Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 3. 10:17

Nálunk nem robotok klikkelik a Facebook-reklámot

A Facebook sosem felejti el hozzátenni bármilyen bejelentéséhez, hogy éppen aktuálisan hány felhasználója van. Jelenleg a hivatalos szám valamivel több mint 955 millióan aktívan összesen, 543 millióan pedig mobilról facebookoznak. Arról kevesebbet beszél a cég, hogy a regisztrációk mekkora része kamu.

Ezt a számot a Facebook nem szokta nagy dobra verni, de saját becslései szerint a felhasználói fiókok 8,7 százaléka kamuprofil. Több mint 83 millió olyan hozzáférés van, amit robotok használnak, vagy valakinek a dupla regisztrációja. A szám pedig ugrásszerűen nőtt, hiszen márciusban, szintén a cég saját becslése szerint, még csupán 5-6 százalék volt az álfiókok száma. Az akkor 42-50 millió darabot jelentett, tehát alig négy hónap alatt dupláztak a robotok.

Férfi - nő - robot

Ennek oka szerencsére nem csupán a kamuregisztrációk terjedése, hanem az is, hogy a Facebook további kategóriákat is belevett a számításba. Így jelenleg a fiókok 4,8 százaléka duplikált, valakinek a második regisztrációja, 2,4 százalék hibásan besorolt fiók, amikor egy cégnek vagy egy fiktív entitásnak, esetleg háziállatnak hoznak létre profilt, ahelyett, hogy oldalt kapna. A harmadik kategóriába pedig az összes többi nemkívánatos fiók került: csalók, szélhámosok, spammerek, robotok. Ezek adják az összes aktív havi felhasználónak a 1,5 százalékát, 15 millió fiókot.

A Facebook igyekszik nyomatékosítani minden alkalommal, hogy egy személy több regisztrációja  sérti a felhasználási feltételeket, ami érthető, hiszen a kiszámítható üzleti érdek azt diktálja, hogy az elérések, hirdetési aktivitások és egyéb statisztikák valós adatokon alapuljanak. Kínos lehet egy-egy fertőzött területen például, ha egy hirdető a demográfiai szűkítésben 300 ezer felhasználót lát, de abból mondjuk 90 ezer nem létező személy.

A hirdetésekkel kapcsolatban egyébként is felmerült egy komoly vád a Facebook ellen. Egy kis cég azt állította a hét elején, hogy a Facebook-hirdetéseket robotok kattintják. A kis cég érzelmi világát a Facebook valamiért nagyon feldúlhatta, ugyanis a történetben azon túl, hogy szerintük a hirdetés átkattintások 80 százaléka kamu, azt is állította, hogy a Facebook pénzt kért azért, hogy nevet változtathasson a klubja. A 80 százalékos értéket arra alapozza a Limited Run nevű cég, hogy a saját analitikája ukban ekkora arányban voltak az olyan átkattintó kliensek, amik nem kezeltek JavaScriptet. Márpedig magához a Facebookhoz is szükség van JavaScriptre, anélkül meg sem jelenik az oldal. A cég feltételezése szerint ezeket a reklámokat scriptek klikkelték. A Limited Run nem vádolja közvetlenül a Facebookot csalással, de azt állítja, a közösségi oldalakon működő spammerek torzítják az oldal valóságát.

Kamuteszt

Korábban a BBC egyik munkatársa is kísérletezett széles, 112 milliós célcsoportra lőtt hirdetéssel, aminek az eredménye több ezer értelmetlen távolkeleti kattintás és like lett. A kísérlet hitelességét rontja, hogy egy teljesen friss, nem felépített oldalról van szó, azaz valódi felhasználóknak szinte esélye sem lett volna megtalálni azt, az alapos robotok viszont mindenhová elérnek. A BBC tesztjében több biztosan kamuprofil is feltűnt.

A HWSW értesülései szerint a hazai kampányokban kattintó klienseknél körülbelül 1-2 százalék a JavaScriptet nem támogatók aránya, vagyis nem számottevő a kamuregisztrációk száma. Sőt, az a néhány százalék is inkább a paranoiás internetezőkből jön össze, akik NoScript vagy AdBlock beépülő modult használnak és kézzel engedélyezik az egyes oldalakon a scriptek futását. Ha Ázsiában talán komoly problémának is számít ez, Magyarországon nem kell félni a robotklikkelőktől.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az persze ajánlott, hogy a célzást minden esetben jól állítsuk be. Nagyon könnyű több ezer lájkot összehozni, sőt, pillanatok alatt több tíz- vagy százezer követőt, rajongót szerezni vagy venni Facebookon vagy akár Twitteren is. Az ügynökségeknek érdemes a körmére nézni a kampányok közben, illetve az a megrendelő, aki “lájkszám” vagy “rajongószám” alapján köt szerződést, meg is érdemli, hogy robotok kövessék az oldalát. Minden esetben alapos előkutatást érdemes végezni és kihasználni a web lehetőségeit a célcsoport minél pontosabb körberajzolására.

Tudatosan

A félresiklott esetekben  szinte mindig a közösségi szolgáltatót hibáztatja mindenki. Éppen ezért a Facebooknak érdekében áll tűzzel-vassal irtani a kamuprofilokat, álregisztrációkat és spammereket. A normál felhasználók dupla vagy fiktív profiljainál lehet erőszakkal célt érni, hiszen a folyamatos törlésekkel, kizárásokkal előbb-utóbb a közönség megtanulja, hogy mit lehet és mit nem. A rosszindulatú álfiókok esetében azonban egészen addig folytatódik és erősödik majd az aktivitás, amíg az jövedelmet termel gazdáiknak, csakúgy, mint az e-mail spamek esetében.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról