Szerző: Bodnár Ádám

2011. november 16. 10:15

Javult a Dell nyereségessége

A vártnál nagyobb nyereséget, de alacsonyabb bevételt ért el a harmadik negyedévben a Dell, ahogy a vállalat igyekezett a nagyobb profittartalmú termékek felé fordulni. A cég kilátásai azonban óvatosak, a Dell szerint a thaiföldi áradások okozta merevlemez-hiány a PC-eladásokra is rányomja a bélyegét.

"Ez egy új Dell"

A 90-es években szuperhatékony ellátási láncot kiépítő, elsősorban a céges ügyfelek direkt megrendeléseiből élő vállalatot a 2000-es évek elején valósággal sokkolta az IT konzumerizálódása. A Dell a gyártási és szállítási folyamatok végletes optimalizálásával árelőnybe került a konkurenciával szemben, amelynek birtokában megszerezte a PC-piac első helyét - ekkoriban még az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb PC-vásárló országa, a Dell vevőinek túlnyomó része pedig a vállalatok közül került ki. A gyártó ilyen körülmények közepette nem is fektetett hangsúlyt az innovációra, az Intel processzort és Windows operációs rendszer mellett minimális hozzáadott értéket tartalmazó egyforma szürke dobozokat így is raklapszám vették az amerikai és nyugat-európai cégek.

A PC-piac azonban az évek során alapjaiban változott meg, a fejlődő országokban is egyre erősebb kereslet ébredt a személyi számítógépek iránt és az eladásokat többé nem a vállalati hanem a lakossági igények határozták meg. A Dell előnye és üzleti modellje, ami egyforma konfigurációjú gépek tömeges mennyiségű gyártására és szállítására épült, csődöt mondott, a fogyasztók ráadásul az unalmas szürke dobozok helyett a változatos formatervet, a sokszínűséget keresték. A fogyasztói piacra addig rá sem hederítő Dell részesedése csökkenésnek indult és a vállalat 2006-ban elvesztette a PC-piac első helyét a Compaq beolvasztása után magára találó HP-vel szemben.

2007 elején a vállalat élére visszatért az alapító Michael Dell, hogy kezébe vegye az irányítást, lassan induló átalakulásnak azonban betett a gazdasági válság, ami a mélybe lökte a vállalati IT termékek iránti keresletet. 2007 végén a cég akvizíciós hullámot indított, amelynek keretében olyan cégeket vásárolt, amelyek a vállalati termékportfóliót saját szellemi tulajdonnal támogatták - ezek közé tartozik a tárolókkal foglalkozó EqualLogic és a Compellent, a hálózati megoldásokban utazó Force10 Networks, a felügyeletre szakosodott Scalent és KACE, illetve az IT-szolgáltató Perot Systems.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

"Ez egy új Dell" - kezdte a negyedévet értékelő előadását Michael Dell alapító, elnök-vezérigazgató, aki igyekezett arra is felhívni a hallgatóság figyelmét, hogy a vállalat újabban milyen sokat költ kutatás-fejlesztésre annak érdekében, hogy meg tudja magát különböztetni a versenytársaitól. A cél az, hogy a K+F büdzsét évi 1 milliárd dollárra növelje a társaság. "A Dellnek már 5000 bejegyzett vagy bejegyzésre váró szabadalma van és több mint 20 K+F központja szerte a világon. Az év kezdete óta 5 akvizíciót hajtottunk végre."

Javuló nyereségesség

 

A nagy hozzáadott értéket képviselő termékekre és szolgáltatásokra koncentráló vállalat harmadik bevételei elmaradtak az elemzők 15,7 milliárd dolláros előrejelzéséről, a Dell szerint azért, mert a cég szándékosan egyre távolodik a legalacsonyabb árkategóriás, papírvékony hasznot hozó termékektől annak érdekében, hogy javítsa nyereségességét. Ez a harmadik negyedévben sikerült is, a 15,36 milliárd dolláros bevétel mellett 1,14 milliárd dolláros üzemi és 893 millió dolláros nettó eredményt mutatott a mérleg. Egy évvel korábban 15,39 milliárd dolláros bevétel mellett a Dell 1,02 milliárdos üzemi és 822 milliós nettó eredményt könyvelt el, vagyis változatlan bevétel mellett 9 százalékkal nőtt a profit. A részvényenkénti 54 centes eredmény messze felülmúltaaz elemzők 47 centes prognózisát.

A vállalat elsősorban a jól jövedelmező üzletágak növekedésére koncentrált, a szervereladásból befolyó bevételét 13 százalékkal növelte, az egy berendezésre jutó átlagos eladási ár emelkedése mellett - a virtualizációs, konszolidációs projektek a jobban kiépített, erősebb és több processzorral, nagy memóriakapacitással felvértezett rendszerek felé tolják a keresletet. A tárolókból származó bevétel 15 százalékkal csökkent, ahogy a Dell és az EMC között korábban megkötött értékesítési megállapodás a végéhez ért. A vállalat azonban kiemelte, hogy a saját tárolóinak (EqualLogic, Compellent) forgalma 23 százalékkal nőtt és a terület profitabilitása is emelkedett.

A Dell szolgáltatási üzletágának bevétele 10 százalékkal 2,1 milliárd dollárra bővült és már az összbevétel 14 százalékát adja. A megkötött szolgáltatási szerződések értékének 12 havi mozgóátlaga már 1,9 milliárd dollárra rúg, a teljes szerződésállomány pedig a 15,5 milliárd dollárt is meghaladja. A PC-részleg bevétele a fentebb már részletezett okok miatt zsugorodott, a desktopok értékesítéséből származó összeg 6 százalékkal, a notebook-eladások értéke pedig 2 százalékkal csökkent, de a cég bevételének több mint fele továbbra is PC-eladásból származik. A felsőbb kategóriás, drágább, nyereségesebb termékek (pl. XPS vonal) felé fordulás miatt a PC-eladások nyeresége 20 százalékkal emelkedett.

A PC-piacon is problémát okoz a thaiföldi árvíz

A közeljövőre vonatkozó kilátásokkal kapcsolatban rendkívül óvatos a cég, ez részben a thaiföldi áradások által sújtott merevlemez-iparra vezethető vissza, ami a PC-szállításokban is fennakadásokat okozhat. "Amint az ismert, az áradás jelentősen érintette a merevlemezek ellátási láncát, és a helyzet bonyolultsága, valamint az, hogy Thaiföld egyes részeit még mindig víz borítja, rendkívül nehézzé teszi az ipar számára a hiány várható időszakának pontos meghatározását" - mondta az elemzői konferencián Jeffrey Clark, a Dell operatív igazgatója, aki szerint legalább 2012 első negyedévéig várhatóak fennakadások a HDD-szállításokban.

 

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról