Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Larry Page megvalósult álma: Google redizájn

Dojcsák Dániel, 2013. január 30. 09:10
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google rácáfol arra az állításra az utóbbi két évben, hogy a cégnél csak mérnökök dolgoznak és nem sikerülhet összerakni értelmes, mindenki számára könnyű és szép felhasználói felületeket. A forradalom javában zajlik, sok kritika éri a céget a régi felhasználók részéről, de a modell működik.

2011-ben Larry Page visszavette a kormányt a vállalatban, s ezt követően, mintha csak varázsütésre megváltoztak volna a dolgok, a Google elkezdett szép alkalmazásokat gyártani. Azóta egyre népszerűbb a mondás, hogy az Apple legnagyobb baja, hogy nem tud olyan ütemben fejlődni a webes szolgáltatások területén, mint ahogy a Google fejlődik a dizájn szempontjából.

A Verge szerkesztősége összegyűjtötte ennek a fejlődésnek a legfontosabb mérföldköveit, ebből a terjedelmes riportból szemezgetünk most (a teljes írás itt olvasható). A csendes forradalom első lépései a dizájn folyamatok teljes újragondolása volt. Míg korábban ahelyett, hogy egy csapat szakértő megálmodta volna, hogy mi a jó, A/B tesztek aprólékos sorozata határozta meg, egyfajta technológiai evolúció mintájára a végeredményt. Egy-egy végeredményhez akár több tucatnyi inkrementális lépésen keresztül vezetett az út, a dizájn filozófia szigorúan az adatokra épült a Google-ben.

Vége a "bowmanizmusnak"

A Verge megkérdezte a Google-t, hogy a korábbi vizuális dizájner guru, a 2009-ben a céget elhagyó Douglas Bowman helyett most ki a felelős az újításokért, de meglepő módon a Google azt válaszolta, hogy nincs ilyen pozíció. Egy kis csapat dizájner letett alapelveket az asztalra és minden termékfejlesztési csapat megtalálja az utat egy konzisztens, előremutató dizájnnyelvhez, amihez nem kell mást tenniük, csak beszélgetni egymással.

Larry Page első komolyabb direktívája volt az összes termék egységes újrarajzolása. Ez nem az első alkalom volt, amikor kampányszerűen megújult a meglévő szolgáltatások kinézete, de minden eddiginél sikeresebb, az már most is biztos. A korábbi korszakokban jellemző volt, hogy a Google-ben volt egy rakás grafikus tervező, akik mind igyekeztek munkájukat egy csodálatos dizájnná összegyúrni, de szinte elképzelhetetlen volt, hogy bármelyik kisebb csapatnak a teljes palettára kihatása lett volna. Emiatt egyrészt különböző irányokba haladtak, másrészt egyik jó ötletnek sem volt kellő ereje univerzális változásokat elérni.

"Amikor csatlakoztam öt évvel ezelőtt a Google-höz, akkor nem volt egységes dizájnnyelv a platformunkhoz. Mindig csak szép alkalmazásokat akartunk csinálni mindannyian, de egészen mások voltak mindenkinek a prioritásai" - mondta Andrey Doronichev, a YouTube Mobile vezető termékmenedzsere. A közös megjelenéshez vezérigazgatói vízióra volt szükség, hogy megvalósuljon, ez lett a Page által útnak indított úgynevezett Kennedy program.

Egymással beszélgető csapatok

Kiderült, hogy a Google mégsem csak mérnököket tart, a cég New York-i irodájában számos dizájner guru üldögélt, akik elkezdtek dolgozni egy koherens dizájnon. A vízió középpontjában a finomítások, a white space problémák megoldása, a letisztultsák, rugalmasság, használhatóság és az egyszerűség került. A Google-nél gyorsan akarunk mozogni, ezért sok termék önmaga kénytelen felnőni. A Kennedy projekt előtt ezeknek nem volt a teljes termékskálán átfutó egységes koncepciója. A Google-nek nagyon sok egyszerű és hasznos terméke volt korábban is, ezek egységesítése egyébként is előnyösnek tűnt.

A cég pedig valóban gyorsan fordul, még ebben az újszerű helyzetben is. Miután Page átvette a kormánykereket, alig három hónappal később a Google teljesen új verziókat prezentált a keresőből, a Térképekből, a Gmail-ből és a Naptárból. Az azt követő másfél évben pedig megjelent a Google Now, a Kennedy-nek megfelelő egységes mobil kinézet, illetve megújult szinte minden Google alkalmazás iOS-en, mint példáuk a Google , YouTube, Chrome és Maps.

Az egész pedig a direktíván túl valóban nem egyetlen ember agyszüleménye. Nincs egyetlen csúcs-dizájner, nincs egyetlen isteníthető rajzoló ember, mint az Apple esetében Jony Ive. Az egész történet a Verge-nek nyilatkozók szerint a csapatokról és a közösen megosztott információról és közös iterálásról szól. A cél mindig, hogy a meglévő közös dizájnnyelvbe beilleszthető legyen egy újdonság, jól viselkedjen minden egyes platformon, de közben maradjon meg benne a Google is.

Titkos dizájnkoordinátor társaság

Ez nem egy szokványos közös munka formulát jelent, amikor nagy irodákban egymás mellett dolgoznak sokan. Van egy viszonylag titokzatos kis csoport a New York-i irodában, az úgynevezett Google UXA, aminek a létezésére csak az állásajánlatok között turkálva lehet bizonyítékot találni. Ennek a csoportnak a Kennedy projekt elindulása óta az a feladata, hogy tervezzen és fejlesszen egy olyan igazi UI keretrendszert, ami a Google alkalmazásokat egyetlen szép, érett, elérhető és konzisztens platformmá alakítja a felhasználók számára. Az UXA együttműködik minden vezető dizájnerrel Google-szerte, de a kis mérete és az alacsony ismertsége egyedivé teszi, a dolga nem konkrét termékek fejlesztése, hanem az, hogy kisimítsa a csapatok közti különbségeket és irányt mutasson.

Darren Daleye, a Google Maps for Mobile vezető dizájnere a Verge-nek úgy nyilatkozott, hogy ez a kollaboráció nagyon sok informális elemet is tartalmaz. A találkozók közös ebéddel indulnak és végtelen beszélgetésekbe csapnak át, nagyon rendszeresek és fontos szerepe van egymás munkájának véleményezésének. Ezek a termékközi találkozók nem feltétlenül határozzák meg konkrétan a végső kinézetet, inkább segédleteket adnak egymásnak a munkához. A cél, hogy a nagyon sok elemű Google-platform minden terméke egy egyensúlyban lévő felhasználói élményt nyújtson. Előfordulnak és teljesen természetesen egymástól kissé eltérő implementációk, de a felhasználó számára mindig egyértelmű, hogy ezek egy közös termékcsaládot képviselnek. Ma már senki számára nem kétséges, hogy a YouTube a Google része, de az Android, a Maps vagy éppen a Drive sem lóg ki a sorból.

Kártyák, mint virtuális objektumok

A Google Now egy kitűnő példa, hiszen az egy 20 százalékos projektből nőtte ki magát, de mostanra a mobilos stratégia fontos részét képezi. A cél itt az volt,hogy a Google Now egy természetes kiterjesztés érzetét keltse Androidon, s ennek kapcsán a webes és az androidos dizájner csapatok is egyre többet kezdtek el együtt dolgozni.

A Now központi elemét a kártyák adják, ami egyébként idegen a teljes Android és webes Google logikától, de ma már megjelennek kártyák a webes keresésben is, igaz ott Knowledge Graph találatnak hívjuk őket. Mindkét esetben van egy közös nevező, mégpedig az, hogy a kártyákon közvetlenül a Google-től érkező információk találhatóak. Ez a metafora a webOS-ből származik, de egyelőre kiválóan működik. A kártyák a forma és a funkció házasításának tradicionális építészeti koncepciójára hajaz, különálló objektumként viselkednek a felületeken. Annak ellenére, hogy tárgyak, nem próbálnak meg hamisítani valamit, nem tűnnek fának, fémnek vagy bőrnek, sokkal inkább őszinte, virtuális objektumok, amiknek a funkciója nem válik el a kinézettől. Az is lehetséges, hogy a Google Now-ban felbukkanó megközelítés néhány verzió alatt eluralkodik a teljes Androidon.

Az út harmada

Matias Duarte, az Android UX vezetője szerint hosszú út áll még a jelenleg sokkoló, provokatív irányba induló Google dizájn előtt, de már most a legelőremutatóbb mobil dizájnnak tartják saját munkájukat. “Személy szerint, úgy érzem, az út harmadánál járunk annak, amit el akartunk érni a konzisztencia, reszponzivitás és kifinomultság terén” - mondja Duarte a Holo dizájn kapcsán. Az Android eléggé rugalmas ahhoz, hogy kezelje a Google Now dizájnelemeit, de egyelőre nincs rákényszerítve senkire, hogy ugyanúgy nézzenek ki az alkalmazásai, bár ez nagyon könnyen változhat a jövőben. Amíg az Android esetében a Google Now kinézetet még csak várja a világ, addig az iOS-es Google klienseknél már jelen van.

A Google egy digitális környezetben született, s teljesen szembehelyezkedik azzal trenddel, ami a digitális objektumokat fizikai tárgyak helyettesítőjeként fogja fel. Az igazságot a Google valahol az Apple “szkeuomorf” törekvései és a Microsoft korábban Metro-nak hívott szokatlanul szintetikus dizájnja közt látja. A Google mostani dizájnjának van mélysége, de nem “csilli-villi”, a fókuszt sokkal inkább a tartalomra, találatokra, funkciókra teszi - mondja Jon Wiley, a Google kereső fődizájnere.

Jason Cornwell, a Gmail vezető dizájnere szerint a legnagyobb kihívás úgy tervezni, hogy az interfész működjön minden platformon, Windows, Mac, Android és iOS alatt főleg, miközben mindegyik felületen a natívhoz közelálló marad. Cornwell szerint a Gmail lényegében egy to-do lista, amit mások állítanak elő számunkra, így eredendően kaotikus. A cél nem az, hogy a Gmail azonosan nézzen ki minden platformon, hanem, hogy összekapcsolódjon azokkal az elemekkel, amik az adott platformot alkotják és a Gmail eredeti irányaival megegyező irányokba tolja azokat.

A különböző termékek különböző platformokon különböző iramban fejlődnek, jelenleg a Maps áll legközelebb ahhoz, amit Page anno megálmodhatott. Egyszerű, hasznos és esztétikus dizájn, ami magában foglal egy fontos új Google trendet: közös munka platformokon, csapatokon és alkalmazásokon átívelve. Minden új app megjelenésével könnyű lesz meglátni a dizájn leckéket és vizuális célokat, amik a következő lépéshez vezetnek. A Verge által készített riportban megkérdezett minden ember egyaránt azt ismételgette, hogy “egy egyszerű, szép és hasznos Google” készül.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.