Szerző: Gálffy Csaba

2011. december 01. 14:23:00

Publikus az x86-os Ice Cream Sandwich is

Letölthető az Android Ice Cream Sandwich (4.0.1) x86-os platformra készült verziója is - egyelőre csak nemhivatalos forrásból. Az "igazi", Google-Intel együttműködéssel készülő változat várat még magára, így az AMD által favorizált független x86-os változat készült el először.

Az Android-x86 fejlesztői levelezőlistáján közzétett információ szerint a fejlesztéssel foglalkozó csapat feltöltötte az operációs rendszer első x86-os rendszereken futó verziójának forráskódját. A Google-től részben függetlenül működő fejlesztői csapat felelős az Android x86-os utasításarchitektúrára portolásáért. A szoftver az eredeti Androidohoz hasonlóan nyílt forráskódú és Apache Public Licence 2.0 alatt tölthető le.

A kiadási jegyzetek szerint már működőképes a WiFi, a multitouch és az OpenGL ES hardveres gyorsítás AMD Radeon GPU-khoz, nem működik még a hang, a kamera, az ethernet illetve az inteles platformok hardveres gyorsítása. A csapat által a fejlesztéshez használt AMD Brazos-alapú MSI tablethez pedig már letölthető a rendszer lemezképe .ISO formátumban.

A fejlesztők bevallása szerint a projekt hathatós segítséget kap az AMD-től, mind pénzügyi, mind mérnöki tudás és hozzájárulás tekintetében. Ezzel szemben az Intel megtagadott minden együttműködést a projekttől - az ugyanis bizonyos értelemben versenyez a "hivatalos", Google-Intel kooperációban készülő Android-x86 porttal.

Python és Appmenedzsment rendezvényekkel indítjuk a szezont (x) Február 26-27-én indul a HWSW free! ingyenes meetupsorozat, márciusban pedig 30 órás online képzéseket indítunk!

A hivatalos Android kiadás az Ice Cream Sandwich változattól fogva gyakorlatilag teljesen egyenértékűen kezeli az ARM- illetve az x86-platformot használó eszközöket. Az Android ICS hivatalos x86-os portja azonban még készülőben van, így a nemhivatalos port készült el elsőként. A hivatalos port minden bizonnyal teljesértékű támogatást tartalmaz majd az Intel processzorok és chipkészletek, valamint GPU-k számára, az Intel szoftvermérnökeinek köszönhetően. A Google fejlesztési rendszerében ugyanis a változatos hardvereszközök driver-szintű támogatása a készítők dolga. Az elkészült meghajtókat pedig a gyártók beépíthetik a fő fejlesztési vonalba, vagy megtarthatják maguknak - ízlés szerint.

Ezzel a két platformra való fejlesztés párhuzamossá vált, az Android mindkét utasításarchitektúra számára ugyanazt kínálja, legyen szó felületről, vagy az alkalmazások keretrendszeréről. A különbség természetesen a natív alkalmazások íróit érzékenyen érinti, nekik manuálisan kell portolniuk programjaikat a két architektúra között - de ez a natív kód használatának hátránya.

a címlapról