Szerző: Bodnár Ádám

2012. augusztus 13. 12:15

A TSMC húzza le az NVIDIA eredményeit

A 28 nanométeres chipek gyenge kihozatalát nyögi az NVIDIA, a vállalat az őszi negyedévre jobb számokat ígér.

Közzétette idei második pénzügyi negyedévének eredményeit az NVIDIA. A vállalat bevétele és profitja is emelkedett tavalyhoz képest, a számok jobban alakultak a várakozásoknál, ami több okra vezethető vissza. Az elemzők számára rendezett konferenciahíváson elhangzottak szerint továbbra is kihozatali problémákkal küszködik a GeForce-okat gyártó TSMC, a 28 nanométeres csíkszélességű Kepler lapkák termelésének felfutása ezért lassabb a tervezettnél. Jen-Hsun Huang, az NVIDIA vezére szerint a harmadik negyedévben is biztosan folytatódni fog a hiány.

Újraéled a PC-s játékok piaca

Az NVIDIA tavasszal dobta piacra 28 nanométeres csúcskategóriás chipjét, a GeForce GTX 680-at, amelyet nem sokkal később követett egy felső kategóriás modell (GTX 670), majd június elején megjött a mobil verzió (GTX 680M). A profitmaximalizálás miatt a 28 nanométeres chipeket egyelőre csak a felső kategóriában kínálja az NVIDIA, de Huang szerint ahogy javul a kihozatal, úgy jelennek meg a Kepler-leszármazottak a középkategóriában és az alsó kategóriában is - pontos menetrendet persze nem említett.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Azt azonban elmondta az NVIDIA-vezér, hogy a PC-s játékpiac újra pezseg, ami a folyamatosan érkező új címek mellett elsősorban az ingyen játszható ("freemium") üzleti modell terjedésének tudható be. Egyre több PC-s játék érhető el ingyenesen is, a játékosok pedig szívesen cserélik le hardvereiket újabb, nagyobb teljesítményű darabokra, hogy élvezhetően fussanak a gépükön. Huang szerint világszerte több tízmillióra tehető a "hardcore" PC-s játékosok száma, az új GeForce-ok ekkora közönséget céloznak meg.

A tavaszi negyedévben ráadásul enyhült a merevlemez-hiány, ami jótékony hatással volt a PC-árakra, valamint megjelent a piacon az Intel Ivy Bridge, ami beindította a keresletet az új gépek iránt. Ezekből természetesen az NVIDIA is profitált: a GeForce-okkal foglalkozó üzletág negyedéves bevétele a tavalyi 638 millió dollárról 668 millióra emelkedett. Nem teljesített fényesen a professzionális grafikus megoldásokkal (Quadro, Tesla) foglalkozó divízió, ennek okaként a bizonytalan gazdasági környezetet jelölte meg Huang. Ráadásul az NVIDIA új generációs Tesla chipjei csak a közelmúltban jelentek meg, pénzügyi hatásuk inkább a harmadik negyedévben lesz érezhető.

Menetel a Tegra

Kitartóan javuló teljesítményt mutat a konzumer üzletág, amelynek legfontosabb termékévé mára a Tegra mobil chipek váltak. A részleg bevétele egy év alatt 7 százalékkal 179 millió dollárra emelkedett, ami új rekord. A cégvezetés elsősorban a tabletek terén vár további sikereket, például a Google-féle Nexus 7-től és a Microsoft-féle Surface-től, de a konferenciahíváson elhangzott, hogy küszöbön áll a kínai "szupertelefonok" érkezése, amelyek a Samsungnál, HTC-nél megfizethetőbb áron kerülnek majd forgalomba. Az elmúlt negyedévben került piacra az első autó is Tegra chippel, a Tesla Model S-ben a 17 hüvelykes érintőképernyős fedélzeti szórakoztató rendszerét és a  műszerfalat is az NVIDIA chipje hajtja meg.

A vállalat összességében 1,04 milliárd dolláros bevétellel zárta a negyedévet, ami a 990-1050 millió dolláros előrejelzésnek a tetejét közelíti inkább. Tavalyhoz képest a bevételnövekedés mindössze 2 százalékos volt. A nettó profit már nem alakult ilyen fényesen, egy éve még 151 milliót, most csak 119 milliót könyvelt el az NVIDIA, a cég szerint ezt a gyenge 28 nanométeres kihozatal okozza, az idő előrehaladtával lassan javulni fog a nyereségesség. A jelenleg is zajló harmadik negyedévre már 1,15-1,25 milliárd körüli bevételt vár a cég változatlan (51,8%) bruttó eredményhányad mellett.

a címlapról