Szerző: Gálffy Csaba

2012. május 9. 11:07

Továbbra sem jövedelmez a mobil a Facebooknak

Egyre gyorsabban nő a mobilos felhasználóinak tábora, a Facebooknak azonban továbbra sincs ötlete, hogy hogyan lehetne belőlük pénzt csinálni. Közben gyorsan nőnek a kis kihívók, mindet felvásárolni pedig nem életszerű.

A comScore amerikai piacra vonatkozó felmérése szerint a mobilos Facebook-felhasználók már több időt töltenek az alkalmazásban, mint amennyit asztali böngészőből használják. A webes analitikával foglalkozó cég felmérése szerint az okostelefonos platformok (iOS, Android, BlackBerry, stb.) felhasználónként havi 441 perces Facebook-használatot mutatnak, míg a böngészőben futó, hagyományos weboldal mindössze 391 percnyi fogyasztást regisztrál - a különbség tehát majdnem egy óra a mobil javára. Az adatok szerint azonban még mindig a PC-s felhasználók vannak többségben: 158,9 millió használ elsősorban PC-t a Facebook eléréséhez, szemben a 78 millió mobilos felhasználóval.

A comScore adatai jól mutatják, hogy mennyire fontos platform lett a Facebook számára a mobil, a közösségi oldalt azonban az okostelefonok előretörése teljesen felkészületlenül érte. A Facebooknak ma sincs kidolgozott mobil stratégiája, a mobil böngészőkben és alkalmazásokban pedig nem szolgál ki reklámot, így az ilyen felhasználók után bevételt sem gyűjt. A hatalmas kiaknázatlan bevételi potenciál ugyanakkor jó hír is lehet a Facebook leendő befektetőinek, a mobilos hirdetésekkel ugyanis alaposan fel lehet majd tornázni a lassuló növekedésű bevételeket.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az érem másik oldala, hogy a mobilos bejelentkezések bizonyos része nem az asztali elérés mellett, hanem helyett működik, ami viszont súlyos problémát jelenthet az egyre lassabban növekedő bevételek számára: a mobilos felhasználókat még ideális esetben sem lehet ugyanannyiért "eladni", a Facebook-fogyasztás fokozatos áttevődése a mobil platformokra pedig az elérhető maximális profitot is erodálni tudja. Ezt a veszélyt a Facebook is elismeri az amerikai tőzsdefelügyelethez eljuttatott dokumentumaiban: "ha a felhasználók a PC-k kiváltására használják mobil eszközeiket és képtelenek leszünk sikeres monetizációs stratégiát életbe léptetni a mobilos felhasználók felé, az negatívan befolyásolhatja bevételeinket".

Az újak is szorongatják

A Facebook az "általános" közösségi oldalak között gyorsan egyeduralkodóvá vált, a szintén ebben a kategóriában induló Google+ egyelőre nem tudta megrengetni pozícióját, a Twitter pedig fokozatosan profilt váltott. A piacon azonban maradtak még kiaknázatlan szegmensek, amit a Pinterest vagy az Instagram sikere is bizonyít. Hogy ezek valódi problémát jelentenek a Facebook számára, semmi sem mutatja jobban, mint az Instagram felvásárlása egymilliárd dollárért.

A kicsiknek pedig van mit felmutatniuk: a Pinterest például a felmérések szerint a vásárlói döntések 10 százalékát képes befolyásolni (a Facebook 7 százalékával szemben), noha az oldalon eltöltött idő átlagosan csak harmada a Facebookon eltöltött időnek. A hirdetők azonban érthető módon szeretik az ilyen tematikus oldalakat, ahogy az általános kereskedelmi tévécsatornák mellett is jól megélnek a szűkebb réteget célzó tematikus adók.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról