Szerző: Gálffy Csaba

2012. június 19. 15:06

Vélemény: felébred végre a PC-gyártás?

Bejelentette saját termékeként készülő tablet-párosát a Microsoft. A lépés ébresztőként szolgálhat az elszenderedő PC-gyártók számára, visszatérhet a növekedés a szegmensbe. Kommunikációs eszköz lehet az új termék?

Meglepő bejelentést tett a Microsoft tegnap éjfélkor: saját márkanév alatt dob piacra PC-t. A lépés horderejét valószínűleg nem lehet túlhangsúlyozni, az elmúlt másfél évtizedet uraló PC-piaci paradigma koporsójába ezzel beütötték az utolsó szöget is, szoftverszállítóból hardverszállítóvá változott a cég. A három nagy tech-cég, az Apple, a Google és a Microsoft közül ezzel immár mindhárom közvetlenül a felhasználókat célzó termékeket állít elő - hová visz a kirajzolódó új trend?

Saját sírjukat ásták?

A PC-piaci értéklánc rendkívül egyszerűen néz ki. A Microsoft és az Intel legújabb termékei köré építenek számítógépet a gyártók. Az egyes modellek és egyes gyártók között maradt lehetőség különbségtételre, az egyes hardverelemek (billentyűzet, képernyő), képességek (dokkoló, üzemidő) és anyagminőség nyomán szépen szegmentálható maradt a piac. A gyártók azonban egészen érthetetlen módon nem éltek e lehetőségek egyikével sem. A touchpad szinte az összes noteszgépben csapnivalóan rossz, a kijelzők pedig szintén egyhangúan alacsony felbontásúak és gyenge minőségűek. De a billentyűzetek területén sem sikerült 10-15 év alatt előrelépni, a gyártók "stratégiai megfontolásból" továbbra is csak az üzleti modellekbe szerelnek olyan billentyűzetet, amelyet öröm használni.

HP 635 - a csirkefarhát számítástechnikai megfelelője (minden gyártónak van hasonló modellje)

Az eredmény pedig adja magát: a PC lassan a kenyérpirító vagy a hűtőszekrény megfelelőjévé silányult a felhasználók százmillióinak szemében. Olyan eszközzé, amelyet használni kell, szükséges, a mindennapi élet része, de e használat önmagában nem okoz örömöt. Nem csoda, hogy az iPad egészen elképesztő mértékű rajongást váltott ki a felhasználókból és tízmilliós példányszámokban fogy: ezt a hardvert (és szoftvert) öröm használni. Ne essünk persze az általánosítás hibájába: a windowsos PC-k piacán is vannak olyan termékek, amelyek legendás tartósságukkal, kiváló beviteli eszközeikkel vagy éppen minőségi felépítésükkel, jó és hasznos szoftverekkel komoly rajongótábort építettek fel. E termékek eladásai azonban eltörpülnek a teljesen középszerű vagy épp belépő szintű modellek mellett, amelyek a fentiek egyikét sem mondhatják el magukról.

Az új remény?

A PC-gyártók elszenderedése nyomán kialakult piaci űrt az Apple már évekkel ezelőtt felfedezte és visszahódította, egy felmérés szerint például 2008-ban már 91 százalékos részesedéssel rendelkezett az 1000 dollárnál drágább számítógépek között (az Egyesült Államokban). Könnyű túlárazás miatt szidni a kaliforniai gyártót, hiszen hasonló hardverelemeket használ mint a többiek, a termékei így a hagyományos (specifikáció-orintentált) szemlélet szerint nem is jobbak, mint a fele annyiba kerülő windowsos modellek. Az egy kézből származó hardver és szoftver, az egyenletesen minőségi alkotóelemek, a hosszú akkus üzemidő, a tetszetős design és egyéb apróságok azonban egészen egyedi termékké állnak össze. A windowsos oldalról találhatunk olyan termékeket, amelyek egy-egy területen (akár sokszorosan) meghaladják az Apple termékeit, olyant azonban, amely konzisztensen, minden tekintetben jobb lenne azoknál, nagyon keveset.

Vizio ultrabookok

A diszruptív hatásokra megérett piacot nem csak az Apple fedezte fel magának. A Vizio nevű kis amerikai gyártóról a The Verge nemrég hozott le egy érdekes cikket, amely a PC-ipar felrázására készülő társaságot mutatja be. A néhány száz főt foglalkoztató cégecske azonban nem egyedül vág neki a HP és a Dell trónfosztásának, mögöttük áll a távol-keleti bérgyártók több évtizedes tapasztalata és a bárki számára elérhető hardverekből is kedvükre válogathatnak. A kis gyártóra a Microsoft is felfigyelt, az új számítógépek elkészítésében a redmondi mérnökök is besegítettek, ennek eredménye a Microsoft Signature státusz: a Vizio gépei úgy futtatják a Windows-t, ahogy azt a Microsoft megálmodta.

A Vizio várhatóan nem ér majd el látványos piaci részesedést, de nem is ez a célja. A hatékony működés, a beszállítókkal való szoros kapcsolattartás nyomán ugyanis saját állításuk szerint a nagyobb gyártóknál olcsóbban tudja előállítani a számítógépeiket, a konzisztens működés, a jó minőség és a versenyképes ár pedig eladják majd a termékeket. Felvetődik a kérdés, hogy az ilyen kis, "butik"-gyártó hogyan vehetné fel a versenyt a nagyobbak oldalán realizálódó méretgazdaságossággal. Erre a kérdésre a válasz épp az, ami feje tetejére állítja a piacot: a méretgazdaságosság ma már nem a PC-gyártóknál van, hanem az általuk felkért bérgyártóknál és beszállítóknál jön létre, így az elérhető egy olyan kis szereplő számára is, mint a Vizio.

Sikertelen kísérletek

A HP és a Dell iskolapéldája annak, hogy a hatalmas volument szállító cégek hogyan nem képesek kitörni a középszerűség béklyójából. Mindkét cég próbált a különleges gépek piacára belépni, vásároltak fel butikgyártókat (Alienware, VooDoo PC), és tettek le gyönyörű ultrahordozható gépeket az asztalra (Envy 133, Adamo), e kezdeményezések azonban nem éltek meg újabb iterációkat, a vállalati politika kivégezte a korán jött, innovatív, drága termékeket. Egyedül az Alienware él tovább, a Dell játékosoknak készülő termékei futnak e márka alatt, mérsékelt sikerrel.

Dell Adamo

Az ipar ébredezését az Intel ultrabook kezdeményezése sem tudta felgyorsítani. A kiváló marketingeszköznek számító ultrabook elnevezés mögé ugyanis végre lehetett volna egyedi, különleges design-t, a kompetenciát megcsillogtató termékeket tenni, a PC-ipar azonban (egyelőre) nem tudott élni a lehetőséggel. A kiváló hardveres platformot továbbra is középszerű házakkal, gyenge beviteli eszközökkel és kijelzőkkel párosították, majd várták, hogy csörögjön a kassza.

A második generációs, Ivy Bridge-et használó ultrabookok azonban nyújtanak némi reményt. A HP végre összekaparta a kreatív stábot és letették az asztalra a Spectre családot, az ASUS a kijelzők minőségében és felbontásában tette magasra a lécet, a Lenovo pedig az olcsóbb és üzleti szegmensbe is elhozta az új termékkategóriát. Kérdéses marad persze, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak az új termékekre, de tény, az ipar elkezdett felébredni.

A PC-gyártók elszenderedésének oka valószínűleg a piac folyamatos, szinte természetesnek vett növekedése volt. Érdemi erőfeszítés nélkül is lehetett a volumeneket és bevételeket évi szinten 10-20 százalékkal növelni, középszerű termékekkel és a gyártók oldaláról érkező innováció nélkül. A folyamatosan érkező újabb Microsoft és Intel termékgenerációk pont megfelelő ütemben avultatták el a korábban eladott számítógépeket, kialakult egy hosszú távon fenntartható gyártói hozzáállás.

Itt vagyunk.

A gazdasági válság, majd tabletek és okostelefonok globális sikere azonban brutálisan beleharapott ebbe a növekedési ütembe, a PC-piac az elmúlt néhány évben alacsonyabb növekedési pályára, majd stagnálásra váltott. Az IDC legújabb előrejelzése idén 5 százalékos globális növekedést vár eladott darabszámban, ami messze alatta marad a 2000-es évek átlagának.

A Microsoft felveszi a kesztyűt

A gondolatmenet végén pedig visszatérhetünk a Microsoftra. A Windows és a Microsoft helyzete alapvetően megváltozott az okostelefonok robbanásszerű térhódítása és az iPad megjelenése óta. Eddig a PC-gyártók versenyéből a redmondiak kimaradtak, nem érintette őket, ha a vásárlók az egyik windowsos PC helyett egy másikat vásárolt. Windows-Windows, win-win. Mára azonban a fogyasztók globális informatikai büdzséjéből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki alternatív platformok. Ugyan ez a büdzsé növekszik, mivel világszerte egyre többen engedhetik meg maguknak az emberek a számítástechnikát, a PC-re fordított kiadások nem nőnek érdemben - a tabletek és okostelefonok szegmense eközben robbanásszerűen bővül.

A következtetés egyértelmű. A Windows 95 után először kapott valódi kihívókat a Microsoft ökoszisztémája, amelyre évekig nem tudott megfelelő választ adni a redmondi óriás. 2012 azonban pontosan ennek a válaszadásnak az éve lehet. A Windows 8 már egységes alapokra hozza a tableteket és a hagyományos PC-ket, a napokon belül bejelentendő Windows Phone 8 pedig várhatóan szintén osztozik ebben az alapban.

Az ASUS vagy az Acer Computexen mutatott termékportfóliója jól illusztrálja, hogy az új rendszerre egészen szerteágazó termékportfólió építhető. A nagy gyártók azonban egyelőre semmit nem mutattak, a Dell, a HP és a Lenovo közül egyelőre ez utóbbi villantott Windows 8-at futtató kísérleti ThinkPad modellt. Persze számíthatunk tabletekre az októberi Windows 8 rajtra, kérdéses azonban, hogy ezek árban és specifikációkban (például felbontás) fel tudják-e venni a versenyt az iPaddel?

Utat mutat

A kérdés tehát: mi a célja a Surface néven ősszel, illetve télen piacra érkező két tabletnek? A Microsoft valószínűleg nem profitot és piaci részesedést szeretne szerezni, csupán egy olyan referenciamodellt kívánt piacra dobni, amely biztosan és kényelmesen szembeállítható az iPaddel. A Microsoft Surface vs. Apple iPad ellentét ugyanis a redmondiak számára kedvező kommunikációs szituáció, lehet előnyökről és hátrányokról beszélni, e diskurzus mögött pedig a gyártópartnerek szépen profitálhatnak a Windows 8 körül kialakuló (reményeik szerint pozitív) vásárlói figyelemből.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az androidos tabletek masszív kudarca arra taníthatta a Microsoftot, hogy az iPad ellenében csatába küldendő tucatnyi modell között nem alakul ki szinergia, elaprózódik a pozitív vásárlói hozzáállás, a gyártók marketingüzenetei pedig egymást oltják ki. Ezt elkerülendő előálltak egy saját termékkel, amely mögé be lehet állítani a kiváló vállalati marketinggépezetet, kontroll alatt lehet tartani a fejlesztők, felhasználók vagy újságírók első találkozását a rendszerrel, és ami olyan lécet állít a partnerek számára, amelyet kimondatlanul is kötelező megugrani.

A Surface ezt a feladatot képes lehet ellátni anélkül, hogy közvetlen vetélytársaivá váljon a Microsoft partnereinek. A tableteket ugyanis csak a Microsoft saját üzleteiben lehet majd megvásárolni illetve online lehet rendelni, ami drámaian beszűkíti a termékhez való hozzáférést. A Surface nem lesz majd ott a szakboltok és szupermarketek polcain a partnerek termékei mellett és nem lesz majd ott az Amazon toplistáján sem - de a hozzá hasonló modellek a többi gyártótól igen.

a címlapról