Szerző: Dojcsák Dániel

2012. november 12. 11:03

Átgondolja eredeti műsorait a YouTube

Habár a Google nem mindig szereti hangsúlyozni, de a YouTube hadat üzent a kábelszolgáltatóknak és a tradicionális tévézésnek világszerte. A bevételmegosztás és a reklámok révén a tartalomgyártók számára is hívogató a XXI. századi tévé, de nem mindenkinek jöttek be a számításai.

Ahogyan a normál tévécsatornák is átgondolják minden évad végén, hogy mely műsorokat tartják meg és melyek mennek a kukába, úgy a YouTube sem támogatja tovább a saját eredeti tartalomgyártóinak 60 százalékát. Egy éve a YouTube 100 millió dolláros támogatási alapot hozott létre, aminek a célja az volt, hogy elkezdjenek felnőni a videomegosztón az eredeti tartalmak. Fontos vonzereje a szolgáltatásnak, hogy a tévés terjesztők másodközlései is megjelennek, de a platform jövőjét azzal lehet megalapozni, ha a minőségi tartalmak eleve ide készülnek.

Az elmúlt év tapasztalatait leszűrve a szolgáltatást birtokló Google úgy döntött, a finanszírozott csatornák közül csak 30-40 százaléknyi kap újra támogatást - a több mint száz új csatornából ezek szerint a többség nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket. Jamie Byrne, a YouTube globális tartalomstratégiai vezetője azt nyilatkozta, hogy a cél továbbra is az, hogy beindítsák az ökoszisztémát, megnyerjenek kiváló tartalomgyártókat és elmélyítsék a viszonyt a hirdetőkkel, illetve növeljék a nézettséget.

Kevés még a nagy csatorna

Bizonyos szempontból a YouTube működik is, s még Magyarországon is látjuk, hogy egyre több tévécsatorna, zenész, híresség, illetve fél-amatőr műsorgyártó tolong a legnagyobb videómegosztó mézesbödön körül. A globális top 25 listán szereplő csatornák átlaga ma már heti egymillió megtekintés felett van, de a lista további szereplőinél nagyot zuhan a számláló és inkább egy erős "longtail" alakult ki szétszórt, közepes vagy silány minőségű tartalmak sokaságával.

Ez köszönhető annak is talán, hogy a YouTube “sörétes puskával lőtte” a piacot eddig, nagy számú és vegyes tematikájú tartalmat, koncepciót támogatott attól függetlenül, hogy mi számíthatott biztosan a nézők figyelmére. A mérés éve után viszont várhatóan szűkül a fókusz és a fiatal generáció számára eladható műfajok maradnak csak a listán, például a humor, a zene, az autókkal és sporttal kapcsolatos tartalmak.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az AdAge jelentéséből kiderül, hogy csalódást okoztak például a celebek, kiderült, hogy egy híres ember az on-demand tartalomnál messze nem elegendő egy csatorna nézetté válásához, még akkor sem, ha egyébként a tartalom nem rossz. Sok minden miatt bukhat el egy csatorna, de az egyik legnagyobb hiba az, hogy kizárólag a tartalom elkészítésére koncentrál a gyártó és nem foglalkozik a közönségépítéssel. Vagy ha igen, akkor nem veszi figyelembe a platform sajátosságait és lineáris tévés metodikával próbálkozik, ami a weben nem működik.

A rendszeresen visszatérő néző általában feliratkozó, a top 33 csatorna esetében átlagosan ebből 100 ezer van is - a YouTube szerint ez a kulcsfontosságú indikátora a folyamatos figyelemnek. Az idei támogatási hullámban valószínűleg azok a csatornák részesülnek majd, amik ezen a területen is ígéretesek és nem csak jó tartalmat, hanem rajongói közönséget is fel tudnak mutatni. A szerződés ismét egy éves lesz, 1-5 millió dollárt lehet szerezni a csatornán megjelenő tartalmak jogainak a YouTube-ra ruházásával.

RTV részletes

A műsorszerű tartalmak fontos szerepet játszanak a YouTube életében, talán még fontosabbat, mint az egész estés filmek és a kölcsönző. A jelen évek kihívása, hogy a YouTube rávegye a felhasználókat, hogy a céltalan tévézés, kapcsolgatás helyett a YouTube-ot bámulják és az ott tematikusan kiválasztott csatornák hirdetéseit fogyasszák el. A fejlődés látható, de lassú: az egy néző által a YouTube-on töltött idő 60 százalékkal nőtt tavaly óta, de még mindig csak havi 4 óránál járunk a Nielsen kutatásai szerint. Ráadásul nem lett érdemben több néző, az összes nézési idő is ilyen arányban nőtt havi 3-ról 4 milliárd órára.

A tartalomfejlesztés és támogatás tematikája tehát szűkül, viszont a nyelvi és földrajzi szórás szélesebbé válik. Éppen egy hónapja hívta fel a figyelmet a hivatalos YouTube-blog, hogy fokozatosan egyre több nemzeti tartalom kap kiemelést: kezdetnek 50 brit, francia és német, országspecifikus eredeti tartalommal rendelkező csatorna jelenik meg. A gyártók többsége jól ismert producer, híres médiaszemélyiség, de több fejlődő kis európai és amerikai médiatársaság is van az újítók közt.

Magyarországon nemrég jelentette be a Google, hogy itt is elérhetőek a bevételmegosztásos modellek, amiket a YouTube Partner program keretében immár bárki igénybe vehet. Ezzel párhuzamosan egyre több tévécsatorna, illetve zenész is felkapaszkodott a YouTube-ra. A Tankcsapda új albuma például egy élő YouTube-adásban mutatkozott be.

a címlapról