Szerző: Dojcsák Dániel

2012. március 1. 11:23

Kidobta a Google Mapset a Foursquare

A Google térképszolgáltatása számos lokációs szolgáltatás alapja, senkinek nem kellett újra kifejlesztenie a keresőt, térképadatbázist és a megjelenítő modult. A Google ezzel de facto szabványt teremtett, de úgy tűnik a sikeres startupok nem lelkesednek érte örökké.

A Foursquare részben megszabadul a Google Maps térképszolgáltatásától és az asztali webes felületén a jövőben az OpenStreetMap mozgalom terméke tűnik majd fel. A felhasználók csupán azt fogják észrevenni, hogy a térkép némileg megváltozott, a színek, a formák és a feliratok eltérnek az eddig megszokottól, de a funkcionalitás teljesen azonos marad.

A váltás váratlan és némileg furcsa is, nehéz hasonló példákat mondani. A Foursquare a kezdetektől fogva a Google Maps API-t használja az okostelefonos és a webes megjelenítéshez is. A cég vezetői azonban felfigyeltek arra, hogy az elmúlt fél évben több, általuk figyelt cég is elkezdett átmigrálni alternatív térképmegoldásokra. Így a Foursquare fejlesztőkben is felvetődött az ötlet, hogy mi történne, ha egy saját térképmegoldással rukkolnának elő.

Olyan, mint egy földrajzi Wikipedia

A projekt felelősei meg is tették a szükséges lépéseket és a crowdsourcing metódusra épülő OpenStreetMap adatbázisára kezdték el felépíteni saját megoldásukat. A magyarázat szerint az OSM “csodálatos, olyan, mint egy földrajzi Wikipedia”. A Foursquare támogatja a nyílt adatbázisokat és örömmel próbálják ki saját magukon is. Van azonban nehézsége is az OpenStreetMap felhasználásnak, ugyanis az adatbázis még nem egy kész térkép, a kemény rész az, hogy az információk vizuálisan is megjelenjenek valahogyan.

Az alapértelmezett megjelenítés ugyanis nem volt megfelelő a Foursquare céljaihoz, ahogyan az Open MapQuest, egy másik alternatív térkép sem hozta a várt eredményeket. A gondolkodás közepette tűnt fel egy egészen új, térképészettel foglalkozó startup, a MapBox, ami teljesen véletlenül szintén az OpenStreetMapre építkezett. Az időzítés szinte tökéletes volt, múlt héten a MapBox elindította a Streets nevű vizuális megjelenítő megoldását, ami mostantól kezdve minden, a Foursquare.com által mutatott térkép motorja lesz.

Több lehetőség

A Foursquare fejlesztők a hivatalos blogbejegyzésben felsorolják az okokat is, ami miatt a MapBox mellett döntöttek: először is fontos volt az OpenStreetMap adatbázis, ami már most is kiváló minőséget ad a világ legtöbb részén, ráadásul folyamatosan javul. Továbbá korlátlan rugalmasságot ad a dizájnban, változtathatóak a színek, a betűtípusok, így nem kell a továbbiakban ragaszkodni a Google színsémáihoz. A MapBox lehetővé teszi a szintén nyílt forrású Leaflet JavaScript könyvtár használatát, amivel még erősebbé tehető a térkép. A Foursquare ráadásul nem csak felhasználja a közösség munkájának gyümölcsét, de szeretne része is lenni a fejlesztésnek és minél több mindent hozzáadni a projekthez.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A Google Maps elhagyása persze nem lett volna szükségszerű, de az API árazása miatt egyre égetőbb lett az átnyergelés. A lekérések számának ugrásszerű növekedése komoly költségeket jelentett a Foursquare-nek, ami hosszútávon tarthatatlanná tette volna a fejlődést. Bizonyára lett volna még más erős szereplő is, ami technikailag megfelelt volna, de a költségek minimalizálása is cél volt. A hatékony működéshez pedig úgy fest, hogy a kutatás és a tesztelés után a MapBox lett technikailag és anyagilag is a legjobb választás.

Mobilon még marad a Maps

A mobil kliensben egyelőre még maradt az iOS, illetve az Android által integrált térkép, ugyanis mindkét platform SDK-ja ragaszkodik a Google Mapshez, de várhatóan később valahogyan oda is átgyűrűzik majd az új megoldás. Magyarországon az OpenStreetMap térképek jobbára pontosak és alaposak, de a bejelentés után több felhasználó kezdett el panaszkodni például Brazíliából, ahol egyes települések szinte teljesen hiányoznak.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról