Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Új GPU az Imagination Technologies műhelyéből

Bodnár Ádám, 2012. január 12. 16:07
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Új GPU-architektúrával jelentkezett az Imagination Technologies, amelynek grafikus vezérlői számos mobil chipben teljesítenek szolgálatot. A PowerVR Series 6 a vállalat ígérete szerint az asztali gépekbe és notebookokba szerelt, DirectX 11.1 gyorsítást támogató GPU-kkal egyenrangú képességeket vezet be a mobil világba.

A CES-en bemutatott PowerVR Series6 is skálázható architektúra, ahol a "compute clusterek", vagyis a végrehajtóegységeket tartalmazó modulok száma változtatható, a fejlesztőcég ezzel szeretné biztosítani, hogy a Series6 GPU-kat változatos teljesítményű chipekben lehessen felhasználni olyan területeken mint a mobiltelefonok, tabletek, autós fedélzeti infotainment rendszerek,  játékkonzolok vagy okostévék. A PowerVR G6200-ban és G6400-ban rendre kettő és négy ilyen cluster található, de hogy ezek hogyan épülnek fel, arról nem adott tájékoztatást a vállalat, amely szerint a Series6 GPU-k akár 1 teraflopsos teljesítményig skálázódnak.

A vállalat korábbi PowerVR GPU-ihoz hasonlóan az új architektúra is ún. "tile-base deferred renderinget" valósít meg, hogy takarékosan bánjon a memória-sávszélességgel. Az eljárás során a videochip a képet kisebb téglalapokra bontja fel, amelyeket külön-külön, egymástól függetlenül dolgoz fel. A tile-ok kis méretük miatt elférnek a chip belső memóriájában, így kevesebbszer kell a memóriához fordulni. Emellett a renderelt poligonokat még kirajzolás előtt sorbarendezi a GPU, eldöntve, mely poligonok pixelei látszanak, s melyekéi nem. A chip csak a látható felületeket rajzolja ki, a nem látható poligonokkal egyáltalán nem is foglalkozik tovább.

A PowerVR Series6 a támogatott API-k terén egyáltalán nem vall szégyent, sőt: a GPU a még el sem készült OpenGL ES 3.0 specifikációval is kompatibilis, a cég emellett ígéri az OpenGL 3,x, OpenGL 4.x és OpenCL támogatást is, valamint a DirectX 10-kompatibilitást. Az Imagination Technologies ígérete szerint készülnek olyan PowerVR Series6 GPU-k, amelyek a teljes DirectX 11.1 specifikációt (és a DirectCompute-ot) is "ismerik" és WHQL driver is lesz hozzájuk.

Az Imagination Technologies - hasonlóan például az ARM-hoz - nem gyárt fizikai chipeket, hanem a grafikus vezérlők tervekeit teszi elérhetővé más gyártók számára, hogy beépítsék a saját lapkáikba. Az új generációs GPU-t két változatban (PowerVR G6200 és G6400) máris lehet licencelni a vállalattól. Az új generációs grafikus vezérlők első licencelője az STEricsson, amelynek Nova A9600 rendszerchipje 2013-ban érkezik. Mivel IP-szinten licencelhető grafikus magokról van szó, az ezt tartalmazó chipek legalább egy évnyi távolságra vannak a megjelenéstől, az erőteljesebb változatok pedig inkább kettőre.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.