Szerző: Koi Tamás

2012. november 6. 12:33

Mostanra meglehet a hárommillió magyar mobilnet-előfizetés

Az eddigi trendvonalat követve novemberben minden bizonnyal átlépi a magyarországi mobilnet-előfizetések száma a hárommilliós határt. A növekedési ütemet jól jelzi, hogy nagyjából egy év kellett a szolgáltatóknak ahhoz, hogy újabb egymillió előfizetést eladjanak.

Az eddigi trendeket alapul véve novemberre novemberben átlépheti a magyarországi szolgáltatók mobilnetes ügyfélbázisa a hárommilliós álomhatárt. A cégek által a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára megküldött, önbevalláson alapuló statisztikák szerint azoknak a száma, akik ténylegesen is használják a telefonjukkal, vagy más eszközzel a mobilnetet ennél lényegesen kevesebb - ráadásul az olló úgy nyílik fokozatosan egyre jobban az aktív és a teljes bázis közt, ahogy az előfizetések száma nő.

A piacban rejlő növekedési potenciált jól jelzi, hogy a kétmilliós határt nagyjából egy évvel ezelőtt sikerült átlépniük a cégeknek, a hatóság legfrissebb, szeptemberi végi állapotot tükröző statisztikái szerint az azóta eltelt tíz hónapban nagyjából 850 ezer új előfizetést kötöttek az ügyfelek a három operátornál. A legutolsó riport által lefedett időszakban egyébként 2 millió 852 ezer mobilnetes előfizetés volt a szolgáltatóknál, ebből 2 millió 168 ezer volt aktív, vagyis olyan előfizetés, mellyel legalább egy byte adatot forgalmaztak a megelőző három hónapban. Az inaktív előfizetések aránya idén ősszel tehát nagyjából 30 százalékos, míg egy évvel korábban épphogy átlépte a 25 százalékot.

A kialakulóban lévő piacra jellemzően a szolgáltatók piaci részesedése egyelőre nem betonozódott úgy be, mint a mobilhang-szegmensben, jóllehet csak két szolgáltató, a Vodafone és a Telenor vív egymás közt versenyt a második és harmadik helyért, a T-Mobile egyelőre megközelíthetetlen távolságban van mindkét versenytárs számára.

Az NMHH gyorsjelentése szerint 2012 szeptemberében a forgalmazásban részt vevő aktív előfizetések alapján a Telenor piaci részesedése 29,89 százalékról 29,63 százalékra csökkent, ugyanakkor a Vodafone részesedése 22,74 százalékról 22,91 százalékra, a T-Mobile-é 47,37 százalékról 47, 46 százalékra nőtt. Az összes előfizetőt tekintve a Vodafone részesedése 25,96 százalékról 26,04 százalékra, a T-Mobile-é 46,26 százalékról 46,36 százalékra nőtt, míg a Telenor piaci részesedése 27,78 százalékról 27,61 százalékra csökkent.

Az előfizetők által forgalmazott átlagos adatforgalmat tekintve nem változtak számottevően a trendek, azaz továbbra is a Telenor ügyfelei töltik le a legtöbb adatot, míg a Vodafone-előfizetők a legkevesebbet - jóllehet ebben közrejátszhat, hogy a Vodafone a három hazai szolgáltató közül egyedüliként használ tömörítési algoritmust az adathálózatán.

a címlapról