Szerző: Dojcsák Dániel

2011. október 17. 11:43

Fél tucat Google-szolgáltatás szűnik meg

A Google+ vegyes híreket kelt maga körül. Egyrészt örvendetes tény a szolgáltató számára, hogy immár több mint 40 millió felhasználót számlálhat a közösségi hálózat, a másik oldalról viszont kérdéses, hogy ez a szám pontosan mennyi aktív és tudatos felhasználót takar. A Google sokadik nekifutása a közösségi webnek sem tűnik elég erősnek, a cég most több korábbi megoldást is feláldoz a Plusz sikerének érdekében.

A Google szinte kivétel nélkül bezárta minden korábbi közösségi szolgáltatását, azok forgalmát pedig igyekszik átterelni a Google+-ba. A feketelista első helyén a Google Buzz szerepel, ami 2010 májusában indult el, azaz mindössze 18 hónapot élt meg. A Buzz, vagy ahogyan a magyar fordításban hívja a cég, Zümm lényege, hogy a felhasználók megosztásait kötegeli össze, s ahogyan a Twitteren is működik, az emberek válhatnak követőkké és követettekké, így mindenki pontosan azokhoz az információfolyamokhoz juthat hozzá, ami számára értékes.

Azonnal bukott

A Buzz első kudarca azonnal az induláshoz kötődik, ugyanis a Google felhasználva a Gmail levelezésből kinyerhető adatokat, azonnal, automatikusan kijelölt mindenkinél követésre olyan felhasználókat, akikkel az adott személy gyakran levelezett. A követettek listája pedig publikusan megjelent, így az első napokban könnyen ki lehetett deríteni, hogy ki kivel cseveg sokat. Ez a fiaskó elriasztotta a felhasználókat, a laikusokban örökre megmaradt a tüske, de valószínűleg enélkül sem lett volna sokkal átütőbb a szolgáltatás. A probléma az volt, hogy a Google Readerhez,  a Twitterhez és Facebookhoz képest nem adott többet a Buzz, a redundáns megoldások pedig a mai világban ritkán sikeresek, hiába kifinomultabbak vagy jobbak az eredetinél.

A Buzz elmeszelése többek közt azt jelenti, hogy a Google megszünteti a terméktámogatást, bezárja az API-t és kitörli a felületről magát a szolgáltatást is. Mondhatni a Zümmöt beszántják és a helyét felszórják sóval. Mindezt azért, hogy legalább az a szűk, de aktív réteg átmigráljon Google+-ba és ott folytassák a linkek és hírek megosztását, kommentálását. Új posztokat nem lehet írni mostantól a Buzzon, viszont a meglévőket meg lehet majd nézni a Google Profilon keresztül és természetesen a Google Takeout segítségével az adatokat le is lehet tölteni.

Sokat tanultak

Bradley Horowitz, a Google elnökhelyettese azt nyilatkozta, hogy nagyon sokat tanultak a Buzz esetéből. Rájöttek, hogy a személyes adatok védelme nem egy extra funkció, hanem egy alavető elvárás, épp ezért lett sokkal alaposabban átgondolt a Plusz adatvédelmi dizájnja, ezért jöttek létre a körök és ezért lett testre szabható a profilok nyilvánossága is. A Google azt gondolja, hogy a Buzz-felhasználók nagy része ma már egyébként is a Google+ felületén lóg.

A Buzz mellett ment a kukába a Jaiku is, a mobilos közösségi szolgáltatás, amit még 2007-ben vásárolt fel a Google. Ez egy elrontott Twitter-klón volt, aminek esélye sem volt a sikerre, miután a Google elrontotta a fejlesztést és néhány lelkes felhasználón túl nem tudott tömegeket megszólítani. A Jaiku rendszeréből a felhasználók az adataikat szintén kimenthetik, bár itt arról nincs szó, hogy valamilyen formában az adatokat át lehetne vinni a Google+-ba.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A harmadik áldozat az iGoogle személyre szabható kezdőlap közösségi widget rendszere. Az ok itt is ugyanolyan prózai a kivezetésre: a Google+ ugyanazt a funkcionalitást is kínálja mint amit az iGoogle kiegészítők. Az iGoogle a jövőben egy egyszerű, testre szabható kezdőlap marad, felpakolható dobozokkal, de az ismerősökkel való kapcsolattartás már csak a Google+ fiókon keresztül lehetséges. 2012 január 15-ig innen is ki kell költözni.

Járulékos veszteség?

Szintén január 15-én búcsúzik a Google Code Search és annak API-ja is. Ez a szolgáltatás a fejlesztők számára könnyítette meg a nyílt forrású kódok keresését a weben. Ezen felül a University Research Program for Google Search és annak API-ja is bezár. Ezeknek valószínűleg kevesebb köze van a Google+ fókuszba helyezéséhez, de ha már őszi nagytakarítást hirdetett a Google, akkor ez a két, minden bizonnyal felesleges, kevés ember által használt termék is meg kell szűnjön.

Csakúgy, mint a Google Labs, ahol a különböző termékek új funkciói mutatkoztak eddig be. Larry Page, vezérigazgató még júliusban beszélt arról, hogy a Labs a korábbi formájában nem vállalható tovább. Page szerint “több fát kell tenni kevesebb nyílhegy mögé”, tehát az eddigi széles spektrumú kísérletezés helyét átveszik a fókuszált, kizárólag a fontos termékekre koncentráló fejlesztések.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról