Szerző: Bodnár Ádám

2012. július 25. 09:06

Teljesen iPhone-függővé vált az Apple

Nyilvánosságra hozta a második naptári negyedévre eső harmadik pénzügyi negyedévének eredményeit az Apple. Az iPhone-ok már nem olyan népszerűek, iPadből az előző generáció a sláger, Macből alig fogyott több mint tavaly. A bejelentés után a részvények árfolyama több mint 5 százalékot esett.

Már az új iPhone-t várják?

Súlyos iPhone-függőséget alakított ki az elmúlt 5 év során az Apple, amelynek most negatív hatásaval is kénytelen szembesülni. A most lezárt negyedév alatt 26 millió okostelefont értékesített a vállalat, ami 28 százalékos éves növekedésnek felel meg, ugyanakkor jelentős visszaesés a megelőző negyedév 35 milliós darabszámához képest. Tim Cook elnök-vezérigazgató magyarázata szerint a márciusi negyedév során jelentős raktárkészletet halmoztak fel a kereskedők iPhone-okból, így még mindig 8,3 millió készülék van világszerte készleten az értékesítési csatornákban.

Cook hozzátette, nagyon gyengén teljesítettek az iPhone-ok Nyugat-Európában, ahol - hiába a új modell megjelenése -, csak ugyanannyi fogyott belőlük mint egy évvel korábban. Franciaországban, Görögországban és Olaszországban gyatrán teljesített az iPhone, Németországban csak egyszámjegyű százalékos növekedést sikerült elérni, az egyedüli üdítő kivételt Nagy-Britannia jelentette, ahol harmadával többet adtak el mint tavaly ugyanekkor. Kelet-Európa erős volt, mondta el Cook, azonban az európai iPhone-forgalom nagyját Nyugat-Európa adja.

Az elemzők számára rendezett konferenciahíváson többször is elhangzott, hogy az új iPhone megjelenésével kapcsolatos várakozások is visszafogják a most elérhető modellek iránti keresletet, a vásárlók egy része már az új generációs telefont várja, ezért nem vesz iPhone 3GS, 4 vagy 4S modelleket. Az Apple egy éves frissítési periódusait azonban a fogyasztók már jóval korábban "megtanulták", életszerűtlen, hogy a hatodik iterációban kezdték el hirtelen felfogni, hogy ősszel új iPhone érkezik. Sokkal valószínűbb az, hogy a vásárlók robbanásszerű növekedése, amely ezt a szezonalitást eltakarta, lelassult, így sokkal jobban kirajzolódik az eladások ciklikus jellege. Ha ez így van, akkor ez sokkal rosszabb hír az Apple számára, mint a kivárás: ha csak az új modellre vár a piac, akkor a termék megjelenésekor a kieső eladások pótolhatóak. De ha az új felhasználók behúzása lassult le, az az egész ökoszisztémát alááshatja.

Az Apple bevétele termékkategóriánként (Forrás: Silicon Alley Indsider)

A most lezárt negyedévben az iPhone-eladások összesen 16,2 milliárd dollár bevételt termeltek, 22 százalékkal többet mint tavaly. Megfigyelhető tehát az iPhone-ok "olcsósodása", ahogy a régebbi modellek is a piacon maradnak az egy készülékre jutó bevétel lassan csökken. A legutóbbi negyedévben ez 623 dollár volt, ami azonban még mindig messze magasabb bármelyik versenytárs hasonló adatánál.

Az iPad 2 a menő

Hatalmas kereskedelmi siker az iPad, a negyedév során 17 milliót értékesített a tabletből a cég, majdnem kétszer annyit mint egy éve - azonban az eredményeket közelebbről megnézve kiderül, hogy nem az új, "retina" felbontású modell volt az elsöprő siker, hanem a korábbi generációs iPad 2. "Leáraztuk az iPad 2-t 399 dollárra és nagyon is jól teljesített a negyedévben. Az új iPad nem volt ilyen népszerű, de az iPad 2 nagyon jól ment" - mondta Tim Cook elnök-vezérigazgató az elemzői konferenciahívás során. Az iPadek értékesítéséből befolyt bevétel 52 százalékkal 9,2 milliárd dollárra emelkedett tavalyhoz képest, vagyis az egy iPadre eső bevétel 650 dollárról 541 dollárra zuhant.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Macből 4 millió darabot adott el a negyedév során az Apple, ez éves szinten 2 százalékos növekedést jelent mindössze, bevételben pedig 3 százalékos csökkenést. Igaz, a PC-piac az IDC és a Gartner friss jelentése szerint világszerte enyhén, egy tized százalékkal zsugorodott. Az Apple szerint a Macek viszonylag gyenge szereplésére a magyarázat, hogy csak a harmadik pénzügyi negyedév végén kerültek piacra az új modellek. Az iPod-eladások a várakozásoknak megfelelően csökkentek, a tavalyi azonos negyedév 7,5 millió darabjával szemben már csak 6,8 millió fogyott, igaz, ezek fele iOS-t futtató iPod touch modell volt.

Várakozások alatti eredmények

Az Apple negyedéves forgalma összességében 35 milliárd dollárt tett ki, ami 23 százalékos éves növekedést jelent, de nem érte el a 37 milliárd dollárt is meghaladó elemzői várakozást. A vállalat ekkora bevételből 8,8 milliárdos nettó profitot tudott kipréselni, 21 százalékkal többet mint egy éve. A részvényenkénti eredmény 9,32 dollár volt, ami szintén alatta maradt a Thomson Reuters által megkérdezett elemzők 10,37 dolláros prognózisának.

A most kezdődött, szeptember végén záruló negyedévre 34 milliárd dolláros bevételt vár az Apple, amennyiben ezt sikerül elérnie, az éves szinten 20 százalékos növekedést jelent majd, az egy részvényegységre jutó eredményt pedig 7,65 dollárra várja Tim Cook - a tavalyi negyedik pénzügyi negyedévben 7,05 dolláron állt ez a mutató. A konzervatív árbevétel-előrejelzés alapján a HWSW azt tippeli, az új iPhone megjelenésére csak a negyedik naptári negyedévben kerül sor.

a címlapról