Szerző: Gálffy Csaba

2011. december 8. 14:18

Megválik luxusmobiljaitól a Nokia

Magas eredményhányada ellenére megválik a Vertu márkától és a hozzá kapcsolódó infrastruktúrától a Nokia. A kemény munkával felépített brand messze sodródott a finnek alapkompetenciájától, máshol jobb helye lenne.

Megválik Vertu luxusmárkájától a Nokia - jelentette belsős forrásokra hivatkozva a Financial Times. A világ legdrágább mobiltelefonjait gyártó Vertu a Nokia alapos belső átszervezésének esik áldozatul, az eladásból befolyó pénzből a Nokia egyéb üzletágait finanszírozhatják.

A Vertut a Nokia 1998-ban hozta létre a legfelső kategóriás telefonok fejlesztésére és gyártására. A Vertu márka alá tartozó telefonok a Nokia hardver- és szoftveres alapjait használták, azonban a felhasznált anyagok minősége, illetve a készülékek mellé adott szolgáltatáscsomag alapjaiban eltért a finn gyártó többi termékétől. A Vertuk nemesfémből, válogatott bőrből, drágakő-berakásokkal készülnek, kézzel, kis szériában. Még szokatlanabb a legfelső társadalmi réteget célzó szolgáltatáscsomag: alkalmazások és egyéb funkciók helyett a felhasználók igényeit hús-vér emberek elégítik ki, a bármikor hívható asszisztens a tulajdonos minden kívánságát teljesíti.

Vertu Constellation Quest

Hozzáadott érték

A Concierge névre keresztelt szolgáltatás alapszintje jár a készülékek mellé, és a dedikált gomb megnyomásával tárcsázható. A kényelmi megoldás gyakorlatilag bármit képes elintézni, az Andrássy úti Vertu-bolt újranyitásakor a vállalat képviselői büszkén jelentették ki, hogy a Concierge mindenben tud segíteni, ami az adott országban legális. Így a telefonos szolgálat képes általános kérdésekre választ adni, éttermet, hotelt ajánlani, ott asztalt vagy szobát foglalni, de kifejezett kérésre a telefon beállításait is képes távolról megváltoztatni. A Concierge csúcsváltozatában előfizetési díj fejében dedikált személyzet áll a felhasználó rendelkezésére, így minden híváskor ugyanaz az egy-két ügyintéző veszi fel a telefont és képes egészen testreszabott szolgáltatást nyújtani.

A Financial Times értesülései szerint a Nokia a Goldman Sachs befektetési bankot kérte meg a lehetséges vevők felkutatására és az előzetes tárgyalások megkezdésére. Az információk szerint néhány magánbefektető már érdeklődött a márka után, a nagyobb luxusmárkákkal pedig a jövőben veszik fel a kapcsolatot. A Vertu elképzelhető áráról egyelőre csak találgatások születtek, de a kiterjedt üzlethálózatot és a Concierge-szolgáltatot üzemeltető cég eladási ára bizonyára nem lesz alacsony.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Az eladás hátterében az állhat, hogy a Vertu márka és szolgáltatáskínálat felvirágoztatása nyomán túlságosan messzire került a Nokia kompetenciáitól - a szigorúan vett gyártástól és -marketingtől. A Vertu felfuttatásához ugyanis létre kellett hozni egy teljesen független márkát, saját gyártással, üzlethálózattal, illetve a Vertu exkluzivitását adó szolgáltatáskínálatot. Könnyen látható, hogy a telefonok alapját adó, amúgy rendkívül elavult szoftveren és hardveren kívül érdemi átjárás nem volt a Nokia és a Vertu között - a szinergiát semelyik irányba nem sikerült kiaknázni.

A Nokia nem ad ki pénzügyi jelentést a Vertu teljesítményéről, szakértők szerint a részleg évi 200-300 millió eurós forgalom mellett masszív profitot hajt. A Vertu eladása persze nem jelenti az aranytojást tojó tyúk eladását: a tranzakció árának ugyanis része a jövőben termelendő profit jelenértéke is. Hogy ilyen mechanizmus mellett miért éri meg bárkinek megvásárolni a Vertu-t? Mert egyes, már megállapodott és befutott luxusmárkák számára a Vertu nagyobb hasznos hajthat, mint a Nokia számára: egy teljes portfólióval rendelkező divatház például sikeresen ki tudja használni a Vertu sikerét, és kereszteladások révén maximalizálni tudja a hasznot - erre a Nokia elhanyagolható mértékben képes. A Vertu így többet érhet egy luxusban utazó vállalat számára, mint a Nokia számára - a különbség pedig az eladás racionáléját adja.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról