Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
>> Hibrid felhőtől a konténereken át, egészen a kvantumprogramozásig - 6 klassz téma a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján. <<

Larry Page: A Google esettanulmány egy jobb világhoz

Dojcsák Dániel, 2012. december 12. 15:34
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google egyik állandó jelzője, hogy egy óriási fekete doboz. Korábban a cég nem nagyon szeretett kifelé kommunikálni, az elmúlt 1-2 évben is csak nagyon óvatosan változott ez a helyzet. Ezért is különleges alkalom, hogy Larry Page hosszú interjút adott egy újságnak.

A Fortune 70 perces exkluzív interjút készített a Google társalapítójával. 2011 áprilisa óta ez mindössze a második alkalom, hogy Larry Page ilyen szereplést vállal, a személyes hangvételű, de szigorúan szakmai beszélgetésből kiderül, milyen alapelvek hajtják a vállalatot. A HWSW az interjú szövegéből szemezgetve közöl egy összefoglalót a beszélgetésből.

A kérdezőt elsőként az érdekelte, hogy Larry Page hogyan válogat az új ötletek közül. A vállalatvezető szerinte erre nincs tökéletes képlet, de alapvetően az határozza meg az irányokat, hogy a Google szeretne másképp működni mint a többi vállalat. Nagyon sok dologba belefog a cég és nagy volumenekben gondolkodnak.

Világmegváltó tervek

A következő nagy húzás meghatározásakor azt keresi a Google, hogy mi az, ami motiválná a tehetséges embereket abban, hogy dolgozzanak a projekten. Az önmagát vezető autó esetében is egy alapvető vezérlőelv, hogy minél jobb a közlekedés, annál több lehetőség van munkahelyek közül választani, ami jót tesz a társadalomnak és gazdaságilag is helyes. "Amikor nagy dolgokat keresünk, akkor mindig azt nézzük, hogyan találhatunk olyan technológiát, aminek igazán nagy hatása van, függetlenül attól, hogy milyen befektetést igényel" - mondta Page.

De a haszon mindig nagyobb lesz, maradva a példánál, az önmagukat vezető autók a városokban megoldják a parkolás kérdését is - jelenleg az USA-ban átlagosan 40 ezer dollárt költenek el egy parkolóhely létrehozására. Mennyivel jobb lesz a világ számára, ha a hálózaton keresztül az autónk észleli, hogy elindultunk otthonról és mire leérünk a bejáratig, már ott fog várni? - magyarázta Larry Page lelkesen.

Visszatérve a vállalatvezetésre, a Fortune kérdése arra irányult, hogy Page mennyire elégedett a vezetői pozícióba visszatérése óta megtett lépésekkel. A Google -vezérnek saját elmondása szerint az a dolga, hogy elégedetlen legyen, de alapjában véve örül azoknak a változásoknak, amin a Google átment. Nehéz objektíven mérni a teljesítményt egy ilyen cégnél, de érzésre és a mérhető szempontok szerint is javult a működés, például ma már sokkal gyorsabban képes a cég az elkészült kódokat ellenőrizni, mint korábban, aminek eredményeképp sokkal gyorsabban érkezhetnek meg az új termékek, megoldások, frissítések, funkciók.

Prezícen célzott adatok tálcán kínálva

Eközben a webes keresés jelentős változáson esik át, ma már a Google gerincét képezi a Knowledge graph, a Google Now és maga az Android is. Larry Page szerint megismétlődik az a forradalom, ami 10 évvel ezelőtt zajlott le a keresők világában. A tökéletes keresőmotor tényleg meg kellene értse, hogy mire van szükségünk, s a Google új termékei ebbe az irányba indultak el. A vállalat jelenleg a vásárlások, kiskereskedelem területén tud igazán nagyot ugrani, hiszen jelentős mennyiségű és alapos információval rendelkezik a felhasználó gondolatairól, igényeiről, szokásairól és preferenciájáról és ezt többnyire már most le tudja fordítani egy termékre, vásárlásra.

A Google-központban a fő szempont a pontosság, a cég arra fókuszál, hogy a lehető legtöbb területen rendelkezzen nagyon pontos és nagyon strukturált adatokkal. Már hét éve dolgoznak a térképeken, mostanra már precíz információk állnak rendelkezésre arról, hogy a világ valamely pontján egy utcában mi van, milyen üzletek, milyen épületek találhatók ott. A felhasználók jó kiszolgálásához az kell, hogy ezek az adatok a lehető legrészletesebbek legyenek.

A mobil forradalom a felhasználói oldalon egyértelmű, és az is, hogy termékekben a Google-nek van válasza rá. Felmerül azonban, hogyan lehet monetizálni ezeket az új szolgáltatásokat, hogyan képes átlendülni a Google bevétele az asztali környezetből a mobilra? Page szerint nem szabad elfelejteni, hogy mostanra egy óriási vállalatról van szó, aminek nagyon sok a bevétele és nagyon sok alkalmazottat tart. Éppen ezért a core business-t kiemelten kezelve történik minden fejlesztés, hiszen a fő szolgáltatás a keresés, a fő bevételi forrás pedig a reklám. Ezt a Google-ben nagyon, nagyon komolyan veszi mindenki.

A mobilt még vetik, nem aratják

A tecnhológiai ipar szépsége, hogy létre lehet hozni új szoftvereket, amik kielégíti az emberek igényeit és jobbá teheti az életüket - ez egy lehetőség arra, hogy a cég folyamatosan lendületben legyen. Ez történt az Android esetében. A Google nagyon korán felismerte, hogy a mobil élmény fontos, ezért megpróbálta megérteni ezt a területet, majd az elmúl néhány év során a cég rájött arra, hogy nagyon jól működik ebben a térben is. A mobil monetizációjának egy nagyon korai korszakában járunk, még a Google-nek sincs pontos válasza, de Page szerint a tény, hogy a mobil szolgáltatások helyfüggőek, igazán jól segíti a monetizációt.

A Google-nek a mobilos világ aratásához mindene megvan, a Fortune megkérdezte azt is, hogy vajon mit gondol a cég a konkurenciáról? Tíz évvel ezelőtt a fő ellenfél a Yahoo és a Microsoft volt, vajon most ugyanezt a szerepet az Apple és az Amazon tölti be? Jelenleg egy nagyon különleges helyzetet teremt, hogy a láthatóan egymással versengő cégeknek alapvetően eltérő üzleti modelljük van.

Aki a konkurenciát nézi, már lemaradt a versenyben

Larry Page erre részben kitérő választ adott. Vezetőként neki az a feladata, hogy a saját embereit rávegye arra, hogy ne a piaci ellenfelekre figyeljenek. Ha valaki a konkurenciát nézi, akkor az a már meglévő dolgokra koncentrál, a Google feladata pedig az lenne, hogy azokra a dolgokra jöjjön rá, amire más még nem gondolt. A többi felsorolt cégtől Page szerint csupán az erősségeiben, gyengeségeiben és lehetőségeiben különbözik. Minden nagy technológiai cég azért nőtt ilyen nagyra, mert valamit nagyon jól csinál, fejtette ki a keresőcég vezetője, aki szívesen látna sokkal több kooperációt a felhasználói oldalon. Az internetet egyetemeken alkották meg és együttműködésre, “közreműködésre” lett tervezve. Page véleménye szerint a vállalatok ahogy egyre inkább kereskedelmi közegként használják a webet, úgy alakítanak ki szigeteket, ami valamilyen szempontból a felhasználók szégyene.

Page nem szereti a vállalatát más cégek ellen hangolni, pontosan a fenti magyarázat miatt. Ha valaki ellen küzd egy vállalat, akkor három lépéssel máris le van maradva. A Google számára így az Apple partner is és kihívó is. A Google igyekszik úgy viszonyulni más vállalatokhoz, hogy az a felhasználók számára ne legyen fájdalmas, a cél, hogy a szolgáltatások minél szélesebb körben elérhetőek legyenek. Ez persze a filozófia csupán, vannak olyan helyzetek, amikor ezt meg lehet tenni és vannak amikor nem.

Az innovációt a Google egy úgynevezett 70-20-10 modellben működteti már régóta. 70 százalékot tesz ki a cégben elvégzett munkából a hirdetések és a keresés kiszolgálása és fejlesztése, 20 százalékot az alkalmazások, 10-et pedig a teljesen új projektek. A Fortune kérdésére válaszolva Page azt mondta, hogy ez még mindig így működik, s mostanra már az Android is a 70 százalékba tartozik, ha a hatását nézzük, igaz a monetizáció még kezdeti stádiumban jár, így valójában nem ott lenne a helye, hanem a 20-ban. Page szerint azonban nincsenek szigorúan felcímkézve a projektek, a cél ennek az egészséges aránynak a fenntartása.

A távoli jövő csak 10 százalék

A 10 százalékba persze nyilvánvalóan az önmagát vezető autó, a Project Glass szemüveg és a többi “Google X” projekt tartozik. Page szerint érdekes, hogy a befektetők mindig emiatt a 10 százalék miatt aggódnak, attól félnek hogy túl sok figyelem összpontosul ezekre a projektekre. Sokan tartanak attól, hogy a Google minden pénzét ilyen próbálkozásokra égeti el, pedig a valóság az, hogy a vezetés bármennyire próbálta a 10 százalékot megnövelni, nem ment. Page szerint hihetetlenül nehéz az embereket rávenni arra, hogy új, igazán ambiciózus ügyeken dolgozzanak, sokkal könnyebb őket inkrementális fejlesztéseken tartani.

A Google Plust is továbbra is nagy ígéretnek tartja Page, s annak ellenére, hogy sokan temetik a közösségi szolgáltatást, a Google vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a Plus előtt a Google-nek 18 különböző felülete volt, ahová meg lehetett osztani tartalmakat, most pedig van egy, ami igazán jól működik, és továbbra is fejlődik. A fő fókusz persze a keresés, aminek része lett a személyes adatbázis is. A Google érti a felhasználó fiókjához tartozó adatokat, tudja mi egy repülőjegy, egy étteremfoglalás vagy egy megrendelés. Ezekből nem csak kontextuális hirdetések lesznek, hanem a felhasználóknak készülő alkalmazások interfésze is használja ezeket. A sok kritika mind elgyengül, ha hosszútávon szemléli valaki a kereső átalakulását.

Egy másik fontos terület, amiről viszont mostanság kevés szó esik, pedig igen jól működik, az a fizetés. A piac maga kissé lassan veszi fel a ritmust más online funkciókhoz képest, s a technológiai problémák mellett egyaránt ott vannak akadályként az ökoszisztéma nehézségei.

Rejtett képességek

A Google Wallet esetében Larry Page egy komoly és nagyon gyors fejlődési folyamatot lát. A felhasználók szerinte odavannak a megoldásért, amit a mobilos fizetés jelent és a Google igyekszik majd egyre több emberhez eljuttatni a lehetőséget. Másfelől viszont a a cég erőssége, hogy világszerte jól kezeli az összes fizetési formát, kezdve a kis hirdetőktől egészen az Android alkalmazásokat letöltő felhasználókig át. A Google már most komoly gyökereket vert a pénzügyi világban azzal, hogy a világ nagyon sok országában szolgál ki kereskedői és vásárlói oldalon is sok partnert, akár kártyás, akár szolgáltatói számlás, akár csekkes vagy más fizetési formán keresztül. Page szerint a legtöbben nem értik, milyen képességei vannak ezen a téren a Google-nek.

A CNNMoney-n, illetve nyomtatásban a Fortune magazinban is elérhető interjú további részeiben szó esik még a Nexus családról, a Google hardvergyártási attitűdjéről, illetve az újságíró arról faggatja Larry Page-et, hogy meddig tervez még a vezető székben maradni. A 70 perces interjút érdemes eredetiben is elolvasni, a felsővezetői válaszok sok apró, akár hétköznapi kérdésre adnak magyarázatot a Google termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban.

Larry Page vágya, hogy a Google-t egy még elképesztőbb céggé alakítsa, és igazán jelentős pozitív hatást gyakoroljon a világra. Ennek a célnak az elérése felé vezető úton azonban alig tett meg pár lépést a Google, Page szerint továbbra is 1 százaléknál járnak. Nem elég ember fókuszál a nagy változásokra. A Google-t Page egy esettanulmánynak szánja, s azt szeretné, ha az ő ambíciója annyira nagyra skálázódna, ami érdemben tudja javítani a világot és még több fontos technológiai fejlődéshez vezet. Page azt mondja, mélyen hiszi, hogy még csak közel sincsenek még ehhez, sokkal keményebben kell próbálkozni.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
6 klassz téma, 6 jó előadó a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján.