Szerző: Dojcsák Dániel

2011. december 5. 12:02

A Facebook megvette a Gowallát

A Facebook úgy tűnik, mégsem adta fel a geolokációs háborút, a Places visszavonulása csak ideiglenes megtorpanás volt. A Foursquare kezdeti riválisának felvásárlásával a vállalat visszatérhet a versenybe, igaz a jelek szerint az élménynaplózás középpontjában nem a checkin áll.

A világ legnagyobb közösségi hálózata sem volt elegendő ahhoz, hogy a checkin területet elfoglalja a Facebook, igaz a felhasználók elé terített szolgáltatás erősen kezdetleges és hiányos volt. Azt leszámítva, hogy a Places-ben is be lehet jelentkezni helyszínekre, létre lehet hozni őket, semmilyen extra képességet nem kapott a szolgáltatás. Az ismerkedési fázis alatt kritikus gamifikáció teljesen hiányzott, a helyszínek keresése, karbantartása és az adatbázis átláthatósága pedig kritikán aluli.

Egy rövid próbálkozás után a Facebook be is jelentette, hogy kivezeti a funkciót, ami nem jelentett teljes megszűnést, de a bejelentkezés kiesett a kiemelt képességek közül - ugyan a mobil kliensből továbbra is működik, de nem kapott dedikált részt mint a játékok, üzenetek vagy események. Egy időre úgy tűnt, hogy a Facebook visszavonul és kizárólag a posztok helyének meghatározására korlátozza a checkin funkciót.

Timeline és élménynaplózás

A Gowalla felvásárlása újabb fordulót jelenthet ezen a területen, bár a Foursquare megközelítésétől egy jelentősen eltérő felfogást képviselve. Az ugyan nem derült ki, hogy a Facebook mekkora összegért vásárolta meg a webes startupot, de az biztos, hogy a Gowalla teljes stábja, beleértve az alapító Josh Williamst, átköltözik a Facebook főhadiszállására, Palo Altóba - írja a CNN Money. A csapat a Facebook Timeline funkcióján fog dolgozni, amit az idei F8 fejlesztői konferencián jelentett be a közösségi hálózatot üzemeltető cég, de a felhasználók széles tömegei elé mind a mai napig nem került ki. A Timeline kapcsán felmerültek személyiségi jogi aggályok is, illetve a fejlesztői verzióból úgy tűnik, hogy a “termék” még messze nincs kész.

A Gowallát 2007-ben alapította Josh Williams a texasi Austinban, maga a szolgáltatás 2009-ben indult el és közvetlen kihívója szeretett volna lenni a Foursquare-nek, szinte teljesen azonos funkcionalitással. A Gowalla dizájnban akkoriban sokkal kidolgozottabb volt és a gamification részek is gazdagabbnak tűntek elsőre, de valamiért mégsem sikerült a Foursquare-t befognia. 2010 novemberében körülbelül 600 ezer aktív felhasználója volt, de 2011-ben erősen lemaradt, visszaesett.

Ami nem megy, nem kell erőltetni

Miután a Foursquare ellen vívott csata kudarcba fulladt, a startup 2011 második felében irányt váltott és az univerzális checkin szolgáltatás helyett egy utazási ajánlóként pozicionálta magát újra. A Gowalla víziója arra alapul, hogy az emberek nem csak megjelölik élményeik helyszínét, hanem történeteket mesélnek el róla. Az új irány tökéletes kapcsolódási pontja pedig éppen a Facebook Timeline, aminek központjában ugyanúgy az élet fontos pillanatait visszaidéző emberi történetek állnak.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A megállapodás részletei egyelőre nem publikusak, így az sem derült még ki, hogy a Gowalla szolgáltatás megmarad-e különálló termékként, vagy búcsúzhatunk tőle és a csapat száz százalékig a közösségi webes monolit csinosítgatására fókuszál. A Facebooknál bevett szokás, hogy felvásárol ígéretes startup cégeket, a szolgáltatásaikat megöli, a mérnököket és fejlesztőket pedig saját projektjeiben használja tovább.

A szakma ezt tehetségakvizíciónak hívja, a Gowalla stábja pedig régóta esélyes volt erre. Bizonyították, hogy képesek egy jól átgondolt, működő terméket, szolgáltatást felépíteni, csak arra nem volt erejük, lehetőségük, hogy ezt valódi sikerre váltsák. A Facebook ez utóbbiról már gondoskodott, a csúcson maradáshoz viszont folyamatosan friss ötletekre és azokat megvalósítani képes szakemberekre van szükség.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról