Szerző: Dojcsák Dániel

2011. december 16. 14:01:00

Ingyen mobilinternetet adna a Skype alapítója

Niklas Zennström, a Skype társalapítója felkarolta a FreedomPop nevű startupot, ami a tervek szerint ingyenes vezeték nélküli adathozzáférést biztosítana a felhasználóinak bizonyos feltételek mellett - emellé fizetős szolgáltatások is társulnának, amelyek fedeznék a cég költségeit.

A FreedomPop már most teszteli szolgáltatását az Egyesült Államokban néhány kiválasztott felhasználóval, a kereskedelmi indulás pedig jövő évben várható. A tesztelőkről nem lehet sokat tudni, sem arról, hogy pontosan milyen együttműködések, milyen lefedettség várható, de az is homályos, hogy pontosan mit jelent az alapszolgáltatás, amit fizetés nélkül lehet majd igénybe venni. A terv nagy vonalakban: az okostelefonnal és laptopokkal rendelkező felhasználók bizonyos mennyiségű és minőségű mobil elérést ingyen kapnak (ez adatforgalomban, időben vagy akár szolgáltatásokban is korlátozva lehet), az ezen felüli szolgáltatásért pedig fizetniük kellene. A startup terve szerint az összes felhasználónak körülbelül 10 százaléka tartozik majd a fizetős ügyfelek közé, ez már elegendő lehet a költségek kitermeléséhez.

Az internet mindenkinek jár

Az ingyenes adatforgalom eddig a Wi-Fihez kötődött, de régiónktól eltérően (ahol többnyire a helyek maguk osztanak meg internetelérést ingyen) a világon inkább a fizetős Wi-Fi szolgáltatások elterjedtek. A telekommunikációs szolgáltatók, vagy más cégek, mint a Boingo által üzemeltetett hálózatok sikerességét sodorhatja veszélybe, amennyiben a részben ingyenes szolgáltató komoly terjeszkedésbe kezd. Az Egyesült Államokban évi 165 millió dolláros piacot jelent a fizetős Wi-Fi, ezt bolygathatja meg az új kezdeményezés, ami a 3G/4G hálózatokon keresztül nyújtana internetelérést a jelenlegi árak töredékéért.

A történet leginkább azért érdekes, mert a Los Angeles-i FreedomPop erős támogatót tudott maga mögé állítani, akinek szakmai és anyagi lehetőségei is megvannak ahhoz, hogy felfuttassa a a céget. A svéd Niklas Zennström a Skype révén vált ismertté, amit Janus Friisszel együtt 3,1 milliárd dollárért adtak el az eBay-nek. Emellett Zennström olyan startupok első lépéseinél is jelen volt mint a Kazaa, illetve tavaly az előfizetéses online zenei streaming szolgáltató, a Rdio. A FreedomPopban egyelőre viszont csak tanácsadóként és befektetőként jelenik meg, aktív szerepet nem vállalt még, de kapcsolati tőkéjével segítheti a befutást.

Piacot formál a Skype alapítója

A FreedomPop üzleti tervéről egyelőre nyilvánosan nem beszélt senki, Zennström belépése is csak közvetetten derült ki, amikor a startup megállapodott a Lightsquared nevű céggel, ami vezeték nélküli hálózatot épít az Egyesült Államokban. "Az internet jog és nem privilégium. A Lightsquared modelljének üzleti hatékonyságával elérhetjük a célunkat, hogy rugalmas, nagy sebességű vezeték nélküli internet hozzáférést adjunk bárkinek a megszokott költségek töredékéért” - mondta a FreedomPop ügyvezetője, Matt Ingrid.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A piac szereplői leginkább azért izgatottak, mert Zennström célja, hogy felrázza a kommunikációs iparágat, hasonlóképp, ahogy tette azt a Skype-pal. Akkor a PC-k közti ingyenes hívás lehetősége volt a nagy durranás, mára viszont a Skype az okostelefonokra is elhozta az IP-alapú ingyenes hanghívást. A következő, az iparágat megingatni képes lépés nyilván az lenne, ha az ingyenes hanghívás lehetősége mellett elindulna egy erős kezdeményezés az ingyenes adathozzáférés elterjesztésére.

A LightSquared terveiből annyi már látszik, hogy az Egyesült Államokban a Sprint szolgáltatását értékesítene kezdetben tovább, illetve a BestBuy-on keresztül olcsón árulnák a szolgáltatás eléréséhez szükséges modemet. Ráadásul a kezdeti adatszolgáltatás később könnyen kibővülhet teljesen IP-alapú hangszolgáltatásra is, technikailag egy új mobilszolgáltatói modell jelenhet meg - jogosan félhetnek a meglévő szereplők.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 26. 15:38

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.