Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kinyírja a boltokat az Amazon

Dojcsák Dániel, 2012. július 13. 09:29
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az Amazon kezdetben azzal hozta nehéz helyzetbe a fizikai boltokat, hogy mindent olcsóbban adott. Ezt úgy sikerült elérnie, hogy online kereskedőként a számára ideális helyen fizette az adót, a vásárlás ott történt, majd szállított. Most pedig azzal borzolná a kedélyeket, hogy a terméket a vásárlás napján házhoz is vinné.

hirdetés

Ha ma felmerül, hogy menjünk el vásárolni bármilyen tartós fogyasztási cikket, akkor egyre gyakoribb az eset, hogy végül a számítógépen, online böngészve találjuk meg a legmegfelelőbb terméket, árat és rendelünk. A fizikai boltlátogatás oka a rossz kereshetőség, az olcsó termékeket, alacsony összegű tranzakciókat sújtó kiszállítási díj vagy éppen a kiszállítás lassúsága lehet már ma is maximum.

Nincs lehetetlen

Az Amazon a választék és az ár tekintetében már régóta verhetetlen, legalábbis az Egyesült Államokban. Nálunk is az lenne, de sajnos a kínálat többségét nem szállítja Magyarországra. Ott viszont egy bírósági döntés értelmében csak akkor kell áfát felszámítania, ha az adott államban van fizikai üzlete. Eddig Washington államból, illetve Nevadából és néhány helyről szállított mindenhová, kikerülve ezzel a legnagyobb felvevőpiacokon az adófizetést. A szerződött futárszolgálatnál pedig olyan volumenű megrendeléseket tud leadni, hogy az sem okoz problémát, hogy minden egyes terméket ingyen vagy nagyon olcsón szállít ki.

A jövőben viszont az Amazon szép lassan bővíti azon államok körét, ahol felszámolja a forgalmi adót. Nevada, New Jersey, Indiana, Tennessee, Virginia, Kansas, Texas, Kentucky, New York, Észak-Dakota és Washington állam kezdetnek. Ezzel az amerikai vásárlók többsége elkezd áfát fizetni. Erre ugyan volt politikai nyomás, de az Amazon kezében volt a döntés, nem volt szükségszerű, hogy lemondjon az árkülönbségből adódó versenyelőnyéről. Vajon mi volt mégis, ami miatt ez a döntés született?

Megbánja még ezt a kiskereskedő

A Financial Times egyik újságírójának riportja fényt derített arra, hogy ez a változás messze nem a helyi kiskereskedők lobbitevékenysége miatt alakult ki. Az adózási szokások újragondolása egy sokkal nagyobb ívű tervnek egy apró részlete. Eddig az Amazon úgy működött, hogy az USA távoli szegleteiben olcsón üzemeltette a raktározást, készleteket, logisztikát és az online felületen keresztül történő vásárlásokat hihetetlenül magas hatékonysággal szolgálta ki. A megrendelés gomb megnyomása után a sivatagban lévő óriáshangárban elindult egy kis robot, begyűjtötte a kért termékeket, amik nem márkák és típusok, hanem a vásárlási szokások, együttrendelési gyakoriság szerint voltak eleve rendezve (hasonlóan, mint amit az IKEA raktárban látunk).

Ez egy nagyon olcsó és könnyen fenntartható, skálázható rendszer, viszont van egy óriási hátránya a sarki bolttal szemben: lassú. Még a legfinomabb logisztikai rendszer sem tudja a rendelést egy teljes napnál gyorsabban kivinni, de a normál szállítási idő inkább 2-3 nap. Igaz annyi idő alatt a világ bármely pontjára eljut a termék. A módszer lényege, hogy az olcsó környékekről szállít a cég a drága környékekre.

Nem éri meg boltba menni

Most viszont az Amazon egy új stratégiát folytat: a megrendelt termék legyen ott azonnal. Inkább bevállalja az adók megfizetését, de konkrétan odatelepül a metropoliszok szélére, vagy akár közepére és a gomb megnyomása után úgy viszik majd ki a bútort, notebookot, hangfalakat, ruhát, könyvet vagy ékszereket, mintha egy pizzát rendeltünk volna a szomszéd utcából. Az Amazon high-tech logisztikája működni fog a városban is, de a szállítási idő már percekben, maximum órákban lesz mérhető.

A helyi kiskereskedők évekig ágáltak az Amazon adótrükkje ellen, azt szerették volna, ha egyenlő árak mellett versenyezhetnek. Tessék, most megkapták a céget testközelben. Innentől kezdve azonos ár mellett, de azonos elérhetőségben küzd majd az Amazonnal mindenki. A kicsi szereplőknek azért fog fájni, mert nem képesek sem választékban, sem minőségben, sem lefedettségben, sem árban versenyezni. A nagyok, mint a Wal-Mart pedig azért érezheti meg, mert éppen oda türemkedik be az Amazon, ahol a Wal-Mart volt eddig a legerősebb kutya. A világ legnagyobb kereskedelmi cége, a Wal-Mart ma már csak 2,44-szer akkora piaci kapitalizációt tud felmutatni, mint az Amazon, ami nem mellesleg a világ legnagyobb online kereskedője. Az online és a helyi kereskedelem közti fal lebontásával azonban nagyon hirtelen megváltozhatnak a viszonyok. A fejlett clouddal, fejlett tartalomszolgáltatással és fejlett árucikk kereskedelemmel és logisztikával nehéz bárkinek felvenni a versenyt.

Milliárdos beruházás

Az Amazon milliárdokat költött az USA-ban a másnapi kiszállítás sztenderdé tételére és ezáltal sikerült idáig jutnia. Most viszont elszánta magát a vállalat és a várakozást néhány órára csökkenti. Ezzel a klasszikus kiskereskedőket képes tönkretenni, nem vitás. A gőzhenger már be is indult és az áfafizetéses történettel párhuzamosan az említett államokban egy vagy több helyi raktár kezdett épülni. Legtöbbjük olyan helyeken, ami nagyon közel van a sűrűn lakott területekhez. New Jersey-ben 130 millió dollárt fektetett új ipari-, üzemi épületekbe, ami New York City-hez ad instant elérést. Virginiában 135 millió dollárt költött ugyanígy, amivel a közép-atlanti régiót fedi le, Texasban 200 millióval a legnépesebb déli állam is megvan. Az ország közepe pedig Tenessee-ből és Indianaból lesz kiszolgálva, ahol szintén több mint 150-150 millió dolláros beruházást hajtott végre a cég.

A fentieken túlmenően Kaliforniában mindennél nagyobb akcióba kezd a vállalat. Jövőre két óriás raktárat nyit Los Angeles és San Francisco mellett, majd az azt követő három évben még 10 kisebbet. Csak Kaliforniában 500 millió dollárt költ el az Amazon és 10 ezer alkalmazottat vesz majd fel. Afelől persze ne legyen kétség, hogy ezzel egyenértékű vagy ennél több jelenleg is meglévő kiskereskedelmi munkahelyet veszélyeztet a beruházás különböző helyi kereskedőknél, akik kiszorulhatnak a piacról a grandiózus fejlesztés nyomán.

Főleg úgy, hogy az Amazon nem egyszerűen új raktárakat épít, hanem az eddig is hatékonyságban utolérhetetlen logisztikáját még tovább fejleszti. Idén vásárolta fel az Amazon a Kiva Systems nevű vállalatot, ami a már említett rakodó robotokat fejleszti. Seattle-ben, New Yorkban és az Egyesült Királyságban az Amazon automata szekrényeket telepít, amiben a rendelt termékek szinte azonnal átvehetőek a fizikai boltokban is. Elég hazafelé menet beugrani, de nem kell időt tölteni a termékek összeválogatásával.

Az USA-ban az Amazon már eddig is képes volt kiszállítani a legelképesztőbb rendeléseket is másnap reggelre, akár szombaton is, ráadásul teljesen ingyen. Ha ehhez még hozzávesszük a milliárd dolláros további beruházásokat és a hozzá kapcsolódó innovációs kutatásokat, akvizíciókat, akkor nehéz elképzelni, hogy mi sülhet még ki belőle. Isten óvja a boltosokat!

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.