Szerző: Dojcsák Dániel

2013. február 8. 13:34

Már az oroszok is lenyomták a Binget

A Microsoft hiába költött rengeteg pénzt a Bing népszerűsítésére, globálisan már csak az ötödik a keresők rangsorában. A Google megközelítése már csak nem is perspektíva, sőt a kínai és az orosz keresők is lekörözik Redmondot.

A ComScore legfrissebb keresőpiaci rangsorában érdekes helycsere történt, az orosz Yandex megelőzte a Microsoft Binget - írja a Search Engine Watch. Az első helyen továbbra is a Google áll, 114,7 milliárd kereséssel a november-decemberi időszakban, amivel a teljes piac 65,2 százalékát szerezte meg. A második hely a kínai Baidué, messze lemaradva: 14,5 milliárd keresés 8,2 százalékos részesedésre volt elég. A harmadik helyen a korábbi második, a (Bing motorja által kiszolgált) Yahoo áll, már bőven 10 milliárd alatti számmal. Náluk a lekérdezések száma már csak 8,6 milliárd volt. A negyedik helyre pedig egy meglepő hajrával beért az orosz piacot kiszolgáló Yandex, aminek a létezéséről a világ nyugati felében a legtöbb ember nem is tud, de a cirillbetűs világban az első számú keresőnek számít.

Nem tarol a Bing

A listán előrébb lépő Yandex 4,8 milliárd keresést szolgált ki 2012 november-decemberében, ami 2,8 százalékos szeletet jelent, míg a Bing már most 0,4 milliárddal lemarad. Az olló pedig biztosan tovább fog nyílni, ugyanis a még mindig az amerikai piacra koncentráló Bing használati statisztikái az indulás óta lassan növekszenek, nincs igazán potenciális felhasználói közeg, ahol növekedni tudna. A Windows Phone felhasználókban lehetett reménykedni, de a Google a mobilon is elszívja a levegőt a Microsoft elől, nehéz elképzelni, hogy érdemben növekedni tud a Bing.

Ellenben a Yandex a sebesen fejlődő orosz nyelvű piacot szolgálja ki, illetve a volt szovjet államokat, ami további dinamikus növekedést vetít előre. Oroszország lakossága 142 millió fő, de a Yandex piacához hozzátartozik Ukrajna, Kazahsztán, Fehéroroszország, Törökország és még legalább egy tucatnyi kisebb ország is. Habár a világ angol nyelvű, de legalábbis angolul internetező lakossága sokkal nagyobb, mint az oroszul beszélőké, a Yandex előnye, hogy egy légüres térben dolgozik, nincs valódi konkurenciája.

A nyugati világon kívül van tere a helyi szolgáltatóknak

A Bing keresőszolgáltatásait decemberben 268,6 millió egyedi felhasználó látogatta, míg a Yandexet csupán 74,4 millió. Az egy felhasználóra eső keresések száma viszont jelentősen több volt az orosz keresőnél. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy az angol nyelvű piacon a Google mellett a Bing csak egy niche szolgáltató, másrészt annak, hogy az orosz nyelvű, illetve cirill betűs tartalmakban sokkal erősebb a Yandex, a felhasználók érthető módon azt választják. Ráadásul a még fejlődő orosz web kevésbé strukturált, mint az angolszász, így az is természetes, hogy a felhasználók többször kényszerülnek keresőt használni, mint a bejáratott utakon klikkelgető amerikai vagy brit felhasználók.

A feltörekvő orosz piacra azonban nem csak a keresők kapcsán érdemes odafigyelni. Az orosz piac okostelefonos és mobilos szempontból a fejlett országok közé tartozik. Az okostelefon-használat, az online vásárlás, online szolgáltatások igen gyors tempóban terjednek. Akár arra is van esély, hogy az ottani fejlesztői cégek nyugati piacokra kezdenek dolgozni, de fordítva mindenképp érdekes lehetőség a hirtelen növő orosz piac: akár Magyarországról indulva érdemes lehet az USA helyett oda összpontosítani.

A Yandex tevékenysége nagyon hasonlít a kínai Baiduéhoz, tehát egy izolált piacon elkezdte a cég a Google funkcionalitását másolni. Az orosz Yandexnek van például saját térképszolgáltatása, navigációja, levelezője, fordítója, mobilfizetési rendszere, tárhely-szolgáltatása, fotómegosztója, hirdetéskiszolgálója, online kereskedelmi platformja és még vasúti menetrendje és autókereskedelmi szolgáltatása is.

a címlapról