Szerző: Dojcsák Dániel

2013. február 5. 11:48

Passzív követés funkcióval rukkol elő a Facebook

Visszatérhet a Facebook a geolokációs alkalmazások versenyébe - írja a Bloomberg. Az állítólagos új funkció azonban a jelenlegi önkéntes “checkin” alapoknál tovább merészkedik.

A Bloomberg információi szerint a Facebook egy olyan geolokációs szolgáltatást készül bejelenteni, ami a felhasználók okostelefonján a háttérben futna, folyamatosan rögzítené a hozzávetőleges pozíciót és ehhez igazítaná az értesítéseket. Ezzel együtt természetesen a Facebook a Google Latitude-hoz hasonló állandó és pontos lenyomatot kap az adott felhasználó mozgásáról.

A megoldás alapjában véve nem ördögtől való, de biztosak lehetünk benne, hogy erőteljes kritikákra számíthat a Facebook a felhasználói oldalról. Mind a Google, mind az Apple üzemeltet hasonló szolgáltatást, s ahogyan ott is, a Facebook esetében is várhatóan opt-in rendszerű lesz a használat. Ez azt jelenti, hogy nem lesz automatikusan bekapcsolva mindenkinek, hanem külön, a feltételek ismertetésével, egyértelmű kapcsolókkal lehet aktiválni.

Hasznos az üzletnek, kényelmes a felhasználónak

Az üzleti cél az, hogy a felhasználók napi szokásait, környezetét a Facebook minél jobban feltérképezze, s a számítógéptől távol töltött időről is minél többet tudjon meg, ami a hirdetési célzáshoz kiválóan használható. Eladni azonban ezt is el kell valami kényelmi funkcióval, várhatóan itt az Apple mintájára a közelben tartózkodó barátokra figyelmeztetés lehet a húzóképesség.

A hirdetések és a szponzorált bejegyzések lokációalapú szűrését minden bizonnyal a Facebook már most is csinálja, de ad hoc kiválasztott felhasználói profilok alapján látszik, hogy a felhasználók nagyon ritkán, esetlegesen, főleg csak fényképek feltöltésekor jelölik meg a tartózkodási helyüket. Ennek az eredménye, hogy a felhasználókról csak egy torz, nem friss lokációs profil jelenik meg.

Ugyan felhasználói élményben is sokat jelenthetne, ha mondjuk a Balaton Sound fesztiválon bulizva a mobil app feedjében főleg az ott született vagy azzal kapcsolatos események jelennének meg, de a tudat, hogy a Facebook a webes előzmények mellett a fizikai valóságban tett mozgásunkat is követi és az adatokat a háttérben futó app révén a szervereire tölti, mindenképp feszültté fogja tenni az emberek egy részét.

Trükkös?

A termék bemutatója a Bloomberg tudomása szerint márciusban lesz, várhatóan a szokásos módon kifuttatva, elsőként egy kisebb tesztelői körnek, majd az amerikai felhasználóknak, végül pedig az egymilliárdos teljes közösség többi részének. Habár a többi szolgáltatónál jellemző a nyilvánvaló opt-in jelentkezés módszere, a Facebook korábbi gyakorlatait ismerve, elképzelhető az is, hogy egy bejelentkezéskor, app-frissítéskor elfogadott és soha el nem olvasott felhasználási feltételekbe rejtett paragrafussal letudja a szolgáltató a dolgot. Ezzel biztosan feldühítene sok tudatos felhasználót, közben viszont szinte azonnal teljes lefedettséget érne el, amivel sokkal hasznosabbá, hatékonyabbá válna a rendszer, mint amit például a Foursquare valaha is fel tudott mutatni.

a címlapról