Szerző: Koi Tamás

2013. február 19. 16:39

Lefékeződött a műholdas tévépiac növekedése

Már-már közhely, de tavaly is trendszerűen folytatódott a magyarországi tévépiac digitalizálódási folyamata, miközben egy nagyvárosnyi új előfizető kötött szerződést a szolgáltatókkal. A műholdas piac azonban erősen lefékeződött, a szolgáltatók inkább az olcsóbb vezetékre helyezik a hangsúlyt.

2012-ben is folytatódott Magyarországon a televíziós műsorterjesztési piac komótos digitalizálódási folyamata. Az önbevalláson alapuló havi statisztikákat közzé tevő Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legfrissebb kimutatása a tavaly decemberi számokat mutatja - ezt összehasonlítva a piac 2011 év végi állapotával kiderül, hogy tavaly is minden a digitalizációról szólt, de a műholdas szolgáltatás egyre kevéssé népszerű az előfizetők körében.

A piac 88 százalékát lefedő legnagyobb szolgáltatók tavaly év végén összesen körülbelül 2 millió 908 ezer háztartást láttak el tévéadással, mintegy 65 ezerrel többet mint egy évvel korábban. A piac teljes, becsült értéke 3 millió 281 ezer előfizetés, a 4,1 millió magyarországi háztartásból fennmaradó mintegy 820 ezer lakás feltételezhetően ingyenes vétellel, szoba- vagy tetőantennával tévézik továbbra is. Ezeket a háztartásokat fokozottan érinti a várhatóan idén gyorsmenetbe kapcsoló digitális átállási folyamat, melynek során az analóg tévéadókat fokozatosan lekapcsolja az Antenna Hungária.

A piac átrendeződését jól jelzi, hogy egy év alatt a digitális szolgáltatásokra csaknem 180 ezer új ügyfél fizetett elő, miközben 113 ezer analóg előfizetést mondtak le. Az időszak nyertese platformszinten egyértelműen a digitális kábeltévé és az IPTV, itt a legjelentősebb szolgáltatók ügyfélbázisa csaknem 150 ezerrel bővült. A maradék, körülbelül 30 ezres növekedést az Antenna Hungária fizetős DVB-T platformja, a Mindig TV Extra tudhatta magáénak, míg az egykor dinamikusan növekvő műholdas platform stagnált, sőt kis mértékben még csökkent is.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az összesen négy vezeték nélküli szolgáltatóból álló műholdas piac még így is tekintélyes mennyiségű, körülbelül 917 ezer háztartást fed le, a platformról azonban mégis egyre több szolgáltató próbálja ügyfeleit átterelni a bizonyos szempontból kedvezőbb feltételekkel nyújtható, több extra szolgáltatást is kínáló kábeltévés vagy IPTV-platformra. A szolgáltatás-átstrukturálás legjobban a DIGI-nél figyelhető meg, a román RCS&RDS tulajdonában álló cég több mint 40 ezer kábeltévés ügyfelet szerzett tavaly, míg közel ugyanennyi műholdasat veszített el.

A műholdas műsorterjesztés a szolgáltatók számára ár-érték arányban egyre kevésbé tűnik kedvező választásnak, a tányéros tévé mellett szóló egyedüli szempont a szinte száz százalékos országos lefedettség. A szolgáltatók műholdas csomagjai ráadásul a HD-csatornaválaszték bővítése kapcsán is versenyhátrányban vannak a vezetékes ajánlatokhoz képest, ez pedig már tavaly is egyre hangsúlyosabb szerephez jutott, idén pedig vélhetően még tovább nő a jelentősége.

Tavaly év végén egyébként a tévépiac legnagyobb szereplői technológiától függetlenül a UPC, a DIGI és a Magyar Telekom voltak, rendre 26,7, 23,2 és 22,9 százalékos részesedéssel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról