Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 29. 11:22:00

Amerikában a Kindle Fire az androidos tablet

Az androidos tabletek korábban jelentős lemaradásban voltak az iPaddel szemben, de ennek vége. Egyes becslések szerint már idén fordul a kocka. Az alkalmazások analitikájával foglalkozó amerikai Localytics friss kutatása szerint a Kindle Fire betolta az Android szekerét.

A Localytics úgy látja, hogy az Androidot futtató tabletek az Egyesült Államokban megszilárdították pozíciójukat, legalábbis ez derül ki az eladási statisztikák után a forgalmi adatokból is. A kutatás mérései szerint az összes tabletről jövő forgalom 59 százaléka származik az Egyesült Államokból, de ami ennél is érdekesebb, ennek több mint fele az Amazon saját arcú Kindle Fire és Fire HD készülékeiről jön. Ezzel az Amazon uralja a teljes androidos tablet használati forgalom 33 százalékát.

A statisztikák nem egyszerű becslésekből indulnak ki, hanem a tavaly egyébként látványos növekedést elkönyvelő Localytics szolgáltatást használó alkalmazások statisztikáiból. A 2012 év elején még csak 165 millió eszközre volt rálátása a Localytics-nek, idén év elejére viszont már 550 millió eszközön futott világszerte olyan app, aminek a működési statisztikáit a Localytics mérte. A 2008-ban alapított cégnek olyan ügyfelei vannak egyébként, mint az eBay, Fox Group, Microsoft vagy a New York Times.

Az Amazon fókuszál

A Localytics kutatása bizonyítja az egyébként is nyilvánvaló dolgot, miszerint a Kindle Fire szinte egyetlen piaca az Egyesült Államok, közel egy évvel a megjelenés után az Amazon tabletek 89 százaléka az USA-ban működik, a maradék többnyire az Egyesült Királyságban. Más országok az egy százalékos határt sem közelítik meg a teljes Kindle Fire piacot tekintve. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy az Amazon egyelőre altatja a nemzetközi disztribúciót, szinte kizárólag az USA-ra koncentrál a készülékek értékesítésében és a mögötte működő tartalomszolgáltatásban is.

Amennyiben az Amazon úgy döntene, hogy kiterjeszti a tartalomszolgáltatói piacait Európára és Dél-Amerikára is, akkor pillanatokon belül dominálná az androidos tablet piacot, de akár úgy általában a teljes tablet piacot is. A cég az eredeti konkurenseit (például a Barnes & Nobles) már legyűrte, a szintén androidos Nook az amerikai piacon alig 10 százalékot ér el, globálisan pedig mérhetetlen.

Igaz, az egész világot nézve, egyelőre az Amazon sem ér el komoly eredményeket a Samsung árnyékában. A globális piacon a Samsung Galaxy tabletek az androidos tablethasználat 76 százalékát hozzák, a Nexus 7 a második 15 százalékkal, a Kindle Fire pedig 9 százalékra csökkent azzal, hogy kizárólag az USA-ra koncentrált.

A forkolt Androidot használó, zárkózott Amazon üzletileg azonban sikeres lehet. Mivel a Kindle eszközökön egyáltalán nincs ott a Google Play, és az amazonos alkalmazás piactéren van minőségi előszűrés, ezért eleve más erőviszonyok alakulhatnak ki belül. Másrészt az Amazon saját platformján tudja tolni a fejlesztők számára is a saját cloud-alapú szolgáltatásokat, API-kat és különböző extra lehetőségeket.

Idén fordul a kocka

Az Egyesült Államokban és globálisan is közel van az Apple iPad tabletpiaci elsőségének vége. Az ABI Research már 2012 harmadik negyedévében is 55, illetve 44 százalékos eladási értékeket mért az iPad, illetve az Android tabletek esetén. A 2013 trendjeit a jövő hónapban szokás szerint Barcelonában rendezett Mobile World Congress mutathatja majd meg. Az MWC-n és a februári időpont környékén saját rendezvényeken bemutatott mobilok és tabletek felrajzolják, hogy az androidos gyártók idén mit állítanak csatasorba, eközben pedig már szivárognak az első pletykák az iPad ötödik generációjáról is.

a címlapról