Szerző: Gálffy Csaba

2012. augusztus 7. 12:18

Európában az Android a király

Egyre gyorsabb ütemben zajlik az okostelefonos piac felosztása, Európában jelenleg az Android áll nyerésre. A kis platformok eltűnőben, a Windows Phone pedig nem tud kitörni a réspiac státuszból.

A Kantar becslései szerint Európában messze a Samsung a legnagyobb okostelefongyártó, a koreaiak a piac 45 százalékát tudják már magukénak. Ebben szerepet játszott a Galaxy S III májusi rajtja is, de a cég portfóliójának egyéb tagjait is agresszíven árazta a cég, ami nagyon sokat segített a hitelválság által sújtott régióban. Az öt legnagyobb okostelefonos piaccal rendelkező országban az Android részesedése most 66 százalék, ami hatalmas ugrás az előző év hasonló időszakában mért 43 százalékhoz képest. A legnagyobb részesedést a robotos platform Spanyolországban érte el, itt 84,1 százalék az androidos telefonok aránya, a legalacsonyabb pedig Olaszországban (49,6 százalék).

Mezítlábas tömegek Európában?

Az Androidot elsősorban az okostelefonra váltók széles tömegei mozgatják, akik árban az előző generációs (3-4 éves) prémium kategóriás "butatelefonok" árát adják ma okostelefonért, ezért az összegért pedig belépő illetve középkategóriás androidos telefont vásárolhatnak ma. Az okostelefonos penetráció egyébként a feltöltőkártyás szerződések esetében is rohamos növekedésnek indult, a szolgáltatói kedvezmény nélkül pedig az árak jóval magasabbak, ebben a szegmensben pedig az Android (és a Samsung) abszolút dominál.

Ide vág egyébként az Our Mobile Planet felmérése is, amely azt találta, hogy a fejlett piacokon kivétel nélkül 50 százalék fölött van a "kezdők", vagyis az első okostelefont használók száma a teljes okostelefonos populációhoz viszonyítva. A 2012-es, idei adatok jól rávilágítanak az okostelefon-piac éretlenségére, de arra is, hogy miért rendkívül fontos most részesedést szerezni, az új felhasználókat pedig egy-egy ökoszisztémába "bebetonozni".

Első okostelefonukat használók aránya

Európában egyébként nem csak a haldokló platformok (BlackBerry, Symbian) vesztett részesedést, az Apple is kemény kihívásokkal küzdött. Ennek megfelelően az almás cég piaci részesedése is zsugorodott, 4,3-11,4 százalékponttal a legnagyobb piacokon.

Speciális helyzet Amerikában

Az Egyesült Államokban azonban a világpiaccal ellentétes folyamatok játszódnak le, ott az Android piaci részesedést vesztett és 51,5 százalékra olvadt - ami 5,3 százalékos csökkenést jelent. A Kantar magyarázata szerint ez az eltérő árazási politikákra vezethető vissza: míg a világ más pontjain az iPhone messze többe kerül, mint a legdrágább androidos csúcskészülékek, az amerikai piacon áregyenlőség van a két platform között, így a fogyasztók választása sokkal egyszerűbb - és az Android árelőnyének eltűnésével inkább az Apple felé hajlik, mint más országokban. Az áregyenlőség Amerikában egyébként annak tudható be, hogy a szolgáltatók lenyelik a drágább iPhone kedvezményes árán elszenvedett veszteséget, az androidos gyártókkal szemben azonban jóval kisebb árengedményt hajlandóak elszenvedni.

"Fontos megjegyezni, hogy nagyon kicsi a különbség az Apple iPhone és egy Android telefon között az Egyesült Államokban, így a választást a felhasználó saját igényei szerint hozza meg, nem pedig annak alapján, hogy mit engedhet meg magának" - mondta Dominic Sunnebo, a Kanter elemzője. "Európában ezzel ellentétben az Apple továbbra is jóval drágábbnak számít, a gazdaság recessziójával párhuzamosan pedig ez negatívan befolyásolja az eladásokat."

Futottak még: BlackBerry, Symbian, Windows Phone

A kisebb márkák között a RIM továbbra is szenved, a cég korábban legfontosabb piacának számító Egyesült Államokban a BlackBerryk már csak a piac 3,7 százalékát teszik ki. Az európai fellegvárnak számító Egyesült Királyság sem teljesít jól, a cég részesedése megfeleződött egy év alatt és már csak 10,9 százalékot tesz ki. Érdekes módon Franciaországban alig csökkent a RIM részesedése, maradt 9,2 százalék. A BlackBerryhez hasonlóan a Symbianhoz is hűséges maradt egy-egy ország, a Nokia rendszerét az olaszok szeretik leginkább, itt a Symbiannak továbra is 12,8 százalékos részesedése van (szemben a tavalyi 22 százalékkal).

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Windows Phone helyzete még drámaibb, a Microsoft operációs rendszere egyik vizsgált piacon sem tudta áttörni az 5 százalékos részesedést, ráadásul a fogyasztói felmérés szerint a platform iránt érdeklődő felhasználók már kivárják a Windows Phone 8 érkezését, így a harmadik negyedév különösen gyenge lehet a bimbózó operációs rendszer számára.

A Kantar nem a gyártók bejelentései alapján, hanem a fogyasztók megkérdezésével határozza meg az egyes gyártók piaci részesedését. A Kantar országonként néhány tízezres panelt vizsgál rendszeresen, amelynek tagjai reprezentatívak az adott ország lakosságára nézve a fontosabb demográfiai adatokat tekintve. A panel tagjait négyhetente kérdezik meg fogyasztói szokásaikról, így pontosan nyomon tudják követni az egyes kampányok hatását a vásárlói döntésekre. A kutatás számai a június 10-vel záruló 12 héten felvett adatokból születtek.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról