Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 17. 07:20

A következő startup divat a gamifikáció

Az elmúlt egy év jelentősebb startup felvásárlásai a közösségi hálózatok és a vállalati működés metszetéből kerültek ki, már nem csak a kísérletező kedvű cégek látták be, hogy a fogyasztói piacon jól működő modellek a nagyvállalati környezetben is hatékonyak lehetnek.

A következő lépés úgy tűnik ismét ezen a logikai síkon marad és a nagyvállalatok újra a fogyasztói piacról merítenek tudást, várhatóan a következő 12-24 hónapban a "gamificationnel" foglalkozó startupok lesznek kelendőek. Az SAP, Oracle, Microsoft és Salesforce, illetve az ehhez hasonló vállalatok az elmúlt időszak közösségi webes felvásárlásait követően a játékos elméleteket az üzleti logikába illesztő cégek felé fordulnak.

Ősi mechanika

A "gamification" a pontokkal, kitűzőkkel, helyezésekkel és jutalmakkal az emberi természet olyan alapvető igényeire épít, mint a szórakozás és a versengés. A koncepció évek óta igen divatos, de valójában már sokkal régebb óta jelen van, az ilyen eszközöket tradicionálisan használják a cégek a fogyasztói viselkedés ösztönzésre, elég csak a törzsutas- vagy törzsvásárlói programokra gondolni. A "gamification" fogalma gyakorlatilag mindig is létezett, de az internet és a mobil technológiák forradalma egy új dimenzióba emelte ezt.

Ahogyan egyre több munkával kapcsolatos tevékenység vándorol az online és a virtuális világba, úgy a vállalatoknak egyre inkább kell új eszközöket bevetni a motiválásban. Jelenleg még egy bevállalós, taktikai előnyt biztosító lépés a komplex gamifikációs megoldások használata, de éveken belül a nagyvállalatok számára alapvetővé válik a játékos ösztönzők használata, amit főként az informatika konzumerizációja erősít. A nagyvállalatokban nincs ellenállás ezzel kapcsolatban, a cégek már keresik a jó megoldásokat, így minden bizonnyal a következő évek divatos startupjai közül soknak a zászlajára a gamifikáció lesz tűzve.

A leggyakoribb szituáció, amikor a gamifikáció a vállalati közösségi kollaborációs eszköztárat egészíti ki, mint amilyen a Yammer vagy a Chatter. Ez esetben a meglévő HR-es teljesítménymérési szoftverek és a fogyasztói kapcsolatokat kezelő programok mentén telepednek meg a játékos modulok. Rövidesen teljes értékű, a vállalat teljes vertikumát lefedő szolgáltatásokként köszönnek vissza ezek, beépülve a vásárlók és a dolgozók szintjére is. A nagyvállalatok közül több már most tett befektetéseket ezen a területen. A Salesforce tavaly már vásárolt egy ilyen startupot, a Rypple nevű cég egy közösségi teljesítménymenedzsment platform, ami játékos mechanizmusokra épül. Az IBM közben egy saját terméken dolgozik, az Innov8 nevű megoldás az érdeklődés felkeltését célozza, amivel növelhető a cég webes forgalma.

Most érdemes játékfüggőnek lenni

A Gartner azt jósolja, hogy 2014-ben, a Global 2000 listán szereplő vállalatok több mint 70 százalékának lesz legalább egy gamifikált alkalmazása és az innovációs folyamatokkal rendelkező szervezetek legalább fele ezeket játékmechanizmusokkal segíti. Míg néhány esetben házon belüli fejlesztések jelennek meg, a legtöbb nagyvállalat a startupok felé fordul - már most hosszú a lehetséges célpontok listája, ott van például a Bunchball, Badgeville, BigDoor, Gigya, de a következő időszakban tucatnyi újabb reménység tűnhet fel.

A 2007-ben alapított Bunchballnak már most 200 nagyvállalati ügyfele van, olyanok, mint a Warner Brothers, Comcast, Hasbro, Mattel. Korábban a Bunchball ügyfeleinek 90 százaléka olyan megoldásokat vásárolt, amivel a fogyasztók, vásárlók folyamatait gamifikálhatták, de jelenleg már az új üzletek legalább harmada arról szól, hogy a vállalatok saját dolgozóik hatékonyságát, motivációit szeretnék javítani. Az egyik klasszikus példa, amire komoly igény van, az az új szoftverek bevezetése során jellemző ellenállás, kínlódás feloldása.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Egy évvel ezelőtt a Bunchball bemutatott egy új terméket, a Nitro for Salesforce App Exchange, amivel a Salesforce ügyfelek könnyedén adhatnak hozzá a rendszerhez gamifikációs eszközöket. A Bunchball ezen felül összeállt a Jive nevű céggel is, hogy annak közösségi üzleti platformjába integrálják a játék mechanizmusokat. A konkurens Badgeville pedig a Yammerrel állt össze, illetve ott is elindult egy projekt a nagyvállalati szoftverekkel (Jive, Omniture, Salesforce) való integráció elérésére.

Küzdelmes idők

A nagy kérdés mindössze az, hogy az óriási vállalati szereplők hogyan kapcsolódnak össze a gamifikációval foglalkozó startupokkal. A partnerség mellett sok helyen a nyilvánvaló lépés a felvásárlás, illetve ritka esetben a házon belüli fejlesztés is szóba jöhet. A fejlődés azonban nem teljesen egyértelmű, a startupoknak és a házon belül fejlesztő nagyvállalatoknak is számos akadályt kell még legyőzni. Bizonyítani kell, hogy a gamifikáció egy stabil, állandó, fenntartható eredményt képes produkálni hosszútávon is. Meg kell küzdeni a terület erősödésével párhuzamosan egyre hangosabb kritikákkal és szkepticizmussal. Sokan továbbra is úgy gondolják, hogy a gamifikáció egy lózunk, ami a már eddig is létező megoldásokat új terminológiával látja el csupán.

a címlapról