Szerző: Dojcsák Dániel

2011. november 8. 12:38

Koraszülött a Google+ page-rendszere

A Google+ tovább folytatja csendes fejlődését. A külső Google-szolgáltatások integrálása után egy fontos hiánypótló lépésen esett túl a Google+, megnyitotta végre a cégek, szervezetek előtt az utat, mostantól létrehozhatóak a személyes profilok mellett szervezeti oldalak is.

A Facebook és a Google+ párhuzamosan halad és a végtelenben összefut a két vonal. Egyik szolgáltatás sem engedheti meg magának, hogy ne tudjon valamit, amit a másik igen, legfeljebb azzal próbálkozhatnak, hogy újraértelmeznek egyes területeket. A Google+ most megnyíló “page” rendszere a vállalatok, szervezetek, kezdeményezések, helyek számára ad lehetőséget a megjelenésre, de első ránézésre semmivel sem több, mint a Facebookon a párja.

A Google+ üzleti szereplők számára kecsegtető lehet, leginkább azért, mert több lehetőséget ad a szegmentálásra, a pontosabb üzenetcélzásra, a relevánsabb kommunikációra. Az oldalak ugyanúgy körökbe rendezhetőek, mint az emberek, illetve egy oldal is ugyanúgy körökre oszthatja követőit. Könnyen kiemelhetőek a fontos ügyfelek, akiknek speciális ajánlatok, információk adhatóak és külön kezelhetőek például az új partnerek is. Érdekes lehetőség az is, hogy egy üzlet oldala is indíthat Hangoutot, ami kiváló eszköz lehet a kapcsolattartásra, szerviztanácsadásra vagy éppen bejelentésekre is.

Nincs zaj, nincs szemét

A Google+ látványosan küzd a Facebookon ismert zaj elkerülésére és komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a rendszer megmaradjon egy jól menedzselhető információs struktúrának, de ez egyben a felhasználóktól és immár az oldalak üzemeltetőitől is azt kívánja, hogy valamivel több erőfeszítést tegyenek a körök folyamatos kezelésére. Ha az oldal közönsége hirtelen átlépné a kritikus tömeget, akkor viszont nem biztos hogy ez a törékeny egyensúly fennmaradna, mert az emberek nagy része feltehetően lusta lenne rendszerezni. A Facebookon belül is van lehetőség a kapcsolatok szelektálására, de a legtöbb felhasználó mégis szűrés nélkül posztol, maximum az idegesítő bejövő beírások szerzőit némítja el.

00:57
 

Google+: Pages

Még több videó

A kérdés az, hogy mennyi értéket jelentenek a felsorolt előnyök, lehetőségek az üzleteknek és mennyit a felhasználóknak. A love brandek biztosan gyorsan építkeznek majd a Google+ falain belült is, de a vállalati PR-munkásoknak egy újabb kihívást jelenthet, ha a Facebook-oldal mellett egy Google+ oldal kezelését is elvárják tőlük.

Egyelőre ettől azonban nem kell tartani, több tényező is ellene dolgozik annak, hogy az üzletek a Google+-ra költözzenek. Egyrészt a kevés felhasználó miatt a beleölt erőforrás nehezen térülne meg, az itt elérhető fogyasztók pedig megjelennek a Facebookon is. Másrészt a Google hihetetlen módon képes volt úgy elindítani a Page szolgáltatást, hogy minden oldalnak csak egy adminisztrátora lehet, a jogokat átruházására nincs lehetőség, szerkesztési joga kizárólag az alapítónak van. A hivatalos fórumokban azt ígérik az illetékesek, hogy hamarosan ez változik, de ettől függetlenül ez kínos.

Korlátok

Szervezeti oldalakat nagyon könnyű létrehozni, néhány lépésben egy varázsló végigvezet az alapokon, majd a Facebookhoz hasonlóan itt is útmutatást kapunk arra nézve, hogy miket érdemes megtenni egy új page létrehozásakor. Az oldalakkal kapcsolatos sadat-ezelés ugyan nem tökéletes, de még mindig jobbnak tűnik, mint a Facebooké.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az oldalak egyébként rövidebb pórázon vannak mint a felhasználói profilok, nem kell attól félni, hogy mindenféle márka a nyakunkba esik és kaparja belülről a monitorunkat, hogy kövessük. Egy oldal csak akkor követhet felhasználót, ha az már betette az oldalt a körei közé, vagy említette egy bejegyzésében. A hozzáadásnak persze csak akkor van értelme, ha valamilyen korlátozott hozzáférhetőségű bejegyzést szeretne az oldal eljuttatni a felhasználónak, egyébként a publikus posztok megjelennek a felhasználók streamjeiben.

Ez így semmi

A következő napokban bizonyára minden vállalat elkezdi létrehozni saját oldalait, valószínűleg pusztán a kíváncsiság miatt is megjelenik majd nagyon sok cég és márka. A nevekhez fűződő jogok kezelése viszont még fehér folt, ugyanaz a bejelentő menü van az oldalak alatt mint a profiloknál, létrehozni pedig természetesen bárki létrehozhat akármilyen néven oldalt. Sőt, a Google nem csinál problémát abból sem, ha már létezik azonos nevű oldal, több is lehet egy névből - jöhetnek a trollok, márkatolvajok, lejáratókampány-specialisták. Egyelőre sem vanity-URL lehetőség nincs, sem ellenőrzött oldalak. Így viszont komolytalan egyelőre az egész.

Gyakorlatilag az oldalak nem tudnak többet mint a profilok, ugyanaz az eszköztár, azonosak a lehetőségek, sőt, a néhány kötöttség miatt kevesebbek is a személyes profiloknál. Nem lehet márkázni az oldalt, nem lehet testre szabni, az embléma is csak négyzet alakú lehet. Üzleti célra így használhatatlan a Google+ egyelőre, legalábbis a Facebook oldalakhoz képest kezdetleges, egyelőre talán személyes ügyek, kisebb szervezetek gyakorolhatnak rajta.

Larry Page azt ígérte, hogy decemberre rá sem fogunk ismerni a Google+-ra és egy ütős szolgáltatássá válik. Van még 22 nap addig, sokat kell dolgoznia a mérnököknek. A céges oldalak hiánya mellett ott van még a régóta ígért teljes API-támogatás, amivel élővé varázsolhatná a közösség a rendszert. A bevezetés csúszása bizonyára nem véletlen, valószínűleg valamilyen elvi vagy technológiai akadály állja útját a külső fejlesztők beengedésének.

a címlapról