Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 25. 13:41

Feladta a HTC Dél-Amerikát

A HTC szombaton bezárta Sao Pauloban lévő irodáját, ahonnan nem csak a brazil, de a teljes latin amerikai piac értékesítését és disztribúcióját irányította a cég. Tavaly már csak a HTC maradt a Samsung és az Apple mögött profitképes okostelefongyártó, de a növekvő verseny és az árcsökkenés felemésztheti őt is.

Az esetet kommentáló elemzők szerint a HTC Brazíliából való meghátrálása egybeesik a vállalat korábban bejelentett stratégiai fókuszának megváltozásával, miszerint a közeljövőben Kína és India lesz a két fejlődő piaci terület, amire a cég koncentrálni kíván. A HTC továbbra is a közép- és felső kategóriában próbál versenyezni mind minőségben, mind árban, a felső szegmensnek pedig inkább az ázsiai régióban van növekedési potenciálja. Ráadásul a HTC ismertsége abban a régióban sokkal erősebb, mint a cég székhelyétől legtávolabb lévő földrészen.

Pedig Dél-Amerika igen bizalomgerjesztő a gazdasági növekedés tekintetében. Brazília a világ egyik leggyorsabban növekvő okostelefon-piaca, igaz a penetrációs szökőárszerű hullámait nem a prémium, hanem az olcsó készülékek tömkelege kelti. A gyártók nem igazán érezhetik nyeregbe magukat, ugyanis az ottani piacot teljesen uralják a szolgáltatók által saját névre márkázott modellek. A prepaid csomagok pedig jelentősen meghatározzák a piacot, sokkal olcsóbb díjakat kínálva, mint az ott drágább okostelefonok értékesítéséhez szükségszerű utólag fizetős, hűségszerződéses konstrukciók.

A ZTE, illetve a Nokia is teljesen letérdelt a brazil piaci sajátosságok előtt, s mindkét gyártó 100 dollár alatti átlagáron tud okostelefonokat eladni, a HTC viszont nem képes és nem is akar 200 dollár alatti sávban versenyezni. Erre a szegmensre azonban nincs jelentős igény, hiába a nagy okostelefonos lendület, a HTC-t ez teljesen állva hagyta.

Nem éri meg

A szűkszavú hivatalos közlemény szerint egy alapos elemzést követően döntött úgy a cég, hogy a brazil operációnak véget vet, azonban a hírhez hozzáteszi a gyártó, hogy a Brazílián kívüli piacokra semmilyen hatással nincs az ügy. A HTC-nek nincsenek gyártó üzemei a régióban, sőt, az iroda bezárása után is biztosít a már meglévő ügyfeleknek támogatást (szerviz, alkatrész). Azzal kapcsolatban viszont nem jött információ, hogy a jövőben megjelenő modelleket meg lehet-e majd vásárolni Dél-Amerikában vagy sem. A közlemény szövegét szigorúan értelmezve úgy tűnik, hogy az egész kontinenst leírta a HTC.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Pedig az amerikai International Data Corp. elemzőcég szerint Brazília jelenleg a tizedik legnagyobb okostelefon piac, már ami a darabszámokat illeti, 2016-ra pedig már a negyedik helyen állhat, s csupán Az USA, Kína és India előzi majd meg. Ennek ellenére az 1997 óta létező, de okostelefonokat saját néven csak 2006 óta gyártó cég nem lát reményt a profitra a távoli kontinensen. Valószínűleg a túlzottan olcsóságba hajló piac, a nagy távolság, a gyártói kapacitás hiánya együttesen rontják a HTC számára a képet, de még ez sem lehet magyarázat arra, hogy egy fontos piaci szereplő, hogy engedhet meg magának egy ilyen hátra arcot.

Visszaszámlálás

Amennyiben a brazil piac is érettebbé válik, akkor onnan kimaradni komoly hátrányt jelent majd. A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy az Apple és a Samsung még többet tud erősödni, pedig már jelenleg is a világ okostelefon piacának közel felét adja darabszámban, profitban pedig egyes számítások szerint a 98 százalékot. A HTC Ázsia-fókusza egyébként már a korábbi bejelentésekben is tetten érhető, idén már több modellváltozatot mutattak be, ami kifejezetten a fejlődő kínai, indiai piacokra készült olcsóbb verzió. Még nálunk Magyarországon is elérhető a Wildfire S és egy sor másik alsóbb kategóriás modell utódja, a Desire C, ami már nem kapta meg a magas minőséget jelentő “One” nevet. A piaci taktikázás és az olcsó kategória kihagyása lehetséges, hogy fatális hiba a HTC számára, a gigászok harcába már biztosan nem szólhat bele, a következő években pedig a többi mobilgyártóval együtt küzdhet az életben maradásért.

a címlapról