Szerző: Bodnár Ádám

2012. szeptember 28. 09:38

Lassabban zsugorodik a vártnál a RIM

Nem volt meglepő a Research In Motion második negyedéves pénzügyi teljesítménye, a BlackBerry 10 operációs rendszert futtató készülékekre váró társaság kínálata továbbra is teljesen versenyképtelen, aminek a bevétel masszív olvadása és hatalmas veszteség volt az eredménye. A piac azonban rosszabbat várt.

Közzétette szeptember 1-én zárult második pénzügyi negyedévének eredményeit a RIM. A társaság az eredménybejelentő konferenciahíváson konzekvensen a megelőző negyedévhez hasonlította a teljesítményét, megpróbálva elterelni a figyelmet arról, hogy éves összehasonlításban mennyire rosszul festenek a számok - márpedig egy ilyen szezonális piacon csak az éves összevetésnek van értelme.

Tovább tart a zuhanás

A szeptember 1-én véget ért negyedévben a RIM bevétele 2,87 milliárd dollárt tett ki, ami éves összehasonlításban 31 százalékos csökkenést jelent. A piaci dúló gyilkos árverseny és a BlackBerry 7-re épülő készülékek elavultsága miatt a vállalatnak meredeken csökkentenie kellett a készülékek árát, hogy vonzó tudjon maradni a vásárlók körében, ezért is a bevétel meredek csökkenése. A RIM összesen 7,4 millió készüléket szállított le három hónap alatt, ami 30 százalékos visszaesés éves szinten. A negyedéves tájékoztatón kiderült, a vállalat kínálatából már teljesen kikerültek a BlackBerry 6-ot futtató eszközök, az eladásokat szinte teljesen a BB7-es modellek adják már.

A hardverértékesítés árbevétele 1,7 milliárd dollár volt, vagyis egy BlackBerryt mindössze 229 dollárért adott el a cég, egy éve ez a mutató még 294 dolláron állt. Összehasonlításképp az Apple-hez átlagosan 650 dollár folyik be egy iPhone eladása után. A PlayBook tablet továbbra is teljesen életképtelen, még leszállított áron is csak 130 ezer darab fogyott, pedig megjelent a 4G modell. A bevétel 35 százaléka szolgáltatásokból folyt be, ez összesen 980 millió dollárt jelent, ami némileg kevesebb az előző év azonos időszakában elért 1,08 milliárdnál. Az előfizetői létszám egy év alatt 10 millióval nőtt, mára meghaladja a 80 milliót, de a BlackBerry szolgáltatás árát csökkentenie kellett a RIM-nek, hogy vonzóvá tudja tenni az ügyfelek számára.

Az átalakulásban levő cég folyamatosan csökkenti költségeit, a kutatás-fejlesztési, értékesítési és adminisztrációs kiadások egyaránt apadtak tavalyhoz képest, egyedül az amortizációs költségek növekedtek. A kiadások lefaragása azonban nem volt elég gyors ahhoz, hogy lépést tartson a meredeken zuhanó eladásokkal, így a RIM sorozatban harmadik veszteséges negyedévét zárta. A tavalyi 407 millió üzemi profitot 363 milliós veszteség váltotta, a nettó eredmény pedig 235 milliós mínuszt mutatott, szemben a tavalyi 329 milliós profittal. Az eredmények azonban némileg felülmúlták az elemzői várakozásokat, ennek is köszönhetően a RIM részvényei 20 százalékot erősödtek a bejelentés után - igaz, idén így is értékük felét elvesztették. Örömhír, hogy a RIM a gyenge teljesítménye ellenére is 432 millió dollár szabad készpénzt termelt ki a negyedév során.

Jövőre jöhet a megváltás

A negyedéves eredménybejelentő tájékoztatón Thorsten Heins elnök-vezérigazgató elsősorban a BlackBerry 10 platformra épülő új készülékekkel kapcsolatos várakozásokról beszélt. Elmondása szerint az első ilyen modellek már 2013 első naptári negyedévében befuthatnak a piacra, az év hátralevő részében pedig a középkategóriába is megérkezhetnek. 2013 végére talán a legalsó kategóriás BlackBerryk is az új platformra épülnek már, mondta el az elnök-vezérigazgató. Heins arról is beszélt, hogy az új platformmal együtt egy új BlackBerry Enterprise Server is érkezik természetesen, amely teljes visszamenőleges kompatibilitást nyújt, vagyis a BB10 mellett a korábbi BlackBerry OS-t futtató eszközökkel is együttműködik, valamint további, nem BlackBerry mobilok távoli menedzselésére is használható lesz.

Az új BlackBerry platformot egy globális rajt keretében vezeti be a piacra a társaság, amelynek emberei már járják a világot és a szolgáltatóknak demózzák az új operációs rendszert és készülékeket. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az új platform érkezése azonnal nem fogja megoldani a RIM problémáit: jó összehasonlítási alapot jelent az egykor piacvezető Nokia, ahol már több mit egy éve elérhetők az Windows Phone-ra épülő új okostelefon-modellek, a vállalat eladásai azonban így is folyamatosan zsugorodnak és még el fog tartani egy ideig, mire a Lumiák felfutása ellensúlyozza a Symbian-alapú készülékek eltűnését.

Hasonló átmeneti időszak vár a RIM-re is, azzal a különbséggel, hogy itt nem a Microsoft és annak dollármilliárdjai állnak a platform mögött, ráadásul a piaci környezet is egész más: a BB10-nek sokkal erősebb iOS-szel és Androiddal kell szembeszállnia mint a Windows Phone-nak, valamint magával a Windows Phone-nal is meg kell küzdenie. Mára a két vezető okostelefonos platform uralja a piac több mint 85 százalékát, a fennmaradó részen marakodnak a többiek - igaz, a piaci penetráció még távolról sem 100 százalékos, vagyis mindenki számára van hely a növekedésre, de az idő előrehaladtával és az ökoszisztémák fejlődésével egyre többet veszít az, aki későn lép.

A költségcsökkentés tart, de a veszteség marad

Ezt felismerve a cég a CORE kódnevű program keretén belül csökkenti költségeit, hogy hozzáigazítsa azokat vállalat csökkenő méretéhez. A negyedév során mintegy 2 ezer dolgozótól vált meg a cég, így a teljes munkaidős alkalmazottak létszáma most 14500 körül alakul. Ezzel a korábban bejelentett 5 ezer fős elbocsátás majdnem felét már letudta a RIM - a leépítéssel kapcsolatos kiadások összesen mintegy 350 millió dollárt tesznek ki. Számos más területen történnek, történtek átszervezések és kiadáscsökkentések, a RIM átszervezi a gyártási tevékenységet is, a korábbi 10 helyett mindössze 3 helyszínre vonja össze a gyártási tevékenységet, egy telephely szolgálja ki Amerikát, egy az EMEA régiót és egy Ázsiát. Jelenleg 5 gyártó- és 2 ellátóközpontja van a cégnek. A RIM a teljes szerviztevékenységet is kiszervezte, hogy költséget takarítson meg

A következő negyedévre nem szolgált konkrét előrejelzéssel a.cég, amely egy ideje beszüntette ilyen prognózisok kiadását, labilis helyzete miatt. A negyedéves tájékoztatón elhangzottak szerint mivel az ünnepi szezonra nem jelennek meg a BB10 modellek, a vállalatnak a jelenlegi, BB7-es készülékekkel kell versenyeznie, ezt viszont csak árengedményekkel tudja majd megtenni. "A következő néhány negyedév nagyon nehéz lesz, a jelenlegi környezetben a készülék és a szolgáltatás agresszív árazásával próbáljuk meg a BlackBerry 7 telefonok eladásait növelni, ami alacsonyabb ARPU-t [egy felhasználóra jutó átlagos bevételt] eredményez és folyamatos nyomás alatt tartja a bevételt és az eredményhányadot" - mondta Brian Bidulka pénzügyi vezető. "Ennek eredményeképp 2013-as pénzügyi év harmadik negyedévében operatív veszteségre számítunk."

A RIM korábban már bejelentette, külső stratégiai tanácsadót fogadott fel, hogy a jövőjével kapcsolatos összes lehetőséget - mint amilyen egy licencelési megállapodás vagy akár a cég komplett eladása - megvizsgálja és a legjobb alternatívát kiválassza. Heins elmondta, továbbra is zajlanak a stratégiai együttműködési lehetőségekről szóló tárgyalások másik vállalatokkal, azonban ezek eredményéről semmit sem volt hajlandó elárulni.

a címlapról