Szerzők: Bodnár Ádám, Gálffy Csaba

2012. október 26. 09:40

Szélsőségesen szezonálissá vált az Apple teljesítménye

Újabb kiváló negyedéven van túl az Apple, az iPhone-ok, iPadek és Macek eladásai negyedéves csúcsot döntöttek, miközben az iPod iránti érdeklődés folyamatosan csökken. Növekedés van, a piacot azonban nem növekedte túl az Apple.

Vegyes képet mutat az Apple legutóbbi negyedévének teljesítménye. Bár a bevétel és a profit is növekedett és újabb negyedéves csúcsot döntött, a számok mögé nézve már sokkal árnyaltabb a kép. A vállalat bevétele a szeptember 29-én véget ért negyedik pénzügyi negyedévben 36 milliárd dollár volt, ami 27 százalékos éves növekedésnek felel meg, miközben a nettó profit egy év alatt 24 százalékkal 8,2 milliárd dollárra bővült.

Az új iPhone a megmentő

Az Apple három hónap alatt 26,9 millió iPhone-t értékesített, ami 58 százalékkal több mint tavaly. Az iPhone-okból befolyó bevétel 17,1 milliárd dollárt tett ki, ami 56 százalékos növekedést jelent. Ez arra enged következtetni, hogy a vállalat okostelefonjából hiába van a piacon több generáció, a vevők mindig a legújabbat keresik, az egy készülékre jutó árbevétel 636 dollár volt a legutóbbi negyedévben, míg egy évvel korábban 645 dollár, a csökkenés gyakorlatilag észrevehetetlen.

Érdemes azonban tudni, hogy a tavaly őszi negyedévben a vártnál kevesebb iPhone fogyott, ami a 4S modell körüli felfokozott várakozásnak volt köszönhető. Idén az iPhone 5 viszont már megérkezett az őszi negyedévben, ami nehézzé teszi a két időszak összehasonlítását. Az Apple saját közlése szerint a nyitóhétvégén 5 millió iPhone 5 fogyott, ha ezeket figyelmen kívül hagyjuk, pontosabb képet kaphatunk az iPhone-eladások szezonális hatásoktól megtisztított növekedéséről. Az új modell nélkül számolva már csak 28 százalékos volt a bővülés, ami alatta marad az okostelefon-piac átlagos növekedésének, ami az IDC friss adatai szerint 45 százalék volt a harmadik naptári negyedévben. Kijelenthető tehát, hogy az iPhone 5 mentette meg az okostelefonos negyedévet azzal, hogy az évzáró negyedévről a piaci rajt visszacsúszott szeptemberre. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy ezek az eladások hiányozni fognak a karácsonyi szezonból.

Okostelefon-eladások a világon (millió darab)

Már nem akkora szám az iPad

Az iPad-eladások valószínűleg minden elemzőt megleptek, az Apple 14 millió tabletet értékesített három hónap alatt, ami csak 27 százalékos bővülést jelent, miközben az előrejelzések szerint a teljes tabletpiac valószínűleg még éveken keresztül ennél gyorsabb ütemben nő. Az iPad 7,5 milliárd dollár bevételt hozott a konyhára, egy éve pedig 6,9 milliárdot. Ez azt jelenti, hogy a bevétel messze az értékesítési darabszám alatt nő, vagyis a kereslet a legolcsóbb modellek felé tolódik el, az átlagos eladási ár (ASP) pedig fokozatosan olvad. A társaság már a korábbi negyedéves beszámolójában is jelezte, hogy a leárazott iPad 2 volt a kategória húzóterméke, úgy látszik, ez most sem változott.

Az új iPad mini pedig még olcsóbb lesz, amivel a vállalat egyfelől elszívhatja a Nexus 7 vagy az Amazon Kindle Fire keresletét, de egyben a saját drágább iPadjeinek sorsát is kockára teszi. Ráadásul, amint azt Tim Cook a negyedéves konferenciahíváson elmondta, a mini profittartalma alacsonyabb az átlagosnál. "Az iPad mini a teljes iPad élményt nyújtja, de agresszíven áraztuk be, 329 dollárra, ami nagyon jó értéket jelent a vevők számára. De a bruttó nyereségtartalma messze elmarad a vállalati átlagtól" - ismerte el Cook. A legutóbbi negyedévben az Apple bruttó eredményhányada 40 százalék volt, némileg alacsonyabb mint a tavalyi 40,3 százalék, a csökkenést az új termékek piacra dobásával kapcsolatos költségek magyarázzák.

Nem ment olyan jól a Mac-biznisz sem

Macből 4,9 milliót adott el az Apple, ami megközelíti a tavalyi 5,2 milliós történelmi csúcsot. A számítógépeladások 1 százalékkal bővültek mindössze éves szinten, bár a PC-piac eközben több mint 8 százalékkal zsugorodott, így az Apple némileg növelni tudta részesedését. A Mac-eladásokból befolyó bevétel 6,6 milliárd dollár volt, ami 5 százalékos növekedés éves szinten. Az eladott gépek közül majdnem 4 miliót tettek ki a MacBook-változatok, miközben a desktopok forgalma harmadával csökkent éves összehasonlításban. A karácsonyi negyedévben a megújult MacBook Pro, iMac és Mac mini ismét megdobhatják az eladásokat.

Az iPod zenelejátszók forgalma évek óta csökken és ezt most sem volt másképp: 5,3 millió fogyott belőlük, 19 százalékkal kevesebb mint egy éve, miközben az általuk elért bevétel 26 százalékkal 820 millió dollárra apadt. Az eladott iPodok közel fele volt iPod touch, iOS-t futtató eszközből összesen 44 milliót adott el egy év alatt a vállalat.

Nincs kirobbanó siker új modell nélkül

Az Apple teljesítménye a számok szerint egyre szélsőségesebbé válik. Az új termékek megjelenése megrántja az eladásokat, az ezt követő negyedévekben azonban az érdeklődés meredeken esik. Ez a hatás megmutatkozik mind az iPhone mind az iPad esetében, már a bemutatást követő negyedévben lanyhulnak az eladások, a negyedik negyedévre pedig gyakorlatilag teljesen kifulladnak. Ez jórészt az Apple piaci stratégiájának tudható be - a rendszeres, mintegy 12 hónaponként ütemezett frissítéseket a vásárlók "megtanulták", tudják már, hogy ha az aktuális csúcsterméket akarják használni, akkor mely negyedévekben kell vásárolni. Mivel egy olyan, alapvetően divatterméknek beillő eszköz, mint az iPhone esetében a "legutolsó modell" különlegesen vonzó jelző, az eladások elsöprő többsége az első két negyedévben kipörög.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A másik meglepő fejlemény, hogy az iPad rendkívül gyengén teljesített. A három hónap alatt gazdára talált 14 millió tablet mindössze 27 százalékos növekedésnek felel meg, ami messze a várakozások alatti érték. A tabletektől ugyanis rendkívül gyors növekedést várt még évekig az elemzők jelentős része - a poszt-PC korszak zászlóshajója azonban kifulladni látszik. Jól érzi ezt az Apple is, az új iPad mini várhatóan újra begyorsítja majd a tablet-eladásokat, az alacsonyabb profitot hozó termékkel azonban piacot szerez az Apple, sokkal több pénzt nem.

Látványos negyedév következik

A karácsonyi negyedév egészen elképesztőnek ígérkezik. Az új iPhone a teljes időszakban kapható lesz, december folyamán pedig az egyre nagyobb piacnak számító Kínában is megjelenik. Az héten bemutatott új termékek, a frissített iPad és az új iPad mini, valamint az új asztali gépek és a 13-as retinás MacBook Pro látványosan megrántják majd az Apple eladásait, a kivárásra játszó felhasználók várhatóan beadják a derekuk és vesznek valamilyen almás terméket. A cég 52 milliárd dolláros bevételt vár az ünnepi negyedévre, ami éves szinten 12 százalékos bővülést jelentene, miközben a profit valószínűleg csökkenni fog, derül ki a prognózisból.

Hatalmas kockázatot jelent ugyanakkor ez a fajta szezonalitás, a logisztikának és a gyártásnak ugyanis ilyenkor extrém terhelést kell elviselnie. Ebben egyelőre kudarcot vall az Apple, Tim Cook bejelentése szerint az iPhone 5 kapcsán masszív szállítási hátrálék alakult ki. Amennyiben ezt a következő hónapokban nem sikerül teljesen ledolgozni, az kieső eladásokat jelenthet a cég számára. Ugyanez a veszély leselkedik az iPadekre, az új modellek hozta megnövekedett érdeklődés lecsengéséig minél több terméket le kell szállítani, el kell adni, ha ez nem sikerül, a vásárlók később könnyen elhalasztják a beszerzést.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról