Szerző: Koi Tamás

2012. március 14. 11:21

Csekkdíj borzolhatja a Telekom-ügyfelek idegeit

Újra előtérbe kerülhet a 2008-ban egyszer már nagy port kavart "csekkdíj-botrány": a Magyar Telekom a napokban tájékoztatta előfizetőit, hogy májustól a kiküldött - és postán befizetett - sárga csekkek után extra díjat számláz ki.

Májustól bruttó 142 forintba kerülhet a Magyar Telekom lakossági fogyasztóinak, ha a Postán, sárga csekken kívánják kiegyenlíteni a havi számla összegét - tájékoztatta ügyfeleit a társaság. Az új gyakorlat bevezetését környezetvédelmi okokkal indokolja a vállalat, az intézkedést bírálók szerint ez azonban hátrányosan érintheti azokat, akik nem rendelkeznek bankszámlával, így elsősorban a kisnyugdíjasokat.

Nyugdíjasok bánhatják

Az adminisztrációs költséget nem csak azoknak kell megfizetni, akik sárga csekken teljesítik a befizetést, hanem azoknak is, akik a Magyar Telekom valamelyik értékesítési pontján, a T-Pontokban fizetik be az összeget. A Telekom hivatalos álláspontja szerint a díjtétel bevezetése elsősorban környezetvédelmi célokat szolgál, jóllehet ezt az érvelést nehezen támasztja alá, hogy azoknak nem kell megfizetniük a díjat, akik bár kapnak sárga csekket, de banki átutalással rendezik a számlájukat.

A Magyar Telekom a sárga csekkes befizetés mellett számos megoldást kínál a számlán szereplő tételek kiegyenlítésére, így a banki csoportos beszedési megbízás mellett a számlák elektronikus formában is érkezhetnek a cég által üzemeltetett Távszámla oldalra. Emellett a T-Mobile és T-Home ügyfelek a szolgáltató internetes ügyfélszolgálatán is befizethetik a díjakat, bankkártyával. Új módszer továbbá a számlabefizetés a MasterCard okostelefonos alkalmazásával. A Magyar Telekom a kiküldött tájékoztatóban az elektronikus számlakezelési és befizetési mód használatát javasolja ügyfeleinek.

A fenti megoldások ugyanakkor hátrányosan érinthetik azokat az ügyfeleket, vagy felhasználókat, akik nem rendelkeznek bankszámlával - ezt a réteget jellemzően az elmaradottabb régióban élő kisnyugdíjasok teszik ki, akikre ráadásul az alacsonyabb jövedelemszint miatt nagyobb terhet is ró egy ilyen intézkedés.

A papírszámlához kapcsolódó adminisztrációs díj bevezetésébe 2008-ban a UPC-nek egyszer már beletört a bicskája: a távközlési szolgáltató akkor csak 100 forintot kívánt külön kiszámlázni ügyfeleinek a sárga csekkes befizetés után, a heves tiltakozás után azonban egy hónappal a bevezetés után megszüntette a cég a díjtételt. A 2008-as eset kapcsán az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, az APEH és a GVH is vizsgálódott.

Nem a Telekom az első

A bankszektorban régóta alkalmazott számlaküldési díjat ettől függetlenül zavartalanul alkalmazza a telekom szektorban a Telenor, mely szintén 2008-ban vezette be a "telefonszámla befizetési díjat". A cég azokban az esetekben számláz ki bruttó 127 forintot ügyfeleinek, ha csekken, vagy valamelyik értékesítési ponton fizetik be a számlát - a Magyar Telekom ugyanezt a gyakorlatot kívánja követni. Hasonló díjat alkalmaz a Telenoron kívül az Invitel is, a Vodafone azonban a pozitív megkülönböztetést választotta, vagyis aki elektronikus számlát kér a mobilszolgáltatótól, annak 200 forintot elengednek a havi költségeiből.

A Magyar Telekom a hazai szolgáltatószektor egyik legnagyobb számlakibocsátója, a legutóbbi, nyilvános adatok szerint 2009-ben átlagosan havi 3,5 millió számlát állított ki és juttatott el ügyfeleinek. Ennek túlnyomó része tartalmaz sárga csekket, a tényleges, postai csekkes befizetésekről azonban nincs rendelkezésre álló adat.

a címlapról