Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Már itthon is tanítják a LinkedIn-t

Dojcsák Dániel, 2012. február 17. 16:04
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az önéletrajz és a névjegykártya kihagyhatatlanul fontos részei a szakmai életnek. A bemutatkozást leggyakrabban névjegycsere követi, ha valaki állást keres, akkor pedig a CV-vel lehet becsengetni bárhová. A LinkedIn többek közt erre a két alapvetésre építette közösségi hálózatát, ami immár Magyarországon is kezd tényezővé válni.

A LinkedIn magyar felhasználóinak száma a közelmúltban átlépte a 200 ezret, derül ki a szolgáltatás hirdetési rendszerének adataiból. Pár évvel ezelőtt még csodabogárnak tűnt, aki LinkedIn profillal próbálkozott, de mára a nagyvállalati, technológiai és média szektorban szinte alapvető követelmény, hogy valakinek legyen profilja a professzionális közösségi hálózaton is. A LinkedIn nem Facebook, nem Twitter, nem iWiW, éppen ezért nem is a személyes kapcsolatokat igyekszik gráfba rendezni, nem is akar szórakoztatni, hanem a szakmai és munkakapcsolatokat teszi hatékonyabbá és könnyebbé.

A hazai bővülés eddig búvó patakként csordogált, nagyon ritkán került szóba a szolgáltatás, pedig az üzleti élet szereplői közül egyre több vezető és tulajdonos készítette el online önéletrajzát és kezdte el felépíteni a szakmai hálózatát. Míg az USA-ban tavaly a LinkedIn felhasználók körében a legnagyobb növekedés a pedagógusok körében volt, addig nálunk az oktatásban dolgozók még vajmi kevés előnyt tudnak kinyerni a rendszerből, ellenben a versenyszféra alkalmazottaival.

A 200 ezer magyar felhasználó a magyar internetezőknek csupán 4,4 százaléka, míg a Facebookon 3,8 millió magyar regisztrált már, a LinkedIn bizonyos szakterületeken mégis már most működőképes. A 18-34 éves korosztály teszi ki a felhasználók több mint 60 százalékát, illetve a férfiak és a nők aránya egyelőre 60-40 százalék. A létszám egy év alatt körülbelül a duplájára nőtt, tavaly októberben a SocialTimes statisztikái szerint meredekebbre váltott a növekedés. A SocialTimes ezt a trendet figyelembe véve tartott első alkalommal LinkedIn workshopot, ahol az érdeklődő nagyvállalati dolgozók, HR-esek, álláskeresők vagy éppen munkaerő után kutakodó vezetők kaphattak részletes tanácsadást. Az ismert szakember, Pécsi Ferenc (pollner) vezetésével töltött nap során a hálózatok elméleti hátterének megismerése után a LinkedIn működése, funkciói, a profilkészítés aranyszabályai, illetve a hálózatépítés praktikái is terítékre kerültek.

Nem csak álláskeresésre jó

Az egyik legfontosabb üzenet talán, hogy a LinkedIn segítségét nem csak álláskereséskor, de rendezvények szervezésekor, szakmai problémák megoldásánál, szakértők bevonásánál is használhatjuk, illetve, ahogyan a Facebookon egymást szórakoztatjuk, úgy a szakmai hálózaton az önképzés, illetve a tájékozottság is a kommunikáció célja.

Első alkalommal mindenkinek érdemes a regisztráció után rászánnia néhány órát, hogy a teljes profiloldal kialakuljon. Az alapvető információk megadásán túl, amikor is rögzítjük az iskolákat, munkahelyeket, nevet, titulust és egyéb alapadatokat számtalan lehetőség van még a szakmai renomé támogatására. A rövid bemutatkozó kihagyhatatlan, ahol egy Twitter üzenetnél is rövidebb formában kell definiálnunk magunkat. Ezt követően a következő kihívást az összegzés megírása jelenti, ahol maximum 1500 karakterben mutathatjuk be szövegszerűen, hogy kik vagyunk, mihez értünk, mire vagyunk büszkék és mik a céljaink.

Ki Mit Tud?

A LinkedIn szövegformázási lehetőségei igen szegényesek, de ennek ellenére érdemes tagolt szöveget írni, a bekezdéseket alcímekkel elválasztani. Viszont az senkit nem érdekel itt, hogy a gimnáziumi sportversenyen kislabdadobásban harmadikok lettünk, érdemes nagyon fókuszáltan az aktuális munkaterülettel kapcsolatos eredményeket és érdemeket kifejteni. Ez a szöveg soha nem készül el valójában, hiszen a céljaink is folyamatosan változnak és mi magunk is, így érdemes néha visszatérni és átírni, módosítani a kurrens állapotoknak megfelelően a szöveget. Ez nem csak azért fontos, mert nem vezetjük tévútra az érdeklődőket, hanem azért is, mert egy jól karbantartott és átgondolt szakmai profil, ami valójában egy bárki által lekérhető önéletrajz jó kiindulási pont, bárkivel is kelljen együtt dolgozni.

Szintén nem érdemes kihagyni a készségek (skill) felsorolását. Itt az automata kitöltés felajánl lehetőségeket, csak el kell kezdeni begépelni egy releváns szót. Érdemes 1-2 tucat olyan területet megjelölni, ami releváns a gyakorlatunkhoz, ugyanis a keresésekben és listákban ez alapján is felbukkanunk majd másoknak. Aki pedig a teljes nyitottság híve, az a különböző kiegészítőkkel beemelheti publikációit, a könyveket, amit olvasott, blogját is. Bizonyos szakterületeken ez előny, persze sok embernél érdemes átgondolni mielőtt exhibicionista hadjáratba kezd.

Kardinális kérdések

Az is egy lényeges kérdés, hogy magyarként milyen nyelvű profilt hozunk létre. A LinkedIn felülete alapból angol nyelvű, magyar honosítás nincs és nem is várható egyhamar. Korábban alapvető volt, hogy mindenki minden szöveget angolul vitt fel, mondhatni úgy illett. Ha valaki kétnyelvű és a szakmai körei is több országhoz kapcsolódnak, akkor készíthet több nyelven is profilokat. Viszont Pécsi Ferenc szerint ma már nyugodtan kitölthetjük a mezőket magyar nyelven is, ha a partnereink is magyar nyelvűek. Többek közt azért is, mert sem magunkat, sem az érdeklődőket nem fárasztjuk feleslegesen az idegen nyelvvel.

Ugyanígy sarkalatos pont a profil láthatóságának kérdése. A LinkedIn minden esetben szétválaszt egy publikus és egy privát adatlapot. A priváton csak az ismerőseink, első szintű kapcsolataink láthatják az adatokat, a publikus pedig teljesen nyitott, Google által is indexelt. Ha valakinek nincs különösebb oka, hogy titkolja a részleteket, vagy bujkáljon, akkor nem érdemes nagyon elválasztani a kettőt, de a rendszer lehetőséget ad arra, hogy elemenként meghatározzuk, hogy mihez ki férjen hozzá.

A profil fejlesztésében egyébként maga a rendszer is sok segítséget nyújt, a hiányzó részekre javaslatokat tesz, kézen fogva vezet végig a lépéseken. Amint ezeken az alapokon túl vagyunk, jöhet az igazi használat, elkezdhetjük megkeresni a szakmai partnereket, ismerősöket, ajánlásokat kérhetünk és adhatunk, illetve rengeteg szakmai fórum és csoport közül válogathatunk, amiken keresztül hasznos kapcsolatokra és információkra tehetünk szert. A HR-es számára szinte elkerülhetetlen, hogy a profi, fizetős csomagokat válassza, de egy átlag felhasználónak nincs szüksége az extra funkciókra, az ingyenes verzió is elegendő lehetőséget ad arra, hogy a szakmai reputációnkat menedzseljük.

Mélyre lehet ásni

A LinkedIn workshop keretein belül a profilkészítés és a kapcsolatok keresése volt a bevezető, de Pécsi Ferenc segítségével a csoport sokat tanulhatott a közösségi oldalakon működő értékelési rendszerekről, a negatív és pozitív ajánlásokról, a hálózatosság működéséről, a különböző személyiség típusokról, illetve arról, hogyan éri meg a saját tapasztaltunkat és tudásunkat kamatoztatni a közösségi web segítségével.

A következő évben várhatóan a LinkedIn hazai elterjedtsége tovább erősödik, a növekedés üteme gyorsulni fog. Habár biztosan nem fog a Facebook penetrációhoz hasonló eredményt elérni, de a versenyszférában, főként szellemi munkát végző, képzett emberek jelentős hányada megjelenik majd előbb-utóbb az online világ egyik fundamentumává váló professzionális közösségi hálózatában.

Mivel itt a cél nem elsősorban a napi kommunikáció és a személyes élmények, vélemények, gondolatok terjesztése, ezért az aktivitás kevéssé látványos, a tartalmak szegmentáltabbak és kisebb gócpontok köré csoportosulnak. Nincsenek mémek és hype-ok, viszont annál több láthatatlan célzott kommunikáció lehet. A legfontosabb eleme a rendszernek a kereső, a találati lista és a zárt csoportok. Ez egyben azt is jelenti, hogy amíg valakinek nincs felépített hálózata, addig nehezen látja meg az értéket az oldalban. A szolgáltatás mindenesetre 2011-ben sikeresen lépett tőzsdére, a nagy technológiai IPO-k közül alig néhány olyan példa egyike, ahol a kibocsátási ár felett sikerült maradni. Emellett a felhasználói szám is jelentősen növekszik

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.