Szerző: Dojcsák Dániel

2011. december 5. 12:02

A Facebook megvette a Gowallát

A Facebook úgy tűnik, mégsem adta fel a geolokációs háborút, a Places visszavonulása csak ideiglenes megtorpanás volt. A Foursquare kezdeti riválisának felvásárlásával a vállalat visszatérhet a versenybe, igaz a jelek szerint az élménynaplózás középpontjában nem a checkin áll.

A világ legnagyobb közösségi hálózata sem volt elegendő ahhoz, hogy a checkin területet elfoglalja a Facebook, igaz a felhasználók elé terített szolgáltatás erősen kezdetleges és hiányos volt. Azt leszámítva, hogy a Places-ben is be lehet jelentkezni helyszínekre, létre lehet hozni őket, semmilyen extra képességet nem kapott a szolgáltatás. Az ismerkedési fázis alatt kritikus gamifikáció teljesen hiányzott, a helyszínek keresése, karbantartása és az adatbázis átláthatósága pedig kritikán aluli.

Egy rövid próbálkozás után a Facebook be is jelentette, hogy kivezeti a funkciót, ami nem jelentett teljes megszűnést, de a bejelentkezés kiesett a kiemelt képességek közül - ugyan a mobil kliensből továbbra is működik, de nem kapott dedikált részt mint a játékok, üzenetek vagy események. Egy időre úgy tűnt, hogy a Facebook visszavonul és kizárólag a posztok helyének meghatározására korlátozza a checkin funkciót.

Timeline és élménynaplózás

A Gowalla felvásárlása újabb fordulót jelenthet ezen a területen, bár a Foursquare megközelítésétől egy jelentősen eltérő felfogást képviselve. Az ugyan nem derült ki, hogy a Facebook mekkora összegért vásárolta meg a webes startupot, de az biztos, hogy a Gowalla teljes stábja, beleértve az alapító Josh Williamst, átköltözik a Facebook főhadiszállására, Palo Altóba - írja a CNN Money. A csapat a Facebook Timeline funkcióján fog dolgozni, amit az idei F8 fejlesztői konferencián jelentett be a közösségi hálózatot üzemeltető cég, de a felhasználók széles tömegei elé mind a mai napig nem került ki. A Timeline kapcsán felmerültek személyiségi jogi aggályok is, illetve a fejlesztői verzióból úgy tűnik, hogy a “termék” még messze nincs kész.

A Gowallát 2007-ben alapította Josh Williams a texasi Austinban, maga a szolgáltatás 2009-ben indult el és közvetlen kihívója szeretett volna lenni a Foursquare-nek, szinte teljesen azonos funkcionalitással. A Gowalla dizájnban akkoriban sokkal kidolgozottabb volt és a gamification részek is gazdagabbnak tűntek elsőre, de valamiért mégsem sikerült a Foursquare-t befognia. 2010 novemberében körülbelül 600 ezer aktív felhasználója volt, de 2011-ben erősen lemaradt, visszaesett.

Ami nem megy, nem kell erőltetni

Miután a Foursquare ellen vívott csata kudarcba fulladt, a startup 2011 második felében irányt váltott és az univerzális checkin szolgáltatás helyett egy utazási ajánlóként pozicionálta magát újra. A Gowalla víziója arra alapul, hogy az emberek nem csak megjelölik élményeik helyszínét, hanem történeteket mesélnek el róla. Az új irány tökéletes kapcsolódási pontja pedig éppen a Facebook Timeline, aminek központjában ugyanúgy az élet fontos pillanatait visszaidéző emberi történetek állnak.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A megállapodás részletei egyelőre nem publikusak, így az sem derült még ki, hogy a Gowalla szolgáltatás megmarad-e különálló termékként, vagy búcsúzhatunk tőle és a csapat száz százalékig a közösségi webes monolit csinosítgatására fókuszál. A Facebooknál bevett szokás, hogy felvásárol ígéretes startup cégeket, a szolgáltatásaikat megöli, a mérnököket és fejlesztőket pedig saját projektjeiben használja tovább.

A szakma ezt tehetségakvizíciónak hívja, a Gowalla stábja pedig régóta esélyes volt erre. Bizonyították, hogy képesek egy jól átgondolt, működő terméket, szolgáltatást felépíteni, csak arra nem volt erejük, lehetőségük, hogy ezt valódi sikerre váltsák. A Facebook ez utóbbiról már gondoskodott, a csúcson maradáshoz viszont folyamatosan friss ötletekre és azokat megvalósítani képes szakemberekre van szükség.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról