Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 29. 12:22

Nemzetközi terjeszkedésbe kezdene a Yahoo

A Yahoo története az utóbbi közel 10 évben nem adott sok okot az optimizmusra, a lefelé tartó trendeket a korábbi Google alelnök, Marissa Mayer igyekszik felrázni tavaly július óta. A cél a nemzetközi nyitás, új demográfiai csoportok megszólítása és jobb szolgáltatások.

Lezárult a második teljes pénzügyi negyedév, amikor már Marissa Mayer irányítja az amerikai webes vállalatot, és már most kezdenek látszani az első pozitív jelek, melyekből arra lehet következtetni, hogy a határozott nő valóban talpra tudja állítani a 2000-es évek elejének sztárcégét. Az árbevétel az egy évvel korábbihoz képest 4 százalékkal nőtt, a kérdés most az, hogy tartható és növelhető-e ez a tendencia.

A Yahoo mára teljesen elveszítette az újjító, technológiailag és filozófiában is elöl haladó státusát, ma már nem számít webes óriásnak, inkább egy történelmi figura, ami még itt kísért. Mayer beszállása azonban optimizmusra adott okot még a befektetőknek is, az elmúlt hat hónapban összesen 26 százalékkal nőtt a Yahoo tőzsdei árfolyama, és a legfrissebb pénzügyi jelentés eredményei is plusz 4 százalék irányba tolták a papírokat.

Nagytakarítás a Yahoo-ban

A cégen belül jellemző dühítő dolgokat és akadályok leküzdését ígéri a következő időszakra Mayer, ami az interpretációjában azt jelenti, hogy csökkenti az elburjánzott bürokráciát a vállalaton belül, illetve csökkenti a dolgozók lemorzsolódását. Az elmúlt hat hónapban már látványosan növekedett az új felvételek száma, illetve a Yahoo-hoz csatlakozó emberek szakmai minősége is javult a vezető szerint.

A szolgáltatáspaletta is le lett porolva, Mayer víziója szerint egy teljes hátraarc következik, ami egy növekedési stádiumot táplál majd. A cég nemrégiben vásárolta fel a Pinterest-szerű, de hírekkel foglalkozó startupot, a Snip.it-et, decemberben az OnTheAir video chat alkalmazást, illetve a gamifikált lokációs alkalmazást, a Stampedet októberben. Ezek a felvásárlások rámutatnak arra, hogy az új erőre kapott Yahoo melyik területekben lát lehetőséget és hová fog nagyobb energiákat összpontosítani. A törekvések támogatására körülbelül egy tucatnyi meglévő terméket választott ki a Yahoo, amikre agresszíven kezd fókuszálni. Ezek közös jellemzője, hogy egy-egy digitális napi rutint modelleznek le - magyarázta Mayer a cég pénzügyi beszámolójakor. A megújuló Flickr mobil és a Yahoo Mail biztosan ezek közt a kiemelt termékek közt van.

Mayer szerint a legnagyobb lehetőség továbbra is a keresésben, display hirdetésben, mobilban és a videóban van. Igaz a növekedés motorja biztosan a keresés lesz. Ahogyan azt a Google is bizonyítja, ezt a folyamatot a személyreszabás révén lehet erősíteni, a felhasználók azt értékelik, ha számukra hasznos találatok születnek. A mobil szintén fontos platform, de egyelőre a számszerű növekedés ellenére az sem hozott érdemi eredményeket, de az idei év ebben is áttörés lehet. A Yahoo már most fél évre előre árulja a hirdetési helyeket a mobilos felületein, ami szintén biztató jel lehet.

Még mindig a múltból táplálkozik

Az üzleti beszámoló során a vezető a Yahoo jövőjével kapcsolatban három kulcspontot jelölt meg: a használat növelését, a nemzetközi jelenlét kiterjesztését és a célcsoport demográfiai szempontú szélesítését. A mobilon viszonylag jó pozíciói vannak a vállalatnak, hiszen a felhasználók számára természetes fejlődés volt, hogy az eddig asztali környezetben elérhető híreket, időjárást, üzleti eredményeket, sporthíreket és a levelezést immár mobilon keresztül érjék el. Ebből a szempontból jó termékpalettával bír a cég, hiszen már rendelkezik mindenféle tartalommal, amit az emberek menet közben fogyasztanak, a kihívás csupán az, hogy ezeket a napi szokásokat további értékekkel ruházzák fel.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Hiába olvasnak ugyanakkor a Yahoo-n keresztül híreket, ha a cég nem képes monetizálni ezeket a pillanatokat. Marissa Mayer, mint cégvezető ezért lehetett szerencsés választás, hiszen a Google berkein belül volt elég ideje elsajátítani a napi szokásokra építő bevételszerzés folyamatait. A Yahoo-nak jelenleg több mint 200 millió havi egyedi felhasználója van mobilon, ami nem kevés, de üzleti szempontból erősen fejlesztendő. A bevételek 75 százaléka az amerikai régióból jön, ami szintén veszélyes lehet, figyelembe véve, hogy a webes konkurenseknek már most erős nemzetközi operációi vannak.

Kemény a mezőny

Mayer szerint számolni kell azzal is, hogy a mobilos törekvéseik egy ponton túl már kannibalizálják az asztali forgalmat, így csak akkor érdemes továbblépni, ha már a mobilon is működik a bevételtermelő képesség. Az új földrajzi területek mellett új prioritások is érkezhetnek, valószínűleg a mobil és a videók kapcsolata lesz az egyik ilyen. Az elmúlt negyedévben 120 magasan képzett mérnök és informatikus csatlakozott a vállalathoz, az ő munkájuknak már idén beérhet a gyümölcse. A küldetés azonban nem lesz könnyű, a Google és a Facebook is jelentős előnyben van minden területen, amiket a Yahoo most megjelölt, mint fejlődési irányt. A személyes keresési találatok, releváns tartalmak, komplex adatbázisok, gráfok, nemzetközi felhasználói bázis és innovatív platformok ezekben a Yahoo mind sokkal gyengébb.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról