Szerző: Gálffy Csaba

2013. január 7. 14:58

Kettéhasítja PC-gyártását a Lenovo

Megigazítja üzletágainak területeit a Lenovo, a konzumer gépek gyártása az okostelefonok és tabletek mellé kerül, míg a prémium kategóriás, vállalati felhasználókat célzó termékek külön üzleti egységbe tömörülnek.

Az üzleti tervek szerint a jövőben a konzumer PC-k és tabletek, illetve az okostelefonok gyártása a Lenovo Business Group feladata lesz, míg a Think Business Group a prémium kategóriás és üzleti PC-k gyártását, illetve a szerverek és tárolók előállítását végzi majd. A Lenovo jelenleg is két termékdivíziót tart fenn, a Mobile Internet and Digital Home üzletág foglalkozik a tabletekkel és az okostelefonokkal, míg a számítógépes divízió végzi az összes PC és szervertermék előállítását és értékesítését. A két divízió átszervezésével tehát a PC-gyártás lakossági fele kerül át az okostelefonos-tabletes részleghez.

Szétválik, ami nem tartozik össze

Az átszervezést a Lenovo elnök-vezérigazgatója, Yang Yuanqing jelentette be egy nem nyilvános belső feljegyzésben, ez szivárgott ki néhány napja a kínai sajtóhoz. A dokumentum szerint "pontosítanunk és egyszerűsítenünk kell a márkastratégiánkat, a piac tudomására kell hoznunk a Lenovo és a Think márkák piaci pozícióját". A Lenovo a sajtóértesüléseket elismerte, a cég szóvivője szerint valóban folyamatban van a leírt átszervezés, további kommentárt azonban nem fűzött ehhez.

A Lenovo által bejelentett átszervezés célját tekintve hasonló ahhoz, ahogy a Toyota választotta el egymástól a prémium kategóriát megcélzó Lexus márkát a középkategóriás Toyota brandről. A Lenovo hasonló problémákkal küzd mint amivel a Toyota nézett szembet korábban - a memo szerint a Lenovo márka jól teljesített a belépő és középkategóriában, míg a Think márka a csúcskategóriában alkotott kiemelkedőt, de a két márka között egymást erősítő hatások nem épültek fel.

Nem adódott össze

A márkák szétválasztása bizonyos értelemben kucarc a Lenovo számára. A kínai gyártó még 2005-ben vásárolta meg az IBM PC-gyártó üzletágát, de a meglévő, különösen Kínában nagyon erős Lenovo márka és a világszerte elismert, prémium kategóriás Think (elsősorban ThinkPad) brand integrációja sikertelennek bizonyult. A felvásárlás egy csapásra megerősítette a cég nemzetközi pozícióit, a nagyon jó imázzsal bíró márka birtokában vált a cég valóban globális vállalattá. A két termékkategória között azonban a vártnál jóval kisebb szinergiát tapasztaltak, egyes műveleteket sikerült integrálni, mások (például a termékfejlesztés) jobbára párhuzamos maradt.

A Think márka leválasztásától a vállalat vezetése azt reméli, hogy jobban tud versenyezni a prémium kategóriás PC-brandekkel, így az Apple ellen, a csúcsmodellek fejlesztése és értékesítése teljesen elválhat az olcsóbb gépekétől. Arról egyelőre nem tudni, hogy a Think ernyő alá tartozó gépek a jövőben is viselik-e a Lenovo logóját, az üzletág azért természetesen továbbra is a Lenovo Group része.

Az új szervezeti egységek 2013 április elsején indulnak, a cég szerint elbocsátások nem kísérik az új hierarchia implementációját. A Lenovo az üzletágak átszervezéséhez igazítja a beszállítói hálózatot és a szolgáltatásokkal foglalkozó műveleteit is

a címlapról