Szerző: Gálffy Csaba

2012. november 8. 12:33

Lesz mobilos kliens az Office-hoz

Nézni ingyen lehet, szerkeszteni csak előfizetéssel - ez lesz a kiszivárgó információk szerint a mobilos Office üzleti modellje. Az alkalmazások fejlesztése várhatóan idén már nem fejeződik be, így leghamarabb 2013 elején érkezhet az androidos és iPhone- illetve iPad-kompatibilis Office.

Ingyenesen hozzáférhetővé teszi a Microsoft a két versengő platform számára is az Office mobil kiadását - jelenti névtelen forrásokra hivatkozva a The Verge. Az amerikai oldal szerint az ingyenes verzió dokumentumok megnyitására és megjelenítésére lesz képes, az Office 365 előfizetéshez kapcsolt változatban azonban szerkeszteni is lehet majd az állományokat.

Metro helyett?

A Microsoft a Windows Phone 7 megjelenése nyomán konzisztensen Metro néven emlegette az új felületet és metrós alkalmazásokként az arra készült szoftvereket. A cég azonban jogi vitába bonyolódott a Metro márkanév használata miatt, így kommunikációjában már nem használja ezt a kifejezést. Azonban helyére nem született azonos értelmű más kifejezés, így egyelőre maradunk a "metrós" jelzőnél.

Az információk szerint az alkalmazáscsomag mind Androidra, mind iOS-re elkészül majd, az előzetes információk szerint 2013 elején kerülhet a mobil Office a megfelelő alkalmazásboltokba. Az app letöltése ingyenes lesz, használatához azonban Microsoft azonosítóra van szükség. Amennyiben a rendszer aktív Office 365 előfizetést észlel, megnyitja az alkalmazás teljes funkcionalitását, így lehetővé válik a dokumentumok szerkesztése, módosítása is.

A The Verge információi szerint az Office Mobile névre keresztelt csomagban a Word, az Excel és a PowerPoint tartozik majd, a OneNote már korábban megjelent a iPhone-ra, iPadre és Androidra is. Az alkalmazások a kiszivárgó képernyőképek szerint érintésre optimalizált felületet kapnak, tehát nem a Windows RT-ben is található asztal-paradigmát használó Office-t portolja a Microsoft. Feltevődik természetesen a kérdés, hogy ha iPadra elkészül az Office érintős kiadása, akkor ezzel egyidőben a Microsoft saját tabletplatformjára megjelenik-e majd az Office kifejezetten érintésre optimalizált kiadása. Erre utal egyébként, hogy az alkalmazáscsomag két tagja, az OneNote és a Lync már elérhető metrós kiadásban, nem zárható ki, hogy a többi Office-tag metrósítása is folyamatban van már.

A Microsoft stratégiai szempontból kényes helyzetben van, a mobilos és tabletes Office-t ugyanis egészen eddig alárendelték a Windows Phone-nak, a népszerű irodai programcsomag kizárólag a Microsoft saját platformján volt elérhető hivatalos formában. A gyártó azonban valószínűleg úgy találta, hogy az Office nem biztosít fontos versenyelőnyt a Windows Phone számára, az exkluzivitással pedig csak a versengő irodai szoftverek előretörését segíti, miközben fontos monetizálható felhasználói csoportokról mond le.

Az eddigi, exkluzivitást hangsúlyozó stratégia helyébe így az Office-ernyő lépett, vagyis a programcsomagot minden fontosabb platformra elérhetővé tenni, a felhasználókat pedig fokozatosan az előfizetéses Office felé terelni. Ezzel persze elvész a Windows Phone egyik előnye, az Office ernyője alá bevonva az alternatív platformokat azonban hosszabb távon is megőrizheti domináns pozícióját az irodai szoftverek között.

a címlapról