Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 15. 08:43

Univerzális lett az ingyen zene

A Nielsen paneles kutatása alapján az amerikai tinédzserek kétharmada hallgat zenét a YouTube-ról, ami azt jelenti, a 18 évesnél fiatalabbaknál ez a legnépszerűbb zeneforrás.

A 3000 válaszadó bevonásával készült Nielsen-kutatásban nem kifejezett zenebolondok, hanem az átlagos amerikaiak szokásait kutatták. Az eredmények hozzák a papírformát, nem túlzottan meglepőek, de mégis igen tanulságosak a 18 év alattiak és a felnőttek közti különbségek.

Az eredmények leginkább a kiadók kihívásait vetítik előre, amivel szembe kell nézni, amint a mostani tini korosztály felnő. Nem elég, hogy a fiatalok a YouTube-ot tekintik az ingyenes zene Mekkájának, de ezzel párhuzamosan a CD-től és egyéb szervezett értékesítésű formátumoktól el is fordulnak, rádiót sem hallgatnak. A 18 feletti korosztályban még mindig az FM rádió vezet, amit a CD követ és csak utána jön a YouTube és az iTunes a népszerűségi listán.

Vegyes kép

Érdekes módon az online streaming szolgáltatók nem szerepeltek a felmérésben túl fényesen, a régóta a piacon lévő Pandora ugyan még meg tudta csípni az ötödik legnépszerűbb zenei médium helyezését, de a Spotify, Rdio, Rhapsody és a hasonló szereplők mind 10 százalék alatt vannak. Igaz, az összehasonlítás abban sántít, hogy míg a CD-t nem terjesztőnként, az FM-rádiót nem frekvenciánként számolja, hanem egyben a formátumot, addig az on-demand zenénél márkánként szétbontva szerepelnek a cégek, illetve a zenefájlok megvásárlását lehetővé tevő szolgáltatások, például az iTunes is külön vannak a listán. Ha csak az egymás helyettesítő termékeként szereplő on-demand szolgáltatók számait adjuk össze, akkor már az is közel van az 50 százalékhoz.

A formátumok közt egyébként meglepő módon még ott van a kazetta is, ami az amerikai felnőtt lakosság 9 százalékának számít még a hanghordozók közül, de nyilván egy részletesebb korcsoportos bontásban az idősebbek sajátítanák ki a mágnesszalagot. A felnőtt amerikai egyébként leginkább rádióban (67%) és CD-n (61%) hallgat zenét, illetve YouTube-on (44%), a Pandorán (32%) vagy az Apple iTunes-ban (29%) jut hozzá. A Nielsen jelen kutatása sajnos nem összehasonlítható korábbi adatokkal, ugyanis ez a felmérés első alkalommal készült el, így tendenciákat sem lehet rajzolni. Azt mindenesetre ki lehet belőle hámozni, hogy a YouTube átvette a televízió helyét, sokaknak ugyanúgy az elsődleges zeneplatform, ahogy a 90-es években az MTV-volt.

Bonyolultabb stratégia

A kiadóknak komoly helytállásra van szükségük a gyorsan változó piaci környezetben s tudatosan fel kell mérniük, hogy a hirdetési bevételek kellő mértékben fedezik-e az iparág működését. A YouTube-lejátszások maximum néhány cent bevételt produkálnak, szemben a 10 dolláros profittal kecsegtető CD-vel, ami ráadásul az életciklusa elején meg is termelte a pénzt.

Ráadásul a YouTube-alkalmazás mobilon továbbra sem jelenít meg hirdetéseket, nem véletlen, hogy egyre több kiadó már tiltja a mobilos hozzáférést még abban az esetben is, ha valaki egy jogvédett számot felhasznál videójában és nem csak akkor, ha a klipet tölti fel. A legnagyobb kiadók közül hárman is a Vevo LLC-n keresztül tolják be tartalmaikat a YouTube-ba, a Vevó-s tartalom viszont egyáltalán nem érhető el mobilon. A Nielsen önbevallásos kutatása szerint az amerikaiak 7 százaléka hallgat Vevo videoklipeket, de ez az adat valószínűleg fals, ugyanis a YouTube felületén elérhető szolgáltatást sokan anélkül használják, hogy észlelnék azt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A kutatás további gyengesége, hogy egyáltalán nem tért ki az illegális csatornák mérésére, így nem derül ki, hogy a YouTube-ról vajon milyen arányban töltik le különböző szoftverekkel a zenéket, hogy azokat bárhol hallgathassák, de a CD-k esetén sem teljesen tiszta, hogy ez a szám “írott” vagy “eredeti” lemezeket takar.

Részleteiben csak jövő héten publikálják a Nielsen Music 360 kutatási eredményeit, de már a beharangozóból kiderülnek olyan részletek is, miszerint egy átlagos amerikai 22,7 dollárt költ havonta zenére, 3,6 dollárt videojátékokra és 83 dollárt tévézésre. A 18-34 évesekkel kapcsolatosan pedig az a megnyugtató tény derült ki, hogy a leggyakoribb koncertlátogatók: hat százalékuk minden héten jegyet vált valahová, de minden harmadik fiatal legalább havonta egy koncertet végighallgat. Sőt, a tinik 54 százaléka, ha már ott van, akkor pólót vagy más ajándéktárgyat is vásárol.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról