Szerző: Koi Tamás

2011. október 13. 15:49

Újra működnek a BlackBerryk Európában

Fennállása óta nem tapasztalt mértékű és idejű műszaki leálláson sikerült ma hajnalra úrrá lennie a BlackBerryket gyártó kanadai Research in Motionnek.

Közép-európai idő szerint ma hajnalra sikerült úrrá lenniük a Research in Motion műszaki szakembereinek azon a problémán, mely több millió BlackBerry-felhasználó életét keserítette meg hétfő délelőtt óta. A RIM háttérkiszolgáló rendszere eddig soha nem állt le még ennyi ideig, a kimaradások és kisebb műszaki hibák pedig ha voltak is, soha nem érintettek ennyi ügyfelet.

A BlackBerryk adatforgalmi topológiája teljesen más alapokra épül, mint a hagyományosnak tekintett okostelefonok esetében. A RIM készülékei az adatcserét egy, az egész világot körbeölelő, zárt hálózaton keresztül végzik, melyekhez a helyi mobilszolgáltatók kapcsolódhatnak. Az adatforgalom több nagy kapacitású szerverközponton, úgynevezett Network Operation Centeren (NOC) keresztül zajlik, melyek elvileg teljesen redundánsan tudnak működni.

A hétfőn délelőtt kezdődő részleges szolgáltatáskiesést a hivatalos indoklás szerint az infrastruktúra-közegben elhelyezett egyik kulcsfontosságú hálózati elem meghibásodása okozta, az ilyenkor életbe lépő helyettesítő protokoll (failover) pedig nem működött az előzetes teszteknek megfelelően. Mivel a rendszer a hiba ideje alatt az e-maileket nem kézbesítette, a feltorlódó levélforgalom jelentette terhelés a szolgáltatás újbóli összeomlásához vezetett kedd délután, mikorra a hálózati elem hibáját elhárították.

A RIM-nél ezek után minden olyan, nem kritikus szolgáltatást (BlackBerry Messenger, közösségi hálózatok elérése) lekapcsoltak, melyek komoly terhelést jelentenének, az egyéni és kisvállalati felhasználók számára fenntartott rendszerben ettől függetlenül az üzenetek tetemes része nem érkezett meg időben a címzetthez, a vállalati rendszereknél pedig 50 százalékos sikerességi rátát jelentettek a rendszergazdák. A szolgáltatás végül csak szerda este kezdett fokozatosan éledezni, ma hajnalra pedig helyreállt Európában.

Alapozó Go fejlesztői képzést indítunk (x)

November 9-én 10 alkalmas, 30 órás, online formátumú Go képzést indít a HWSW.

Alapozó Go fejlesztői képzést indítunk (x) November 9-én 10 alkalmas, 30 órás, online formátumú Go képzést indít a HWSW.

A kanadai cég a leállás ideje alatt meglehetősen szűkszavúan kommunikált, a bocsánatkérések mellett lényegi információk nem hangzottak el még azon a tegnapi rendkívüli sajtótájékoztatón sem, melyet a meghibásodás miatt hívott össze a vállalat. A RIM felsővezetői részéről először Robin Beinfait műszaki vezérigazgató-helyettes kért elnézést a több millió ügyféltől, egy későbbi videoüzenetben pedig Mike Lazaridis, a vállalat társelnök-vezérigazgatója is bocsánatot kért.

Azt egyelőre nehéz előre jelezni, hogy a RIM számára mekkora presztízsveszteséget okozott az üzemzavar, az amúgy is nehéz helyzetben lévő gyártónak nem jött most jól ez a fiaskó. A RIM minden bizonnyal tetemes kártérítést kénytelen majd fizetni közvetlen partnereinek, a mobilszolgáltatóknak, arról azonban egyelőre nem született döntés, hogy a felhasználókat mikor és milyen formában kárpótolják az operátorok.

A HackerRank 2020-as, 116.000 fejlesztő válaszaiból készült kutatása szerint a legtöbbjük a Go-t szeretné megtanulni következőleg, amely eredménynek az okait most ebben a cikkben szedtük össze.

a címlapról