Szerző: Koi Tamás

2013. január 15. 11:11

A vásárló helyett grabbel CD-t az Amazon

Múlt héten új, a zenekedvelők számára kínált szolgáltatást indított útjára a világ legnagyobb e-kereskedelmi lánca, az Amazon, mellyel azoknak kedvez, akik korábban CD-t vásároltak.

Múlt héten új, a zenekedvelők számára fejlesztett szolgáltatást vezetett be portfóliójába az Amazon. A cég, mely eredetileg online könyvkereskedőként alapozta meg sikerét, pár napja elérhetővé tette a felhasználók számára az általuk vásárolt legnépszerűbb CD-ket MP3 formátumban saját felhős lejátszójában, a Cloud Playerben. Az AutoRip nevű szolgáltatás ráadásul visszamenőlegesen, a korábbi vásárlásokra is kiterjed.

Az Amazon áruházlánc 1998-ban indította el saját zeneáruházát, az AutoRip az azóta eltelt időszak összes tranzakciójára vonatkozóan kigyűjti és a vásárló saját tárhelyén automatikusan elérhetővé teszi a zeneszámokat. A funkció egyelőre nem vehető igénybe a teljes CD-választékra, a társaság ugyanakkor azt ígérte, hogy a legnépszerűbb albumok kivétel nélkül elérhetők a szolgáltatásban - ez egyébként nagyságrendileg 50 ezer CD-t jelent. A lemezről grabbelt zeneszámokat a webböngészőkön keresztül elérhető Cloud Playerben, vagy a dedikált iOS és Android alkalmazásokon keresztül lehet elérni.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda

Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

Az áruházlánc új szolgáltatásának bevezetését hosszú egyeztetések előzték meg a legnagyobb zenekiadókkal, melyek korábban rendre elkaszálták a hasonló kezdeményezéseket. Egy amerikai üzletember, Michael Robertson 1999-ben az MP3.com elindításával hasonló szolgáltatást képzelt el, de az automata grabbelési szolgáltatáshoz nem kérte a kiadók beleegyezését, végül ez is lett az MP3.com veszte. Robertson 2007-ben aztán AnywhereCD néven újra próbálkozott, immár igyekezett licencmegállapodásokat kötni a nagy kiadókkal, de végül csak egy cég adta be a derekát, a szolgáltatás így eltűnt a süllyesztőben.

Az AutoRip sikeres bevezetéséhez tehát alapvetően a zenekiadók megbékélése kellett, emellett a CD-eladások drasztikus csökkenése és a zenehallgatási szokások változása (különösen a fiatalok körében) is ráirányíthajta a figyelmet az újszerű szolgáltatás növekvő létjogosultságára. A változó piaci trendekre hívja fel többek közt a figyelmet egy friss, mai hír, miszerint csődöt jelentett Nagy-Britannia egyik legnagyobb CD- és digitális tartalomkínálatot értékesítő bolthálózata, a szigetországban több mint 230 áruházzal rendelkező HMV. A cég 90 éve nyitotta meg első üzletét, a fénykorát pedig 25-30 éve, éppen a CD-korszak hajnalán élte.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról