Szerző: Koi Tamás

2012. február 9. 14:14

Németország műholdas bezzegország lett

Egyértelműen a műholdas műsorszórásnak, valamint az interaktív tartalmak elérését biztosító IPTV-nek kedvez a német digitális átállás. Az országban tavasszal kapcsolják le az analóg sugárzást, de már most jóval több műholdas előfizető van a piacon mint kábeles.

Felkészülten várják a németek az április 30-án esedékes analóg tévés lekapcsolást: az ország tévépiaca az elmúlt évben az IPTV- és a műholdas szolgáltatások előretöréséről szólt, vagyis ez az a két platform, mely komolyan hasznot tudott húzni az analóg lekapcsolási folyamatból. A műholdas platform erősödése műsorszóró oldalról elsősorban a Sky Deutschlandnak köszönhető, ehhez a céghez szerződött a legtöbb szatellites ügyfél a nyugat-európai országban.

A TNS Infratest által az SES Astra megrendelésére készülő felmérés alapján tavaly év végén 17,5 millió német háztartás tévézett műholdon keresztül, ezzel a technológia első ízben vehette át a vezető szerepet a kábeles megoldásokkal szemben - ez egyébként azt jelenti, hogy egyetlen év alatt 900 ezer új előfizetővel bővült a piac. A műholdas háztartások 90 százaléka digitális jelet fog az antennájával, az analóg műholdas sugárzás folyamatosan teret veszít a kutatások szerint.

A német kábeltévé-piac ettől függetlenül összesen 17,3 milliós előfizetői bázisával masszív, erős szereplőnek bizonyul, különösen az IPTV-szolgáltatások térnyerése jellemző - a kábelszolgáltatók tavaly 330 ezer új ügyfelet kapcsoltak be az IP-alapú televíziós rendszerbe, ezzel a teljes előfizetői bázis mérete átlépte az 1,3 milliót. Érdekes módon ugyanekkor csökkenni látszik a digitális földfelszíni sugárzású tévé (DVB-T) ügyfélbázisa: Németországban egy év alatt 180 ezer előfizetőt vesztett a platform, az elérés így jelenleg körülbelül 1,8 millió háztartás.

Hazánkban a digitális átállásnak egyelőre nincs a németországihoz hasonló érzékelhető hatása a televíziós műsorszóró szolgáltatások piacán. A vezeték nélküli előfizetések körében alig 52 ezres növekedés volt (itthon négy cég kínál műholdas, vagy mikrós tévécsomagokat, a UPC, a DIGI, a Magyar Telekom és a Hello HD), az általános IPTV-penetrációról ugyanakkor nincs adat, ugyanakkor a legnagyobb IPTV-szolgáltatónak minősülő Magyar Telekom ügyfélbázisa már átlépte a 200 ezret (2010. végén a 130 ezret sem érte el). A földfelszíni digitális sugárzású tévé fizetett tartalmát közel ötvenezren nézik ma, míg az ingyenesen fogható csatornákat a kutatások szerint körülbelül 300 ezer háztartásban nézhetik.

A hazai műsorszóró piac alakulásáról szó lesz a HWSW konferenciáján, a BigScreenen is, mely a televíziózás technológiájának jövője köré csoportosítja tematikáját.

a címlapról