Szerző: Dojcsák Dániel

2013. február 13. 11:09

Facebook: aki nem fizet, annak nem segítünk

A Facebook váratlanul leállította az egyik legnépszerűbb hirdetési programját, a “Preferred Marketing Developers” rendszert. A cél, hogy a Facebookon azok az ügynökségek és cégek kerüljenek fókuszba, akik a fizetős reklámeszközöket is használják és nem csak szörfölnek a közösségi oldal sikerén.

Egyszerű, már eddig is gyakran sugallt üzenetet küldött a Facebook az üzleti szereplőknek, akik jelen vannak az oldalán: ha valaki szeretne eredményeket elérni a Facebookon, annak fizetnie kell. Már elég régen sokkal rosszabb esélyekkel indulnak az organikus céges tartalmak a Facebookon, sőt, a szponzorált posztok intézményének bevezetése óta szinte esélytelen komolyan vehető elérést produkálni extra befizetés nélkül. Kivéve persze, ha valaki a közösségi oldal adta lehetőségekkel ügyesen élt és a kiskapukon keresztül, trükkös tartalmakkal, vírusmarketing eszközökkel anélkül öntötte el a Facebookot, hogy a megjelenésért fizetett volna.

Minden cég fizessen!

A Facebook azonban egyre szigorúbb szabályokat állít fel, ezzel párhuzamosan pedig konzekvensen tiltja ki a rendszerből azokat a reklámozókat, akik nem hajlandóak követni az előírt utakat. A mostani fordulatot a közösségi oldal üzemeltetése a potenciális Preferred Marketing Developers (PMD) jelöltekkel egy e-mailben közölte.

A Preferred Marketing Developers program lényege az volt, hogy összegyűjtötte és segítette azokat a cégeket, ügynökségeket akik szerettek volna a Facebookon jelenlétet építeni, és ezt főleg nem hirdetésekkel, hanem ingyenes vállalati oldalakkal, tartalommal és interakcióval szerették volna elérni. A Facebook számára a nem konvencionális vállalati módszerek népszerűsítése is egy kívánatos cél, de a közösségépítéshez adott analitikai és adminisztrációs eszköztár úgy tűnik önmagában is elég erős tud lenni. Ez pedig már inkább ellentétes a Facebook üzleti céljaival. Ezért a cég a jövőben nem pártolja az ilyen törekvéseket, ha azok nem járnak együtt fizetett reklámokkal.

A PMD új kritériumrendszere a fizetett hirdetésekre fókuszál, a pontos keretek azonban még nem ismertek. Az biztos, hogy aki szeretne a kiemelt partnerek között lenni, annak egyben hirdetőnek is kell lennie. A változás első körben biztos, hogy fájdalmas lesz azoknak az ügynökségeknek és tanácsadó cégeknek, akik közösségi médián belüli tartalomszolgáltatást, analitikát, mérést és egyedi riportokat kínálnak ügyfeleiknek anélkül, hogy ezt reklámkampányokkal egészítenék ki.

Változó stratégia

A partnerprogramban való részvételnek a kiküldött levél szerint feltételévé vált, hogy a jelentkező képes legyen a Facebook stratégiáját közvetíteni az ügyfelek felé és a fizetett médiaköltés irányába befolyásolni azokat. A PMD programba való bejutás jelenleg szünetel, akik már jelentkeztek, azok kaptak egy értesítőlevelet az új feltételekről. Ennek alapján újra kell jelentkezni, ahol immár azt kell bizonyítani, hogy az illető cég képes ügyfeleit költésre sarkallni. A már jelentkezők annyi előnyt élveznek, hogy jelezhetik, ők éppen lecsúsztak az előző generációs PMD programról, így kérelmüket prioritáson kezelik, hamarabb elbírálják.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Az ilyen változásoknak néhány hónapon belül lehet is hatása, a Facebook feladata az, hogy idén érdemben növelje a felhasználónkénti bevételét. Az üzleti jelentés alapján a közösségi oldalnak globálisan havonta 1,05 milliárd aktív felhasználója van, de a napi aktívak száma is eléri már a 618 milliót, illetve az aktív közönség közel 70 százaléka mobilon is használja a szolgáltatást. Sőt, van 157 millió felhasználó, aki kizárólag mobilról éri el a Facebookot.

A bevételi adatok azonban továbbra is halványak, a teljes 1 milliárdos bázisra vetítve a Facebook 2012-ben minden felhasználón elért 5,32 dollár árbevételt. Észak-Amerikában ennek közel háromszorosa, 13,58 dollár volt az ARPU, Európában 5,91, Ázsia és a világ többi része viszont erősen húzza lefelé az átlagot. Az elemzők még az amerikai számokkal is elégedetlenek, nem csoda, hogy a Facebook egyre erősebb ösztönzőket illeszt be a rendszerbe, amivel a kreatív tartalomszolgáltatás helyett a fizetős jelenlétre tereli át a céges oldalakat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról