Szerző: Gálffy Csaba

2012. február 6. 14:00

HTC: 2012 a megújulás éve lesz

Brutális verseny alakult ki az okostelefon-piacon, a Motorolához és a Sony Ericssonhoz hasonlóan a korábbi bajnok HTC is vereséget szenvedett a Samsung-Apple párostól. Az idei újdonságok visszahozhatják a lendületet.

Látványosan gyenge eredményeket produkált a korábban szárnyaló HTC. Lényegében stagnáló, 2,5 százalékkal csökkenő eladásokat generált a vállalat a negyedik negyedév során, a cég forgalma 104 milliárd tajvani dollárról 101 milliárdra csökkent - miközben a piac továbbra is hatalmas ütemben nő. A profit még nagyobbat esett, 16,5 milliárd tajvani dollárról 12,9 milliárdra zsugorodott. A HTC a csökkenő keresletet árcsökkentéssel próbálta ellensúlyozni, az üzemi eredményhányad ennek megfelelően 16 százalék környékéről 12,7 százalékra esett.

Még brutálisabb visszaesést hozhat a jelenlegi negyedév. A HTC óvatos fogalmazása szerint az eladások 65-70 milliárd tajvani dollárt tehetnek majd ki, ami mintegy 35 százalékos csökkenést jelentene 2011 hasonló időszakához képest. A cég várakozásai szerint mind az üzemi eredményhányad 7,5 százalékra fog esni, köszönhetően az elavult termékportfólióra nehezedő árnyomásnak. Az előrejelzés szerint a második negyedévtől fogva visszatér a HTC lendülete, ahogy a hamarosan bemutatandó új modellek nyomán normalizálódik a kereslet és helyére kerül az átlagos eladási ár is.

Szeszélyes évszakok

A HTC (és korábban az Apple) problémái is arra utalnak, hogy az okostelefonos piac lassan érik be, a szereplők csak nagy nehézségek árán tudják tervezni és megvalósítani a termékciklusok egymást követő hullámait. Az Apple 2011 nyarán csúszott el, akkor a cég nem készült el a korábban szokásos június-júliusi startra az iPhone frissítésével, ami csökkenő keresletet és a várakozásokon aluli pénzügyi teljesítményt hozott.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A HTC problémája hasonló, a rendkívül gyorsan mozgó telefonpiacon képtelenek voltak a 2011-es modellkínálat tervezésekor (2009 közepe - 2010 közepe) előre látni a piac mozgását, így mind specifikációkban, mind a formaterveket illetően "alálőttek" a piac elvárásainak. Míg szinte az összes piaci szereplő kétmagos telefonokat mutatott be a 2011-es Mobile World Congress-en, a HTC gyakorlatilag csupán frissített formatervvel dobta fel a kínálatot. A gyenge felhozatalt később a Sensation formájában kiegészítette az első tajvani kétmagos telefon, az azonban a Samsung Galaxy S II-től nem volt képes visszaszerezni a "legjobb androidos okostelefon" címét a köztudatban.

A gyengélkedésre adható másik magyarázat szerint a HTC androidos felhozatalának kulcseleme, a Sense felület nem vonzotta eléggé a vásárlókat. A saját fejlesztésű, egyedi HTC szoftver az Android alapalkalmazásait cseréli le, az indítóképernyőtől az üzenetkezelésig. Azonban a Google gyors fejlesztési ütemének betudhatóan a Sense legjobb tulajdonsága, az összecsiszolt és jól használható felület már a versenytársaknál is megtalálható. Az év folyamán a nagy újítások kimerültek a Beats Audio integrációjában, a fülhallgatókat és jelfeldolgozókat gyártó cég felének megvásárlása nyomán.

Apple-Samsung-hatás?

Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az Apple elmúlt negyedéve lenyűgözően jól sikerült. A periódusban 37 millió iPhone fogyott, ez 128 százalékos növekedést jelent 2010 hasonló időszakához képest. Az Apple mellett a Samsung is kitűnő évet zárt, bár a koreaiak nem hozták nyilvánosságra az eladott darabszámot, a két legnagyobb szereplő egyértelműen vásárlókat hódított a többiektől - így a HTC-től is. Míg az Apple hatalmas marketinggépezetet épített és differenciáló tényezőként kézben tartja az iOS fejlesztését, a Samsung az új méretosztályok meghódításával (például Galaxy Note), a Google hivatalos partnerévé válással és a belépő szintű okostelefonok körében aratott sikerével tűnik ki az okostelefonos mezőnyből. Mindkét nagy szereplő erősen kézben tartja a beszállítói és a kereskedelmi láncot is, amelyek fontos versenyelőnynek számítanak a mai kiélezett versenyben.

A következő negyedévekben az Apple részéről várhatóan nem érkezik újabb újdonság sem árcsökkentés, sem új modell formájában, a Samsung részéről azonban küszöbön áll a Galaxy S II utódjának bemutatása, illetve a belépő szintű és középkategóriás modellek leváltása. Ezek mellett a többi androidos gyártó (Sony, Motorola, LG, illetve a Huawei-ZTE páros) is új termékek bemutatását időzíti a februári Mobile World Congress környékére - az idei év sem ígérkezik így könnyebbnek a HTC számára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról