Szerző: Gálffy Csaba

2012. január 5. 11:34

Botrányos Chrome-hirdetések

Fizetett blogposztokat íratott a Google a Chrome-ról, amelyek kimerítették a "vékony tartalom" és a fizetett linkelés fogalmát - mindkettő ellen korábban háborút indított a keresőóriás. A Google szerint hiba történt, az ilyenkor szokásos büntetést pedig magára is kiszabja.

Hatvan napra szándékosan hátrébb sorolja a Chrome oldalát a Google keresőszolgáltatása. Ez a büntetés hagyományosan azoknak az oldalaknak jár, amelyek pénzért veszik a PageRanket növelő linkeket, a Chrome-ot hirdető kampány során pedig támogatott posztokban szerepelt a böngésző weboldalára mutató hivatkozás. A Google irányelvei szerint ez még önmagában nem probléma, a bérposztolók azonban elfelejtették "nofollow" címkével ellátni a hivatkozásokat - ez így pedig bérlinkelésnek minősül.

Egymásra mutogatás

Ne kövess

A "nofollow" a rel attribútum egyik értéke, amely a keresők indexelő robotjai számára hordoz jelentést. A "nofollow"-val ellátott linkeket a Google robotja beolvassa az adatbázisba, azonban a hivatkozást nem követi, és az ilyen linkek nem is számítanak bele a hivatkozott oldal értékelésébe.
A "nofollow" a múlt évtized közepén széles körben elterjedő kommentspam elleni megoldásként született - a modern blogmotorok ezután a kommentekben megjelenő linkeket ezzel a címkével értéktelenítették el.
Mára a "nofollow" keresőipari szabvánnyá vált, a Google robotján kívül tiszteletben tartja a Yahoo, a bing és az Ask.com indexelője is.

A Google kampánya egy másik saját irányelvet is megsértett, ugyanis pénzért hozott létre úgynevezett "vékony tartalmat". A keresőóriás zsargonjában a "vékony tartalom" a minimális erőfeszítéssel, hatalmas tömegben létrehozott oldalakat takarja, amelyek az odatévedő olvasó számára érdemi információt nem hordoznak. A "vékony tartalmak" elsődleges képviselői a tartalomfarmok, amelyek az éppen divatos keresőkifejezésekre hoznak létre szócikkeket, de ide tartoznak a pénzért, reklámfelületként létrehozott, információt érdemben nem tartalmazó blogposztok is.

A Google az Essence Digital-tól vásárolt egy videokampányt, a megrendelésben szó sem volt szponzorált posztokról, fizetett bloggerekről és főleg nem linkvásárlásról. A Google szerint az ilyen módszerektől hagyományosan távol tartja magát, "az ilyen módszerekkel operáló kampányok ugyanis nem szolgálják a felhasználók érdekeit és sérül az átláthatóság is". A Google ígérete szerint átvizsgálja a saját hirdetéseikkel kapcsolatos kikötéseit és a történtek fényében átírja azokat.

Az Essence Digital megerősítette a Google álláspontját, az ügynökség valóban saját hatáskörben döntött a hirdetésekről és a megjelenítés formájáról. "A Google nem adta beleegyezését a fizetett posztokon alapuló kampányhoz, csupán online videomegjelenítéseket vásároltak tőlünk." A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a kampány implementációját az Essence Digital továbbadta az Unruly nevű cégnek, amely a fizetett bloggerekből álló hálózatot üzemelteti. Az Unruly nem követeli meg a linkelést a posztgyártóktól, de nem is tiltja azt - az esetek nagy részében ezek a hivatkozások természetes úton bekerülnek a posztokba. Nagyobb probléma, hogy a kampány futásának idején az Unruly nem rendelkezett a "nofollow" címke használatát megkövetelő irányelvvel, így a fizetett posztolók linkjei a legtöbb esetben fizetett hivatkozásként jöttek létre.

Saját elvek ellen

A történet különösen kellemetlen a Google számára, a hirdetésre költött pénzzel ugyanis olyan kampányt finanszírozott, amely ellen minden eszközzel harcol. A fizetett hirdetések ellen már korábban agresszíven fellépett a kereső, az ilyen kampányok esetén bizonyos időre lejjebb sorolta a hirdetés célpontját, még akkor is, ha a kampányért más vállalta a felelősséget. A büntetést a Google ezt ebben az esetben is kimérte, a Chrome saját oldalát 60 napra büntetésszerűen lejjebb sorolta - a "böngésző" vagy "browser" kifejezésre például nem is jön fel az első oldalon a természetes találatok között.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Google idén hirdetett háborút a webes szemét ellen is, amely felborítja a finoman kidolgozott keresőalgoritmus egyensúlyát és olyan oldalakat hoz elő, amelyek erős keresőoptmalizációnak köszönhetik helyezésüket, nem pedig az olvasó számára látható és értékes releváns információknak. A Google ennek megfelelően több jelentős módosítást hajtott végre az algoritmuson, amelyek a tartalomfarmok helyezéseit büntették. Az algoritmus hiányosságait a Google több lépésben pótolta, ezzel valamelyest csökkent a keresőoptimalizálás hatása a helyezésre és nőtt az oldal információtartalmának súlya - különösen az eredeti tartalmaké. A lépések hatására a leghíresebb tartalomfarm, a Demand Media részvényei mélyrepülésbe kezdtek, a vállalat pedig ma mintegy harmadát éri mint egy évvel ezelőtt.

Érdemes megjegyezni azért, hogy a Chrome oldala a releváns keresési kifejezésekre jelenleg is a kereső találati oldalának tetején trónol, bár nem az organikus találatok között, hanem hirdetés formájában. Ez a megoldás legalábbis megkérdőjelezi a lesorolás őszinteségét - a hirdetésért ugyanis a Google saját magának fizet az AdSense megoldáson keresztül, így gyakorlatilag ingyen szerepelteti a saját böngészőjét.

a címlapról