Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Szigorodnak a Kickstarter feltételei

Dojcsák Dániel, 2012. szeptember 21. 14:07
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Számtalan kisebb-nagyobb úgynevezett “crowdfunding” szolgáltatás működik a weben, ezek közül a legismertebb és legelismertebb is egyben a Kickstarter. A működés lényege, hogy bárki szabadon megméretheti a közösséggel ötletét, jelezheti, mennyi pénzre lenne szüksége a megvalósításhoz és ha az embereknek tetszik, beszállnak.

A weboldalon kiváló felületet kapunk ahhoz, hogy bármilyen ötletet felvessünk, legyen szó gyártásról, fejlesztésről vagy szolgáltatásról. A többnyire kis összegű, adományszerű befizetésekért cserébe a projektgazda kisebb ajándékokat ajánl fel. Ha termékről van szó, akkor gyakori, hogy a megvalósult eredményből kapnak a "befektetők" egy példányt, így gyakorlatilag előfinanszírozzák a vásárlást.

Túl sokat vállalnak a projektek

Az emberek néhány tíz dollárt áldoznak általában a nekik tetsző ötletekre, de mivel több ezren vagy több tízezren is rárepülhetnek egy jól hangzó projektre, így nem lehetetlen a százezres vagy akár a milliós közösségi tőkeinjekció elérése sem. A nagy szabadság azonban a vártnál jobban félrevitte a szolgáltatást és a három alapító, Perry Chen, Yancey Strickler és Charles Adler egybehangzó véleménye szerint tenni kellett valamit, hogy a Kickstarter ne silányuljon egy webbolttá, ahol a vevők valójában garancia nélkül előre fizetnek.

A változtatások közül az első, hogy minden új projektnél a jövőben tudni kell válaszolni arra a kérdésre, hogy mik a kockázatok és a kihívások, amikkel ennek a projektnek szembe kell néznie és mit tud felmutatni a csapat annak érdekében, hogy ezeket leküzdje. Ezzel az új feltétellel egyrészt maguk az ötletgazdák is rá vannak kényszerítve arra, hogy érdemben gondolkodjanak a startup vállalkozások szempontjából igen fontos kérdésen. Másrészt a hozzájárulók is sokkal tisztábban láthatják majd a számtalan variáció között, hogy mik azok, amik valódi eséllyel valósulhatnak meg.

Az alapítók szerint túlzó leírásokkal találkozni mostanság a Kickstarteren, mindenki szeret nagyot mondani és olyanokat vállalnak a projektek indítói, amikhez nem tudják tartani magukat. Előfordulhat, hogy a történet jól hangzik, de a demagóg és felületes lódítás becsaphat sok jóhiszemű adakozót. Ráadásul többségében itt nem arról van szó, hogy az ötletgazdák a nyerészkedés olcsó módját választották volna, egyszerűen irreális elvárásokat támasztanak magukkal és a világgal szemben. A helyes út, amit bármilyen projektmenedzser javasolna bármilyen szituációra, hogy “ígérj alul, teljesíts túl”.

A Kickstarter esetében az arányokat valószínűleg az tolta el, hogy a 2010-es indulás után az iPhone “Elevation Dock” 1 millió dollárt gyűjtött, egy másik esetben a híres játékfejlesztő, Tim Schafer (Day of the Tentacle, Brutal Legend) pedig 3,3 milliót kalapozott össze. Ez pedig felbátorította a startupokat arra, hogy nagyokat álmodjanak és annak ellenére, hogy az adott pillanatban pár tízezer dollárt sem tudnának okosan elkölteni, milliós terveket rajzoljanak fel.

A terméket ígérő projektek egy trükkje ráadásul az volt, hogy a nagyobb adományért cserébe több terméket ígértek, így növelve a számokat mesterségesen. A Kickstarter ennek is véget vet, a jövőben tilos több darabot felajánlani bármiből, természetesen ez alól kivétel az olyan eszköz, ami csak párban vagy több példányban működik. Ezzel kiüthetőek azok a projektek, amik már egy szinte kész terméket akarnak értékesíteni a Kickstarteren keresztül nagy példányszámban.

Nem bolt!

A változásokhoz továbbá hozzátartozik, hogy a Kickstarter elkezdte publikálni a statisztikákat a projektekkel kapcsolatban, így látszik, hogy mely történetek működőképesek és melyek nem. Szeptember 8-án például látszik, hogy csak a New York körzetben az emberek 37,4 millió dollárt tettek bele 4420 projektbe a ThingsWeStart.com szerint. Szeptember 5-én az Egyesült Államokon belül összesen 274,6 millió dollárt szántak közösségi befektetésre. A Kickstarter statisztikái szerint pedig 29830 projekt volt eddig sikeres, míg másik 38183 elbukott, nem valósult meg.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.