a szolgáltatás minden rétegében látványosan zajlik. Az amerikai piacralépés óta ugyan üzletileg még nem sikerült stabil eredményeket elérni, az ingyenes felhasználók ballasztként húzzák a céget, ami minél népszerűbb, annál veszteségesebb. Az átalakítás során azonban várhatóan egyre inkább az előfizetéses használat felé tolja el a cég az embereket, az ingyenes szolgáltatás pedig csak az eseti, keveset fogyasztó felhasználók, illetve az újonnan beszállók állomása lesz.

A BusinessInsideren megjelent hír szerint a következő szintlépés az lehet, hogy a zenék után filmek és sorozatok, tévéműsorok is bekerülnek a Spotify kínálatába, ráadásul, ahogyan a Netflix is, a Spotify is belép a tartalomgyártói szerepbe is. A Spotify források szerint már most ahhoz keres partnereket és befektetőket, hogy exkluzív tartalmakat állítson elő. Az egyelőre nem derült ki, hogy a befektetőkeresés ez esetben egy következő körös kockázati tőkét jelent vagy csak a tartalomra magára keresnek produceri társakat.

Az ingyenesség húzza le a céget

A Spotify már jelenleg is 3 milliárd dolláros cég, legalábbis papíron a korábbi befektetések alapján készült értékelésekben. A szolgáltatás maga népszerű, a felhasználói szám gyorsan nő, az amerikai belépés óta több tízmillióan tértek át a zenei katalógusra korábbi zeneforrásaikról. Az üzleti modell azonban nyög ennek a sikernek a súlya alatt, ugyanis a Spotify eleve nagyon alacsony profitrátával dolgozik, a költségei viszont egyre magasabbak. A legnagyobb problémát a bér jellegű kiadások jelentik, az alkalmazottak száma ugyanis nagyobb tempóban növekszik, mint bevételeik. A tartalom pedig még mindig nem a sajátja a Spotify-nak, a rendszerben lejátszott minden egyes zene más tulajdonosoké, akik jogosan kérik a nekik járó díjakat.

A zenei startup célja az volt, hogy hirtelen óriási méretűre nő a digitális zenepiacon és a nagy volumennel javítja a hatékonyságát, illetve a kiadókkal szemben erősebb tárgyalási pozíciókat alakíthat ki. Nos, a valóság, hogy sem a méretgazdaságosság, sem a jó diplomácia terve nem jött be. A kiadókkal való viszony mindössze annyiban változott, hogy egyre több pénzt kell utalni nekik, ahogy a megnőtt közönség egyre több zenét hallgat.

A videós piacra való belépés önmagában nem oldja meg ezt a problémát, a kiút ugyanaz lehet, amit a Netflix is próbál: saját maga válik kiadóvá és a tartalomfogyasztás után a profit házon belül tartható, legalább a fogyasztás egy részénél. A Deezer kommunikációjában is felfedezhetőek olyan jelzések, miszerint a cég szeretne a zenészek és közönségük közti közvetítő közeg lenni, ez pedig alapesetben a kiadó fogalmát jelenti.

Az keres pénzt, aki a piaci lánc teljes vertikumát házon belül tudja

A beteljesedéshez pedig elengedhetetlen, hogy a lánc végén dedikált kijelzők, illetve “hangszórók” is legyenek, ehhez a Spotify elkezdett a nagy konzumer elektronikai gyártókkal megállapodásokat kötni, hogy azok integrálják a Spotify-t okostévé platformjukba úgy, mint elsődleges tartalomkiszolgálót. Múlt év októberében született megállapodás a Samsunggal, most pedig az LG-vel. Ennek értelmében a Spotify app felkerül a tévékre és a házi hangrendszerekre, de a használatukhoz mindenképp a havi 10 dolláros előfizetést kell fenntartani. Ebből nyilván jut a készülékgyártónak is, de a Spotify érdemben tudja javítani a fizetős ügyfelek arányát a teljes közönségen belül.

A kiadói és tartalomdisztribúciós szerepet egyébként is erősíti a Spotify, nemrégiben frissült például az alkalmazáson belüli “hírfolyam”. Eddig nagyon esetlen módon a felhasználók saját ismerőseik aktuálisan hallgatott zenéinek listáját láthatták, illetve a publikus lejátszási listákra fel lehetett iratkozni. Nemrégiben viszont egy komplex ajánlórendszer indult útnak, amin belül ismeretlen felhasználók publikus aktivitása is követhető, az önjelölt és valódi zeneszakértők aktív befolyással lehetnek a nép zenehallgatási szokásaira.

Egyre több médiaentitás található a rendszerben, rengeteg kurált listával, válogatással műfajtól, stílustól függetlenül. A Spotify esetében az album helyett a lejátszási lista az egység, aköré épül minden lényeges funkció. A napokban várható, hogy frissül az asztali alkalmazás is, ami az előzetes képek alapján a fenti elveket és gyakorlatokat tükrözi vissza.Ezzel párhuzamosan folyik a webes lejátszó bétatesztelése is. Eddig asztali környezetben kizárólag kliensen keresztül működött a lejátszás, de mostantól a Deezerhez és a többi konkurenshez hasonlóan megjelenik a böngészős lejátszó is, amit a play.spotify.com címen már most ki lehet próbálni előfizetőknek.

Magyarországon továbbra sem elérhető viszont a Spotify, a cég konzervatív expanziós politikát folytat és csak azokra a piacokra lép be, ahol jó esélye van prémium felhasználói réteget toborozni. Esély lehet azonban a belépésre azáltal, hogy a T-Mobile tulajdonosa, a Deutsche Telekom csoportszintű szerződést kötött a Spotify-jal, illetve a Deezerrel is, a kettő közül tudomásunk szerint az egyik a magyar felhasználók számára is elérhető lesz.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!