Szerző: Dojcsák Dániel

2011. november 8. 12:38

Koraszülött a Google+ page-rendszere

A Google+ tovább folytatja csendes fejlődését. A külső Google-szolgáltatások integrálása után egy fontos hiánypótló lépésen esett túl a Google+, megnyitotta végre a cégek, szervezetek előtt az utat, mostantól létrehozhatóak a személyes profilok mellett szervezeti oldalak is.

A Facebook és a Google+ párhuzamosan halad és a végtelenben összefut a két vonal. Egyik szolgáltatás sem engedheti meg magának, hogy ne tudjon valamit, amit a másik igen, legfeljebb azzal próbálkozhatnak, hogy újraértelmeznek egyes területeket. A Google+ most megnyíló “page” rendszere a vállalatok, szervezetek, kezdeményezések, helyek számára ad lehetőséget a megjelenésre, de első ránézésre semmivel sem több, mint a Facebookon a párja.

A Google+ üzleti szereplők számára kecsegtető lehet, leginkább azért, mert több lehetőséget ad a szegmentálásra, a pontosabb üzenetcélzásra, a relevánsabb kommunikációra. Az oldalak ugyanúgy körökbe rendezhetőek, mint az emberek, illetve egy oldal is ugyanúgy körökre oszthatja követőit. Könnyen kiemelhetőek a fontos ügyfelek, akiknek speciális ajánlatok, információk adhatóak és külön kezelhetőek például az új partnerek is. Érdekes lehetőség az is, hogy egy üzlet oldala is indíthat Hangoutot, ami kiváló eszköz lehet a kapcsolattartásra, szerviztanácsadásra vagy éppen bejelentésekre is.

Nincs zaj, nincs szemét

A Google+ látványosan küzd a Facebookon ismert zaj elkerülésére és komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a rendszer megmaradjon egy jól menedzselhető információs struktúrának, de ez egyben a felhasználóktól és immár az oldalak üzemeltetőitől is azt kívánja, hogy valamivel több erőfeszítést tegyenek a körök folyamatos kezelésére. Ha az oldal közönsége hirtelen átlépné a kritikus tömeget, akkor viszont nem biztos hogy ez a törékeny egyensúly fennmaradna, mert az emberek nagy része feltehetően lusta lenne rendszerezni. A Facebookon belül is van lehetőség a kapcsolatok szelektálására, de a legtöbb felhasználó mégis szűrés nélkül posztol, maximum az idegesítő bejövő beírások szerzőit némítja el.

00:57
 

Google+: Pages

Még több videó

A kérdés az, hogy mennyi értéket jelentenek a felsorolt előnyök, lehetőségek az üzleteknek és mennyit a felhasználóknak. A love brandek biztosan gyorsan építkeznek majd a Google+ falain belült is, de a vállalati PR-munkásoknak egy újabb kihívást jelenthet, ha a Facebook-oldal mellett egy Google+ oldal kezelését is elvárják tőlük.

Egyelőre ettől azonban nem kell tartani, több tényező is ellene dolgozik annak, hogy az üzletek a Google+-ra költözzenek. Egyrészt a kevés felhasználó miatt a beleölt erőforrás nehezen térülne meg, az itt elérhető fogyasztók pedig megjelennek a Facebookon is. Másrészt a Google hihetetlen módon képes volt úgy elindítani a Page szolgáltatást, hogy minden oldalnak csak egy adminisztrátora lehet, a jogokat átruházására nincs lehetőség, szerkesztési joga kizárólag az alapítónak van. A hivatalos fórumokban azt ígérik az illetékesek, hogy hamarosan ez változik, de ettől függetlenül ez kínos.

Korlátok

Szervezeti oldalakat nagyon könnyű létrehozni, néhány lépésben egy varázsló végigvezet az alapokon, majd a Facebookhoz hasonlóan itt is útmutatást kapunk arra nézve, hogy miket érdemes megtenni egy új page létrehozásakor. Az oldalakkal kapcsolatos sadat-ezelés ugyan nem tökéletes, de még mindig jobbnak tűnik, mint a Facebooké.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az oldalak egyébként rövidebb pórázon vannak mint a felhasználói profilok, nem kell attól félni, hogy mindenféle márka a nyakunkba esik és kaparja belülről a monitorunkat, hogy kövessük. Egy oldal csak akkor követhet felhasználót, ha az már betette az oldalt a körei közé, vagy említette egy bejegyzésében. A hozzáadásnak persze csak akkor van értelme, ha valamilyen korlátozott hozzáférhetőségű bejegyzést szeretne az oldal eljuttatni a felhasználónak, egyébként a publikus posztok megjelennek a felhasználók streamjeiben.

Ez így semmi

A következő napokban bizonyára minden vállalat elkezdi létrehozni saját oldalait, valószínűleg pusztán a kíváncsiság miatt is megjelenik majd nagyon sok cég és márka. A nevekhez fűződő jogok kezelése viszont még fehér folt, ugyanaz a bejelentő menü van az oldalak alatt mint a profiloknál, létrehozni pedig természetesen bárki létrehozhat akármilyen néven oldalt. Sőt, a Google nem csinál problémát abból sem, ha már létezik azonos nevű oldal, több is lehet egy névből - jöhetnek a trollok, márkatolvajok, lejáratókampány-specialisták. Egyelőre sem vanity-URL lehetőség nincs, sem ellenőrzött oldalak. Így viszont komolytalan egyelőre az egész.

Gyakorlatilag az oldalak nem tudnak többet mint a profilok, ugyanaz az eszköztár, azonosak a lehetőségek, sőt, a néhány kötöttség miatt kevesebbek is a személyes profiloknál. Nem lehet márkázni az oldalt, nem lehet testre szabni, az embléma is csak négyzet alakú lehet. Üzleti célra így használhatatlan a Google+ egyelőre, legalábbis a Facebook oldalakhoz képest kezdetleges, egyelőre talán személyes ügyek, kisebb szervezetek gyakorolhatnak rajta.

Larry Page azt ígérte, hogy decemberre rá sem fogunk ismerni a Google+-ra és egy ütős szolgáltatássá válik. Van még 22 nap addig, sokat kell dolgoznia a mérnököknek. A céges oldalak hiánya mellett ott van még a régóta ígért teljes API-támogatás, amivel élővé varázsolhatná a közösség a rendszert. A bevezetés csúszása bizonyára nem véletlen, valószínűleg valamilyen elvi vagy technológiai akadály állja útját a külső fejlesztők beengedésének.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról