Szerző: Koi Tamás

2011. december 2. 09:09

Államosítanák a mobilvásárlást

Központosítaná a mobilvásárlási rendszereket, így az egyre népszerűbb mobilos parkolási díj, valamint autópályadíj befizetését a kormány, derül ki egy a Parlament elé szerdán beterjesztett törvényjavaslatból.

Nemzeti mobilfizetési szervezet létrehozását, valamint a jelenleg széles körben használt mobilvásárlási szolgáltatások (ezek közé tartozik például a mobilos parkolás, vagy autópályadíj-vásárlás) teljes állami kontrollját kezdeményezi az a kormánypárti törvényjavaslat, melyet szerdán terjesztett be a Parlament elé Dr. Láng Zsolt, Fidesz - MPP képviselő. A törvényjavaslat értelmében gyakorlatilag minden olyan szolgáltatás értékesítését, melyért mobilvásárlással lehet fizetni, egy a kormány által kijelölt szervezet koordinálná, méghozzá kizárólagos joggal.

Jöhet a nemzeti mobilfizetési szervezet

A Parlament oldalán elérhető törvénytervezet szövegezése "központosított mobil értékesítésű szolgáltatásnak" nevezi egyebek mellett a parkolási szolgáltatást, az autópályadíjat, valamint minden, közvetlenül, vagy közvetetten állami vagy önkormányzati tulajdonú szolgáltató által üzemeltetett közlekedési szolgáltatást. Ezen szolgáltatások egy részéért ma a mobilszolgáltatókon keresztül lehet fizetni, többnyire SMS-küldéssel, a szolgáltatók itt valójában közvetítőszerepet vállalnak, cserébe kényelmi díjjal terhelik meg az ügyfél mobilszámláját.

Ennek az időszaknak vethet véget a mostani törvény - ha jogerőre emelkedik -, mely alapján a kormány a javaslat (2) pontja szerint rendeletben előírhatja, hogy az ügyfél a szolgáltatás megvásárlása esetén a kényelmi díjat a nemzeti mobilfizetési szervezetnek - vagyis az államnak - köteles megfizetni. Ma egyébként egy parkolási tranzakció után jellemzően 75 forint, egy autópályadíj-fizetési tranzakciót követően pedig 150 forint kényelmi díjat kell fizetniük az ügyfeleknek.

Szintén előírja a törvényjavaslat, hogy az úgynevezett központosított mobilfizetési szolgáltatást nyújtó szervezetnek kötelező csatlakoznia a Nemzeti mobilfizetési rendszerhez, abban az esetben, ha részben, vagy egészében állami tulajdonú társaságról, vagy önkormányzat által üzemeltetett szolgáltatásról van szó. A javaslatban szerepel továbbá, hogy a nemzeti mobilfizetési szervezet cserébe biztosítaná az ellenőrzés informatikai támogatását, az időalapú szolgáltatások mérését, valamint az egyes ügyfeleket érintő kedvezmények és mentességek feltételeinek ellenőrzését. Nem derül ki ugyanakkor egyértelműen a tervezetből, hogy mi lenne a Telenor, a Vodafone és a T-Mobile szerepe az új rendszerben, így például nem tisztázott, hogy továbbra is a szolgáltatók számláznának az előfizetőnek, vagy a nemzeti mobilfizetési szervezet venne át minden tevékenységet.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A törvényjavaslat indoklása szerint a nemzeti mobilfizetési rendszer bevezetése a közszolgáltatásokat igénybe vevők számára egységes és átlátható megoldás kínál, elejét veszi a szigetszerű fejlesztéseknek, a méretgazdaságosság elve alapján növeli a hatékonyságot, valamint felgyorsítja a mobilfizetési szolgáltatás bevezetését a személyszállítási szegmensben. A javaslat ugyanakkor meglehetősen rugalmasan határozza meg a későbbi módosítási lehetőségeket, kormányrendeleti szinten.

Teljes tanácstalanság

A HWSW által megkérdezett, mobiltávközlési iparágban dolgozó szakemberek szerint jelenlegi formájában nem lehet eldönteni a törvényjavaslatról, hogy valójában milyen hatást gyakorolhat a mobilvásárlási rendszerek működésére. Egy felelős beosztású szakember lapunknak név nélkül elmondta, a kezdeményezésnek akár pozitív hozadéka is lehet, bár kétségtelen, hogy a mobilszolgáltatók háttérbe szorulhatnak ebben a szolgáltatási láncban, és jelentős bevételtől eshetnek el.

A törvényjavaslat jogerőre emelkedésének igazi vesztese lehet emellett az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt., vagyis az EME, mely többek közt a mobilparkolási rendszer és a mobilos autópályadíj-vásárlási rendszer üzemeltetője. Ez a vállalat indította útjára a mobilszolgáltatók közreműködésével a mobilparkolási és az autópályadíj-fizetési szolgáltatást 2006-ban, és osztozik az operátorokkal az általuk beszedett kényelmi díjon. A legnépszerűbb mobilvásárlási szolgáltatás messze a mobilparkolás, a három hazai operátor ügyfelei által bonyolított tranzakciók száma mára megközelíti a tízmilliót.

Mindezen túl különös egybeesést mutat a törvényjavaslat benyújtásának időpontja a negyedik magyarországi mobilszolgáltató megjelenését lehetővé tevő frekvencialicenc megszerzésére kiírt aukcióval. A frekvenciaárverést lebonyolító Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság december 8-án, vagyis jövő csütörtökön zárja a jelentkezést, az eredményhirdetés a jövő év elején várható. Szakértők szerint nem kizárt, hogy az árverésen elindul egy részben vagy teljes egészében állami cégekből álló konzorcium is, mely ha nyerne, kapcsolata a nemzeti mobilfizetési szervezettel kézenfekvővé válna.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról